Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Ela Borowiec
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: At the Shop / W sklepie
Grupa docelowa: klasa 4 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V
Treść nauczania – cele szczegółowe I.6, I.7, II.4, II.5, III.4, III.5, V.1, V.4, V.5
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane ze sklepami oraz ich asortymentem.
Uczeń posługuje się typowymi zwrotami używanymi podczas robienia zakupów.
Uczeń potrafi zredagować wiadomość e‑mail, w której opowiada o sklepach w swojej okolicy oraz o ulubionym sklepie.
Cele motywacyjne:
Uczeń poszerza kompetencje językowe o leksykę umożliwiającą wypowiadanie się na tematy związane ze sklepami oraz ich asortymentem.
Uczeń kształtuje wiedzę na temat sklepów i ich asortymentu.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy organizowanie wiedzy tematycznej)
strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z katalogiem interaktywnym, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
ew. urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
W ramach rozgrzewki uczniowie realizują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba wykonuje zadanie na tablicy multimedialnej.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu Maria’s Shopping i wyszukanie sklepów, które odwiedza Marysia. Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy. Uzasadniają je, cytując odpowiedni fragment tekstu.
Uczniowie czytają tekst jeszcze raz i w parach wykonują Exercise 2–4 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie w parach odpowiadają na pytania:
Which of the shops in the text do you (your parents) visit often/sometimes/seldom/never?
What do you (they) buy there? Na forum klasy uczniowie dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.
Uczniowie w parach wykonują Exercise 6 (Przeczytaj). Chętne osoby czytają odpowiedzi na forum klasy.
W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Katalog). Chętna osoba nanosi rozwiązanie na tablicę interaktywną.
Uczniowie analizują informacje zawarte w katalogu, a następnie wykonują Exercise 2 (Katalog). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy. Uczniowie ćwiczą dialog w parach wymieniając się rolami.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Katalog). W parach uczniowie ćwiczą zdania z ćwiczenia.
Uczniowie wykonują Exercise 4 i 5 (Katalog). Porównują odpowiedzi w parach. Chętna osoba nanosi rozwiązania na tablicę multimedialną.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują w parach Exercise 7 (Sprawdź się). Porównują odpowiedzi w parach, a następnie na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.
Praca domowa:
Uczniowie przygotowują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Your friend asks you about the shops in your neighbourhood. Write an email in which you:
tell him/her about local shops you usually go to;
inform what you usually buy in your favourite shop;
write what shops you can visit together.
Sign as XYZ.
Your answer should be between 50–120 words.
Materiały pomocnicze: Film z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Nauczyciel przynosi do klasy zabawki imitujące różne produkty kupowane w sklepach lub ich obrazki. Uczniowie odgrywają scenki w różnych sklepach wchodząc w role sprzedawców i kupujących.