Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Informatyka
Temat: Zaawansowane przetwarzanie dokumentów w edytorze tekstu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wymienisz rodzaje przypisów.
Wstawisz przypis dolny i końcowy.
Wstawisz w tekście hiperłącze.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
oprogramowanie Microsoft Word 2010, LibreOffice Writer 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przygotowują informacje nt. norm stosowanych w tworzeniu przypisów.
Faza wstępna:
Uczniowie za pomocą telefonów komórkowych głosują w ankiecie dot. tego, czy czytają przypisy. Nauczyciel wyświetla wyniki na tablicy. Chętna lub wybrana osoba wyjaśnia swoją postawę.
Przedstawienie tematu zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Rozpoznawanie wiedzy uczniów.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie analizują treści z sekcji „Przeczytaj” wyświetlone na tablicy.
Uczniowie w parach analizują prezentacje i zaprezentowane w niej informacje. Metodą mapy myśli przygotowują notatkę, która ma podsumować najważniejsze informacje dot. przypisów.
Pary łączą się w czwórki i uzupełniają swoje mapy myśli. Następnie czwórki łączą się w ósemki itd. Chętna lub wybrana osoba prezentuje wspólną mapę myśli.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Jedna z nich broni tezy, że przypisy to klęska tłumacza, druga próbuje ją obalić. Grupy naprzemiennie prezentują argumenty.
Faza podsumowująca:
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Uczniowie opracowują pracę na zadany temat z innego przedmiotu i umieszczają w niej przypisy oraz hiperłącza.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Word 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Writer 4.1 (lub nowszej wersji) lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Na podstawie prezentacji uczniowie mogą przygotować się do lepszego opracowywania prac zaliczeniowych w szkole.