Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Wioleta Kopek‑Putała

Przedmiot: chemia

Temat: Jak tworzy się nazwy alkanów

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

XIII. Węglowodory. Uczeń:

1) podaje nazwy systematyczne węglowodorów (alkanu, alkenu i alkinu – do 10 atomów węgla w cząsteczce – oraz węglowodorów aromatycznych: benzenu, toluenu, ksylenów) na podstawie wzorów strukturalnych lub półstrukturalnych (grupowych); rysuje wzory węglowodorów na podstawie ich nazw.

Zakres rozszerzony

XIII. Węglowodory. Uczeń:

1) podaje nazwy systematyczne węglowodorów (alkanu, alkenu i alkinu – do 10 atomów węgla w cząsteczce – oraz węglowodorów cyklicznych i aromatycznych) na podstawie wzorów strukturalnych, półstrukturalnych (grupowych) lub uproszczonych; rysuje wzory węglowodorów na podstawie ich nazw; podaje nazwy systematyczne fluorowcopochodnych węglowodorów na podstawie wzorów strukturalnych lub półstrukturalnych (grupowych); rysuje ich wzory strukturalne i półstrukturalne (grupowe) na podstawie nazw systematycznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • poznaje zasady nazewnictwa systematycznego alkanów;

  • podaje nazwę systematyczną dowolnego alkanu;

  • zapisuje wzór alkanu na podstawie nazwy;

  • wnioskuje, czy zaproponowana nazwa alkanu jest poprawna.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • burza mózgów;

  • praca z e‑materiałem;

  • praca z modelami.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla okładkę e‑lekcji, pyta uczniów, czy ktoś potrafi nazwać związek ze zdjęcia – jest to pretekst do dyskusji na temat zasad nazewnictwa alkanów.

  2. Nauczyciel przedstawia temat oraz wspólnie z uczniami formułuje cele lekcji.

  3. Nauczyciel sprawdza wiedzę wyjściowa uczniów, zadając pytania np.: które związki chemiczne należą do chemii organicznej, a które do nieorganicznej? Jak zbudowane są alkany?

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi o dobranie się w pary. Uczniowie będą pracować z programem typu ChemSketch i w nim modelować struktury oraz sprawdzać ich nazwę.
    Zadaniem uczniów jest poznanie zasad nazewnictwa alkanów. Uczniowie mogą korzystać dodatkowo z zawartości e‑materiału.

  2. Po zbudowaniu modeli uczniowie zamieniają się miejscami z członkami innej grupy i próbują nazwać skonstruowane przez inne grupy modele.

  3. Po skończonej pracy uczniowie zastanawiają się w parach, jakie mogą być zalecane zasady nazewnictwa alkanów.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel wspólnie z uczniami podsumowuje omawiany na lekcji materiał.

  2. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela, jakie zasady obowiązują podczas nazewnictwa alkanów, zapisują je na kartkach i przyczepiają techniką gadającej ściany. Dodatkowo określają czy przedstawione przez nauczyciela wzory grupowe lub strukturalne są poprawne (i ewentualnie dlaczego są błędne)

  3. Uczniowie wykonują zadanie nr 2 e‑materiału oraz rysują dla osoby siedzącej obok wzór alkanu do nazwania i podają nazwę alkanu do narysowania wzoru strukturalnego lub grupowego.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują model alkanu i podpisują go nazwą.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Medium można zastosować podczas lekcji powtórzeniowej lub do podsumowania wiadomości w lekcji.

Materiały pomocnicze:

  1. Program typu ChemSketch.

  • Za pomocą programu komputerowego typu ChemSketch zbuduj modele cząsteczek różnych alkanów, sprawdź czym różnią się od siebie ich systematyczne nazwy, zastanów się jakie zasady zaleca IUPAC podczas nazewnictwa alkanów.

  • W przypadku trudności w obsłudze programu skorzystaj z samouczka dostępnego w zasobach Internetu.

  1. Wykonaj następujące operacje:

  • Narysuj (zbuduj) i przeprowadź proces optymalizacji przez program wzorów strukturalnych węglowodorów (możesz użyć opcji 2D i 3D).

  • Sprawdź nazwę nadaną przez program Twoim modelom.

  • Zastanów się, jakimi regułami należy się kierować podczas nazewnictwa związków organicznych.