Dla nauczyciela
Autor: Joanna Oparek
Przedmiot: Język polski
Temat: Sztuka retoryki – przemowa Gerwazego w Panu Tadeuszu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
zapozna się z fragmentem przemowy Gerwazego w Księdze VII. Rada;
przeanalizuje środki retoryczne, którymi posługuje się Gerwazy, aby przekonać szlachtę z Dobrzyńskiego zaścianka do zajazdu na Soplicowo;
na przykładach z lektury pozna zasady tworzenia przemowy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed zajęciami:
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat sztuki retoryki, prosi uczniów o przypomnienie postaci słynnych mówców.
Nauczyciel przypomina, że retoryka przez wieki była autonomiczną dziedziną wiedzy i przedmiotem szkolnym, uczącym logicznego, stosownego i pięknego sposobu wyrażania myśli w mowie i na piśmie.
Nauczyciel podkreśla rolę retoryki w życiu publicznym.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji, nawiązując do wcześniejszej rozmowy.
Nauczyciel wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Uczniowie analizują cytat Platona z Fajdrosa:
„Sztuka wymowy w ogóle jest sztuką prowadzenia dusz ludzkich za pomocą mów...”
Mogą przeprowadzić dyskusję na ten temat.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Następnie odsłuchują nagranie audio i wykonują polecenia 1. i 2. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i wykonują ćwiczenia 1.-8. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje.
Ćwiczenia 1., 2., 4., 7. mogą być wykonane w podziale na grupy lub wspólnie, po grupowej dyskusji.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie – przedstawienie zasad retoryki i środków retorycznych wykorzystywanych przez bohaterów Pana Tadeusza. Inni uczniowie uzupełniają jego wypowiedź. Nauczyciel komentuje.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu..
Na zakończenie nauczyciel może zaproponować uczniom debatę na temat: Sztuka retoryki – perswazja, czy manipulacja? (jako przygotowanie do pracy domowej).
Praca domowa:
Poszukaj w dostępnych źródłach informacji dotyczących manipulacji. Następnie rozstrzygnij, czy Gerwazy przekonuje perswazją Dobrzyńskich do swoich zamiarów, czy też nimi manipuluje. Sformułuj wypowiedź pisemną na 90 do 120 słów.
Materiały pomocnicze:
Mirosław Korolko, Sztuka retoryki, Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990.
Jakub Zdzisław Lichański, Retoryka. Od renesansu do współczesności. Tradycja i innowacja, Warszawa 2009.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.