Dla nauczyciela
Autorki e‑materiału: Renata Nowakowska, Zuzanna Kościuk
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Let’s Visit a Shopping Centre / Wizyta w centrum handlowym
Grupa docelowa: klasa 4 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.7, II.2, II.5, III.1, III.4, III.5, IV.4, V.2, VIII.1, VIII.2, VIII.3, XI, XII
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane ze sklepami w centrach handlowych.
Uczeń potrafi opisać, jakie produkty można kupić w różnych sklepach.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat zakupów.
Uczeń kształtuje świadomość własnych nawyków zakupowych.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konektywizm
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (odgrywanie ról, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie spoglądają na zdjęcie na początku sekcji Przeczytaj i odpowiadają na pytania: Do you visit shopping centres often? How often? What do you buy when you visit a shopping centre? Do you go there with your mum, dad or both? Następnie rozwiązują wykreślankę w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu Tim’s Shopping Routine i wymienienie nazw wspomnianych sklepów. Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Uczniowie ponownie czytają tekst i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi cytatami z tekstu.
Uczniowie uzupełniają na urządzeniach mobilnych Exercise 3 (Przeczytaj), a następnie ochotnicy nanoszą odpowiedzi na tablicę.
Uczniowie układają puzzle w Exercise 4 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę, po czym uczniowie w parach odpowiadają na pytania z ćwiczenia.
Wykorzystując słownictwo z tekstu, uczniowie w parach odpowiadają na pytania: What is your favourite shop? What can you buy there? Następnie na forum klasy relacjonują informacje uzyskane od kolegi/koleżanki.
W ramach rozgrzewki do pracy z plikiem audio, nauczyciel zwraca uwagę uczniów na zdjęcie na początku sekcji i pyta się „Do you like doing shopping with your parents? Why?”. Po otrzymaniu kilku odpowiedzi nauczyciel prosi uczniów o wykonanie Exercise 1 (Plik audio). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.
Uczniowie zapoznają się z nagraniem. Słuchają nagrania dwa razy, po czym wykonują Exercise 2, 3, 4 (Plik audio). Chętne osoby nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza podsumowująca:
Uczniowie odpowiadają w parach na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się):
What three shops can you see in the picture?
In the picture, you can see vegetables. Where can you buy them?
In the picture, you can see a mascot. Where can you buy it?
Następnie na forum klasy relacjonują informacje uzyskane od kolegi/koleżanki.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write an email about a shopping trip to a friend from England. In the email:
describe shops you visit;
explain what you buy;
write if you like shopping trips or not.
Your answer shouldn't be longer than 50 words.
Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie dopisują nowy punkt do dialogu w Pliku audio, opisując kolejny sklep do odwiedzenia i podając powód (ok. 50 wyrazów), dla którego produkt z tego sklepu jest potrzebny. Na kolejnej lekcji prezentują prace na forum klasy.