Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Epikureizm oraz stoicym wczoraj i dziś
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji. Uczeń:
charakteryzuje założenia stoicyzmu i epikureizmu;
charakteryzuje współczesną postawę stoicką i epikurejską;
porównuje epikurejski hedonizm ze stoickim perfekcjonizmem;
uzasadnia tezę o wiecznej aktualności dawnych koncepcji etycznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
film;
mapa myśli;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z medium w sekcji „Film edukacyjny”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji. Nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”, omawia zaprezentowane cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Przypomnij sobie główne powody powstania nowych szkół filozoficznych epoki hellenistycznej. Rozważ, skąd wynikała potrzeba nowego sposobu uprawiania filozofii.
Faza realizacyjna:
Burza mózgów. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracować metodą burzy mózgów i, jeśli to konieczne, wyjaśnia jej zasady. Wyłania także moderatora, który będzie zapisywał pomysły na tablicy, a następnie określa czas wykonania zadania.
Następnie nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Czy w twoim postępowaniu przejawiają się cechy, które zbliżają twoją postawę do postawy stoickiej lub epikurejskiej? Spróbuj podać przykład znanej ci osoby (osoby publicznej czy postaci fikcyjnej), która reprezentuje którąś z tych postaw. Uczniowie podają propozycje odpowiedzi. Po zakończeniu fazy twórczej następuje wspólna weryfikacja pomysłów. Nauczyciel prosi uczniów, aby porównali swoje propozycje z informacjami zamieszczonymi na tablicy.Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium w sekcji „Film edukacyjny”. Uczniowie odczytują polecenia:
– Obejrzyj poniższy wywiad z profesorem Janem Hartmanem. Zwróć uwagę na jakie cechy stoicyzmu, o których była mowa w lekcji, zwraca uwagę ten współczesny filozof.
– Ponownie wysłuchaj treści zamieszczonego wywiadu i zastanów się które cechy współczesnego stoicyzmu, wynotowane przez dr. Tomasza Mazura, pojawiają się w wypowiedzi prof. Jana Hartmana.
Uczniowie pracują w parach, następnie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia – od najprostszych do najtrudniejszych – i będą to robić wspólnie. Wybrana osoba czyta po kolei polecenia. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie ochotnik udziela odpowiedzi. Reszta uczniów ustosunkowuje się do niej, proponując swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wykonują polecenie nr 3 z zakładki „Film edukacyjny”: Stwórz mapę myśli wokół pojęcia stoicyzm, która pomoże ci uporządkować dotychczasowe przemyślenia. Z czym jeszcze kojarzy ci się to słowo? Zapisuj hasła, przykłady zachowań, tytuły książek i filmów, imiona bohaterów, postaci historycznych, kultury.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Napisz esej, w którym odpowiesz na pytanie: Dlaczego stoicyzm jest atrakcyjny dla współczesnego człowieka?
Materiały pomocnicze:
Krokiewicz A., Zarys filozofii greckiej, Warszawa 2000.
Henel Ł., Lekcja filozofii. Od Sokratesa do Heideggera..., Kraków 2009.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Film edukacyjny” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.