Autorki e‑materiału: Renata Nowakowska, Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Let’s Visit a Shopping Centre / Wizyta w centrum handlowym

Grupa docelowa: klasa 4 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.7, II.2, II.5, III.1, III.4, III.5, IV.4, V.2, VIII.1, VIII.2, VIII.3, XI, XII

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane ze sklepami w centrach handlowych.

  2. Uczeń potrafi opisać, jakie produkty można kupić w różnych sklepach.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat zakupów.

  2. Uczeń kształtuje świadomość własnych nawyków zakupowych.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konektywizm

  4. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (odgrywanie ról, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca indywidualna

  3. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

W ramach przygotowania do lekcji uczniowie spoglądają na zdjęcie na początku sekcji Przeczytaj i odpowiadają na pytania: Do you visit shopping centres often? How often? What do you buy when you visit a shopping centre? Do you go there with your mum, dad or both? Następnie rozwiązują wykreślankę w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu Tim’s Shopping Routine i wymienienie nazw wspomnianych sklepów. Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi cytatami z tekstu.

  3. Uczniowie uzupełniają na urządzeniach mobilnych Exercise 3 (Przeczytaj), a następnie ochotnicy nanoszą odpowiedzi na tablicę.

  4. Uczniowie układają puzzle w Exercise 4 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę, po czym uczniowie w parach odpowiadają na pytania z ćwiczenia.

  5. Wykorzystując słownictwo z tekstu, uczniowie w parach odpowiadają na pytania: What is your favourite shop? What can you buy there? Następnie na forum klasy relacjonują informacje uzyskane od kolegi/koleżanki.

  6. W ramach rozgrzewki do pracy z plikiem audio, nauczyciel zwraca uwagę uczniów na zdjęcie na początku sekcji i pyta się „Do you like doing shopping with your parents? Why?”. Po otrzymaniu kilku odpowiedzi nauczyciel prosi uczniów o wykonanie Exercise 1 (Plik audio). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

  7. Uczniowie zapoznają się z nagraniem. Słuchają nagrania dwa razy, po czym wykonują Exercise 2, 3, 4 (Plik audio). Chętne osoby nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza podsumowująca:

Uczniowie odpowiadają w parach na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się):

  • What three shops can you see in the picture?

  • In the picture, you can see vegetables. Where can you buy them?

  • In the picture, you can see a mascot. Where can you buy it?

Następnie na forum klasy relacjonują informacje uzyskane od kolegi/koleżanki.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write an email about a shopping trip to a friend from England. In the email:

  • describe shops you visit;

  • explain what you buy;

  • write if you like shopping trips or not.

Your answer shouldn't be longer than 50 words.

Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie dopisują nowy punkt do dialogu w Pliku audio, opisując kolejny sklep do odwiedzenia i podając powód (ok. 50 wyrazów), dla którego produkt z tego sklepu jest potrzebny. Na kolejnej lekcji prezentują prace na forum klasy.