Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.13.2
Imię i nazwisko autora: Agata Duda Maśloch
Temat zajęć: Die Umwelt schützen – aber wie? / Chrońmy środowisko – ale jak?
Poziom edukacyjny, klasa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność opisywania i wypowiadania się na temat działań na rzecz ochrony środowiska i zachowań proekologicznych
Cele szczegółowe:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia przyczyny zanieczyszczenia środowiska i sposoby przeciwdziałania;
podaje przykłady zachowań proekologicznych i nieekologicznych;
opisuje swoje działania na rzecz ochrony środowiska.
Cele motywacyjne:
tworzenie i wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych, oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu przez uczniów własnych zainteresowań oraz pasji;
wykorzystywanie autentycznych materiałów źródłowych (zdjęć, filmów, nagrań audio, tekstów), w tym z użyciem narzędzi związanych z technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi, takich jak np. tablice interaktywne z oprogramowaniem, urządzenia mobilne.
Metody/techniki nauczania:
podająca – praca z tekstem źródłowym, praca z materiałami wizualnymi, wyjaśnianie;
aktywizująca – dyskusja, burza mózgów, plakat;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca zespołowa,
praca na forum klasy.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…”, następnie pyta uczniów, czy ich zdaniem ochrona środowiska jest ważna i dlaczego.
Nauczyciel prosi również o wymienienie przykładów zachowań proekologicznych.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają wypowiedzi uczniów w tekście z sekcji Przeczytaj i zaznaczają wyrażenia, które są im znane. Podczas drugiego czytania koncentrują swoją uwagę na zrozumieniu działań na rzecz środowiska naturalnego opisanych w tekście, w razie potrzeby wykorzystując wyrazy i zwroty zamieszczone w słowniczku.
Nauczyciel dzieli uczniów kilkuosobowe grupy. Uczniowie wykonują polecenia do tekstu w celu sprawdzenia jego rozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa związanego z ochroną środowiska. W Übung 1 koncentrują się na wypowiedziach swoich niemieckich rówieśników i zaznaczają, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Następnie nauczyciel zapoznaje uczniów z zagadnieniem gramatycznym i tłumaczy zasady używania spójnika denn. W Übung 2 uczniowie tworzą zdania z użyciem tego spójnika. Przedstawiciele grup odczytują kolejne zdania, tłumacząc ich znaczenie. Na zakończenie tej fazy lekcji nauczyciel prosi, aby każda grupa zdecydowała, dzięki którym zachowaniom proekologicznym oszczędzamy energię lub wodę oraz które wyrażenia oznaczają zakupy przyjazne dla środowiska (Übung 3). Przedstawiciele grup przedstawiają wyniki swojej pracy na forum.
Uczniowie wykonują w parach polecenia do Mapy pojęć w celu utrwalenia i rozszerzenia słownictwa związanego z segregacją odpadów i ochroną środowiska: przyporządkowują nazwy odpadów do odpowiedniej kategorii (Übung 1), zaznaczają nazwy odpadów, które nie pasują do podanych kategorii (Übung 2), dopasowują ilustracje do nazwy pojemnika na odpady (Übung 3) oraz zaznaczają informacje zgodne z treścią multimedium (Übung 4). Polecenia te mają również na uwadze rozwijanie sprawności pisania i mówienia. Ponadto nauczyciel prosi uczniów, by po wykonaniu ćwiczeń porozmawiali ze sobą w parach, w jaki sposób dbają na co dzień o środowisko. Uczniowie powinni wykorzystać wyrażenia zawarte w dotychczasowych ćwiczeniach.
c) Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie dzieli uczniów na grupy (uczniowie mogą np. losować żółte, niebieskie, brązowe i zielone karteczki). Każda grupa otrzymuje kartkę w formacie A3, flamastry i kredki. Zadaniem każdego zespołu jest przygotowanie plakatu uświadamiającego, czym są zachowania proekologiczne. Tematem plakatu może być np. segregacja śmieci, zachowania, które są przyjazne dla środowiska, a formą np. mapa pojęć, collage, ilustracja, ulotka reklamowa. Nauczyciel prosi uczniów, aby wykonując plakat, wykorzystali wyrażenia i zwroty poznane na lekcji.
Na koniec uczniowie wykonują zadania z sekcji Sprawdź się (Aufgabe 1‑8), służące do samodzielnego sprawdzenia stopnia znajomości e‑materiału.
Praca domowa:
Uczniowie przygotowują (w dowolnej formie) prezentację, w której przedstawią zachowania proekologiczne realizowane przez członków rodziny i przyjaciół.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: oswojenie się ze słownictwem; uczniowie przygotowują fiszki do tematu na podstawie słowniczka;
w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i uzupełnienie słownictwa związanego z ochroną środowiska; uczniowie rozmawiają z nauczycielem na temat tego, co trzeba zrobić, aby chronić środowisko;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu; uczniowie pytają się wzajemnie, w jaki sposób można chronić środowisko.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0