Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Informatyka

Temat: Zaawansowane przetwarzanie dokumentów w edytorze tekstu

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami:
b) opracowuje dokumenty o różnorodnej tematyce, w tym informatycznej, i o rozbudowanej strukturze, posługując się przy tym konspektem dokumentu, dzieli tekst na sekcje i kolumny, tworzy spisy treści, rysunków i tabel, stosuje własne style i szablony, pracuje nad dokumentem w trybie recenzji, definiuje korespondencję seryjną,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wymienisz rodzaje przypisów.

  • Wstawisz przypis dolny i końcowy.

  • Wstawisz w tekście hiperłącze.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu;

  • oprogramowanie Microsoft Word 2010, LibreOffice Writer 4.1 lub wybrany odpowiednik.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie przygotowują informacje nt. norm stosowanych w tworzeniu przypisów.

Faza wstępna:

  1. Uczniowie za pomocą telefonów komórkowych głosują w ankiecie dot. tego, czy czytają przypisy. Nauczyciel wyświetla wyniki na tablicy. Chętna lub wybrana osoba wyjaśnia swoją postawę.

  2. Przedstawienie tematu zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.

  3. Rozpoznawanie wiedzy uczniów.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Uczniowie analizują treści z sekcji „Przeczytaj” wyświetlone na tablicy.

  2. Uczniowie w parach analizują prezentacje i zaprezentowane w niej informacje. Metodą mapy myśli przygotowują notatkę, która ma podsumować najważniejsze informacje dot. przypisów.

  3. Pary łączą się w czwórki i uzupełniają swoje mapy myśli. Następnie czwórki łączą się w ósemki itd. Chętna lub wybrana osoba prezentuje wspólną mapę myśli.

  4. Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Jedna z nich broni tezy, że przypisy to klęska tłumacza, druga próbuje ją obalić. Grupy naprzemiennie prezentują argumenty.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

Praca domowa:

  1. Uczniowie opracowują pracę na zadany temat z innego przedmiotu i umieszczają w niej przypisy oraz hiperłącza.

Materiały pomocnicze:

  • Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Word 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Writer 4.1 (lub nowszej wersji) lub wybranego odpowiednika.

Wskazówki metodyczne:

  • Na podstawie prezentacji uczniowie mogą przygotować się do lepszego opracowywania prac zaliczeniowych w szkole.