Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Oniryzm i fantastyka w opowiadaniu Brunona Schulza Sklepy cynamonowe
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśni, czym jest oniryzm;
rozpozna konwencję oniryczną i fantastyczną w Sklepach cynamonowych;
porówna fragmenty utworów (Sklepy cynamonowe oraz Zbrodnia i kara), aby prześledzić podobne motywy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
praca z tekstem.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel informuje, że oniryzm był chętnie wykorzystywany przez twórców w II połowie XX i na początku XXI wieku. Pozwalał wyrazić, niejednokrotnie dobitniej niż za pomocą konwencji realistycznej, tragiczne doświadczenia jednostki i społeczeństwa. Poetyka snu służyła m.in. docieraniu do głęboko ukrytych emocji i przeżyć, których nie da się przekazać wprost.
Poetyka snu pozwalała twórcom na dotarcie do wnętrza człowieka – najgłębiej skrywanych lęków i motywacji. Sen bywa koszmarem. Jest irracjonalny i absurdalny. Poetyka snu wydobywała nieuświadomione pragnienia i pozwalała dojść do głosu proroczym wizjom. Oniryzm opierał się na uniwersalnej symbolice i nasycał tą symboliką wizyjne obrazy, w których występowały elementy rzeczywiste. Sen jako taki stanowił metaforę życia, nad którym człowiek nigdy nie można mieć pełnej kontroli.Uczniowie prowadzą dyskusje na temat tego, czym - ich zdaniem - różni się oniryzm od fantastyki.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji, nawiązując do wcześniejszej rozmowy.
Nauczyciel wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Prowadzący może poprosić uczniów o podanie przykładów onirycznych utworów literackich. Następnie uczniowie zapoznają z materiałem w sekcji „Przeczytaj”.Uczniowie zapoznają się z galerią zdjęć interaktywnych i charakteryzują w parach trzy wybrane konwencje, wskazując na cele, jakim służy zastosowanie ich w tekście. Następnie w większych grupach uzupełniają mapę myśli o literackie przykłady podanych konwencji.
Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia – od najłatwiejszych do najtrudniejszych. Każdy z uczniów robi to samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a reszta klasy wspólnie ustosunkowuje się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie wiedzy na temat oniryzmu i fantastyki w Sklepach cynamonowych. Inni uczniowie uzupełniają jego wypowiedź.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Przeczytaj wiersz Zaczarowana dorożka Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego oraz opowiadanie Sklepy cynamonowe. Dokonaj interpretacji porównawczej obu utworów, zwracając uwagę na obecne w nich motywy oniryczne i fantastyczne.
Materiały pomocnicze:
https://wydawnictwo.uni.lodz.pl/wp‑content/uploads/2017/08/Poterala‑i-in._Sen_Kultura_tom‑2-22.pdf
https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2021/0909/103424‑recenzja‑pracy‑doktorskiej‑dr‑hab‑d-kowalewskiej‑prof‑umk.pdf
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.