Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.4.2
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: Das ist ein Feuerwehrmann / To jest strażak
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmowy o podstawowych zadaniach strażaka
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Uczniowie, wchodząc do sali, losują karteczkę z jednym z wyrazów: der Feuerwehrmann, der Mann, das Feuer, das Feuerwehrauto. Po zajęciu miejsca uczniowie szukają w słownikach obrazkowych znaczenia wylosowanych wyrazów. | praca w grupach | 15 min | pojemnik z karteczkami do wylosowania, słowniki obrazkowe Uczniowie, którzy wylosowali ten sam wyraz, stanowią grupę. |
Nauczyciel rozpoczyna krótką rozmowę na temat zadań strażaka. Uczniowie podają znane im określenia w języku niemieckim, np. helfen, fahren. | plenum | ||
Nauczyciel prezentuje ilustracje z podpisami (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie zastanawiają się, czy w materiale pojawiły te same obowiązki strażaka, o których wcześniej rozmawiali. Ochotnicy udzielają odpowiedzi. | |||
Uczniowie w grupach przyporządkowują wyrazy do rysunków: das Feuer, das Feuerwehrauto, der Feuerwehrmann (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | praca w grupach | karty obrazkowe i fiszki | |
Uczniowie powtarzają za lektorem poznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | tablety i słuchawki | ||
Gra w kalambury: jedna osoba z grupy słucha nagrania i za pomocą gestów pokazuje, co robi strażak. Pozostałe osoby starają się odgadnąć zdanie po niemiecku. Nauczyciel podpowiada nowe środki językowe. | |||
Uczniowie uzupełniają luki w zdaniach (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | karta pracy w formacie A3 | ||
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie oglądają ilustrację, czytają po cichu podane na niej wyrazy. Następnie słuchają wiersza (e‑materiał: Multimedium). | plenum | 20 min | |
Uczniowie rozwiązują dwa zadania na karcie pracy: układają rysunki zgodnie z kolejnością w nagraniu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1) oraz przeciągają wersy obok rysunków (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). Uczniowie czytają fragment wiersza na głos (chórem). | praca indywidualna, plenum | karta pracy i karty obrazkowe | |
Każda para otrzymuje paski z wersami drugiej części wiersza. Nauczyciel odtwarza nagranie, a uczniowie układają tekst. Po skończeniu zadania uczniowie czytają chórem uporządkowany fragment wiersza. | praca w parach | ||
Nauczyciel prezentuje tekst wiersza na tablicy interaktywnej (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). Uczniowie przez podniesienie rąk decydują, który wyraz należy wybrać. Na końcu nauczyciel odtwarza nagranie, a uczniowie śledzą tekst i sprawdzają, czy poprawnie wykonali zadanie. | plenum | ||
Nauczyciel włącza nagranie. Uczniowie dopowiadają chórem wyciszone fragmenty, czytając je z tablicy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 6). Następnie uczniowie uczą się w grupach wiersza na pamięć - każda osoba zapamiętuje inną zwrotkę. | plenum, praca w grupach | ||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie przemieszczają się od stacji do stacji i wykonują w grupach kolejne zadania:
Zadanie domowe: uczniowie rysują jedną czynność strażaka i podpisują ją w języku niemieckim. Na kolejnych zajęciach nauczyciel wyeksponuje wszystkie prace (gazetka ścienna lub tablica). | praca w grupach | 15 min | metoda stacji Nauczyciel przygotowuje puzzle z e‑materiału w formie papierowej. Każda grupa po wykonaniu wszystkich zadań otrzymuje odznakę dzielnego strażaka (nauczyciel przygotowuje ją wcześniej). |
Faza wprowadzająca
Uczniowie, wchodząc do sali, losują karteczkę z jednym z wyrazów: der Feuerwehrmann, der Mann, das Feuer, das Feuerwehrauto. Po zajęciu miejsca uczniowie szukają w słownikach obrazkowych znaczenia wylosowanych wyrazów.
praca w grupach
15
min
pojemnik z karteczkami do wylosowania, słowniki obrazkowe
Uczniowie, którzy wylosowali ten sam wyraz, stanowią grupę.
Nauczyciel rozpoczyna krótką rozmowę na temat zadań strażaka. Uczniowie podają znane im określenia w języku niemieckim, np. helfen, fahren.
plenum
Nauczyciel prezentuje ilustracje z podpisami (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie zastanawiają się, czy w materiale pojawiły te same obowiązki strażaka, o których wcześniej rozmawiali. Ochotnicy udzielają odpowiedzi.
Uczniowie w grupach przyporządkowują wyrazy do rysunków: das Feuer, das Feuerwehrauto, der Feuerwehrmann (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
praca w grupach
karty obrazkowe i fiszki
Uczniowie powtarzają za lektorem poznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
tablety i słuchawki
Gra w kalambury: jedna osoba z grupy słucha nagrania i za pomocą gestów pokazuje, co robi strażak. Pozostałe osoby starają się odgadnąć zdanie po niemiecku. Nauczyciel podpowiada nowe środki językowe.
Uczniowie uzupełniają luki w zdaniach (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
karta pracy w formacie A3
Faza realizacyjna
Uczniowie oglądają ilustrację, czytają po cichu podane na niej wyrazy. Następnie słuchają wiersza (e‑materiał: Multimedium).
plenum
20
min
Uczniowie rozwiązują dwa zadania na karcie pracy: układają rysunki zgodnie z kolejnością w nagraniu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1) oraz przeciągają wersy obok rysunków (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). Uczniowie czytają fragment wiersza na głos (chórem).
praca indywidualna, plenum
karta pracy i karty obrazkowe
Każda para otrzymuje paski z wersami drugiej części wiersza. Nauczyciel odtwarza nagranie, a uczniowie układają tekst. Po skończeniu zadania uczniowie czytają chórem uporządkowany fragment wiersza.
praca w parach
Nauczyciel prezentuje tekst wiersza na tablicy interaktywnej (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). Uczniowie przez podniesienie rąk decydują, który wyraz należy wybrać. Na końcu nauczyciel odtwarza nagranie, a uczniowie śledzą tekst i sprawdzają, czy poprawnie wykonali zadanie.
plenum
Nauczyciel włącza nagranie. Uczniowie dopowiadają chórem wyciszone fragmenty, czytając je z tablicy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 6). Następnie uczniowie uczą się w grupach wiersza na pamięć - każda osoba zapamiętuje inną zwrotkę.
plenum, praca w grupach
Faza podsumowująca
Uczniowie przemieszczają się od stacji do stacji i wykonują w grupach kolejne zadania:
Uczniowie grają na laptopie: po każdym losowaniu zaznaczają, czy wszystkie elementy do siebie pasują, czy nie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
Uczniowie układają puzzle (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
Uczniowie słuchają nagrania z odgłosem auta strażackiego jadącego na sygnale i mówią po niemiecku, co robi strażak (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
Uczniowie oglądają ilustrację i mówią, co robi strażak (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).
Uczniowie w grupach podejmują próbę recytacji wiersza, każdy mówi zapamiętany przez siebie fragment (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).
Zadanie domowe: uczniowie rysują jedną czynność strażaka i podpisują ją w języku niemieckim. Na kolejnych zajęciach nauczyciel wyeksponuje wszystkie prace (gazetka ścienna lub tablica).
praca w grupach
15
min
metoda stacji
Nauczyciel przygotowuje puzzle z e‑materiału w formie papierowej.
Każda grupa po wykonaniu wszystkich zadań otrzymuje odznakę dzielnego strażaka (nauczyciel przygotowuje ją wcześniej).
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0