Numer e‑materiału: 1.3.4.2
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: Das ist ein Feuerwehrmann / To jest strażak
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmowy o podstawowych zadaniach strażaka

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
4) popularne zawody.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie, gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno- lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie, gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia podstawowe zadania strażaka;

  • przygotowuje prezentację wiersza o strażaku (lub wybranej zwrotki).

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w toku lekcji:

  • podająca;

  • podejście komunikacyjne;

  • praktyczna;

  • programowana – z użyciem komputera;

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • praca z plikiem audio;

  • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

  • praca ze słownikiem;

– formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu, rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (plik audio: wiersz);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • słownik obrazkowy;

  • karty pracy;

  • pojemnik z karteczkami do wylosowania;

  • karty obrazkowe;

  • puzzle.

Alternatywne wykorzystanie multimedium: plik audio (wiersz)

Uczniowie odgrywają wybrane scenki z wiersza.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Uczniowie, wchodząc do sali, losują karteczkę z jednym z wyrazów: der Feuerwehrmann, der Mann, das Feuer, das Feuerwehrauto. Po zajęciu miejsca uczniowie szukają w słownikach obrazkowych znaczenia wylosowanych wyrazów.

praca w grupach

15 

min

pojemnik z karteczkami do wylosowania, słowniki obrazkowe

Uczniowie, którzy wylosowali ten sam wyraz, stanowią grupę.

Nauczyciel rozpoczyna krótką rozmowę na temat zadań strażaka. Uczniowie podają znane im określenia w języku niemieckim, np. helfen, fahren.

plenum

Nauczyciel prezentuje ilustracje z podpisami (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie zastanawiają się, czy w materiale pojawiły te same obowiązki strażaka, o których wcześniej rozmawiali. Ochotnicy udzielają odpowiedzi.

Uczniowie w grupach przyporządkowują wyrazy do rysunków: das Feuer, das Feuerwehrauto, der Feuerwehrmann (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

praca w grupach

karty obrazkowe i fiszki

Uczniowie powtarzają za lektorem poznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

tablety i słuchawki

Gra w kalambury: jedna osoba z grupy słucha nagrania i za pomocą gestów pokazuje, co robi strażak. Pozostałe osoby starają się odgadnąć zdanie po niemiecku. Nauczyciel podpowiada nowe środki językowe.

Uczniowie uzupełniają luki w zdaniach (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

karta pracy w formacie A3

Faza realizacyjna

Uczniowie oglądają ilustrację, czytają po cichu podane na niej wyrazy. Następnie słuchają wiersza (e‑materiał: Multimedium).

plenum

20 

min

Uczniowie rozwiązują dwa zadania na karcie pracy: układają rysunki zgodnie z kolejnością w nagraniu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1) oraz przeciągają wersy obok rysunków (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). Uczniowie czytają fragment wiersza na głos (chórem).

praca indywidualna, plenum

karta pracy i karty obrazkowe

Każda para otrzymuje paski z wersami drugiej części wiersza. Nauczyciel odtwarza nagranie, a uczniowie układają tekst. Po skończeniu zadania uczniowie czytają chórem uporządkowany fragment wiersza.

praca w parach

Nauczyciel prezentuje tekst wiersza na tablicy interaktywnej (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). Uczniowie przez podniesienie rąk decydują, który wyraz należy wybrać. Na końcu nauczyciel odtwarza nagranie, a uczniowie śledzą tekst i sprawdzają, czy poprawnie wykonali zadanie.

plenum

Nauczyciel włącza nagranie. Uczniowie dopowiadają chórem wyciszone fragmenty, czytając je z tablicy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 6). Następnie uczniowie uczą się w grupach wiersza na pamięć - każda osoba zapamiętuje inną zwrotkę.

plenum, praca w grupach

Faza podsumowująca

Uczniowie przemieszczają się od stacji do stacji i wykonują w grupach kolejne zadania:

  1. Uczniowie grają na laptopie: po każdym losowaniu zaznaczają, czy wszystkie elementy do siebie pasują, czy nie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

  2. Uczniowie układają puzzle (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

  3. Uczniowie słuchają nagrania z odgłosem auta strażackiego jadącego na sygnale i mówią po niemiecku, co robi strażak (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

  4. Uczniowie oglądają ilustrację i mówią, co robi strażak (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

  5. Uczniowie w grupach podejmują próbę recytacji wiersza, każdy mówi zapamiętany przez siebie fragment (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).

Zadanie domowe: uczniowie rysują jedną czynność strażaka i podpisują ją w języku niemieckim. Na kolejnych zajęciach nauczyciel wyeksponuje wszystkie prace (gazetka ścienna lub tablica).

praca w grupach

15 

min

metoda stacji

Nauczyciel przygotowuje puzzle z e‑materiału w formie papierowej.

Każda grupa po wykonaniu wszystkich zadań otrzymuje odznakę dzielnego strażaka (nauczyciel przygotowuje ją wcześniej). 

Faza wprowadzająca

Uczniowie, wchodząc do sali, losują karteczkę z jednym z wyrazów: der Feuerwehrmann, der Mann, das Feuer, das Feuerwehrauto. Po zajęciu miejsca uczniowie szukają w słownikach obrazkowych znaczenia wylosowanych wyrazów.

praca w grupach

15 

min

pojemnik z karteczkami do wylosowania, słowniki obrazkowe

Uczniowie, którzy wylosowali ten sam wyraz, stanowią grupę.

Nauczyciel rozpoczyna krótką rozmowę na temat zadań strażaka. Uczniowie podają znane im określenia w języku niemieckim, np. helfen, fahren.

plenum

Nauczyciel prezentuje ilustracje z podpisami (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie zastanawiają się, czy w materiale pojawiły te same obowiązki strażaka, o których wcześniej rozmawiali. Ochotnicy udzielają odpowiedzi.

Uczniowie w grupach przyporządkowują wyrazy do rysunków: das Feuer, das Feuerwehrauto, der Feuerwehrmann (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

praca w grupach

karty obrazkowe i fiszki

Uczniowie powtarzają za lektorem poznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

tablety i słuchawki

Gra w kalambury: jedna osoba z grupy słucha nagrania i za pomocą gestów pokazuje, co robi strażak. Pozostałe osoby starają się odgadnąć zdanie po niemiecku. Nauczyciel podpowiada nowe środki językowe.

Uczniowie uzupełniają luki w zdaniach (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

karta pracy w formacie A3

Faza realizacyjna

Uczniowie oglądają ilustrację, czytają po cichu podane na niej wyrazy. Następnie słuchają wiersza (e‑materiał: Multimedium).

plenum

20 

min

Uczniowie rozwiązują dwa zadania na karcie pracy: układają rysunki zgodnie z kolejnością w nagraniu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1) oraz przeciągają wersy obok rysunków (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). Uczniowie czytają fragment wiersza na głos (chórem).

praca indywidualna, plenum

karta pracy i karty obrazkowe

Każda para otrzymuje paski z wersami drugiej części wiersza. Nauczyciel odtwarza nagranie, a uczniowie układają tekst. Po skończeniu zadania uczniowie czytają chórem uporządkowany fragment wiersza.

praca w parach

Nauczyciel prezentuje tekst wiersza na tablicy interaktywnej (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). Uczniowie przez podniesienie rąk decydują, który wyraz należy wybrać. Na końcu nauczyciel odtwarza nagranie, a uczniowie śledzą tekst i sprawdzają, czy poprawnie wykonali zadanie.

plenum

Nauczyciel włącza nagranie. Uczniowie dopowiadają chórem wyciszone fragmenty, czytając je z tablicy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 6). Następnie uczniowie uczą się w grupach wiersza na pamięć - każda osoba zapamiętuje inną zwrotkę.

plenum, praca w grupach

Faza podsumowująca

Uczniowie przemieszczają się od stacji do stacji i wykonują w grupach kolejne zadania:

  1. Uczniowie grają na laptopie: po każdym losowaniu zaznaczają, czy wszystkie elementy do siebie pasują, czy nie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

  2. Uczniowie układają puzzle (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

  3. Uczniowie słuchają nagrania z odgłosem auta strażackiego jadącego na sygnale i mówią po niemiecku, co robi strażak (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

  4. Uczniowie oglądają ilustrację i mówią, co robi strażak (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

  5. Uczniowie w grupach podejmują próbę recytacji wiersza, każdy mówi zapamiętany przez siebie fragment (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).

Zadanie domowe: uczniowie rysują jedną czynność strażaka i podpisują ją w języku niemieckim. Na kolejnych zajęciach nauczyciel wyeksponuje wszystkie prace (gazetka ścienna lub tablica).

praca w grupach

15 

min

metoda stacji

Nauczyciel przygotowuje puzzle z e‑materiału w formie papierowej.

Każda grupa po wykonaniu wszystkich zadań otrzymuje odznakę dzielnego strażaka (nauczyciel przygotowuje ją wcześniej). 

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec