Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.3.11.5
Imię i nazwisko autora: Beata Mamica
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Menschen mit Behinderungen sind unter uns/Osoby z niepełnosprawnościami są wśród nas
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Integracja osób z niepełnosprawnościami. Umiejętność wypowiadania się na temat osoby z niepełnosprawnością.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART
Uczeń:
wymienia rodzaje niepełnosprawności;
opowiada o życiu osoby z niepełnosprawnością;
wypowiada się na temat propagowania integracji osób z niepełnosprawnością.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
dostrzega powiązania między nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
jest nagradzany za proces i postęp;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
ma poczucie, że jego opinie są ważnym elementem lekcji i wzajemnego porozumienia;
sam decyduje, w jaki sposób zbierze informacje;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych, używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, np. porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym na przykład angielskim, tłumaczenie wyrazów, uogólnianie;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim, jeśli rozpoznawane są tylko niektóre wyrazy z języka niemieckiego);
pokonywanie ograniczeń w mówieniu i pisaniu poprzez np. tworzenie nowych wyrazów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy;
wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych (np. mowa ciała, sposób zwracania się, wiedza ogólna itp.);
organizowanie i planowanie uczenia się (zdobywanie wiedzy na temat tego, jak uczyć się języków obcych, przygotowanie odpowiedniego miejsca do nauki, dbałość o czas dogodny dla nauki; wyznaczanie celów krótko- i długoterminowych; określanie celów dla konkretnych zadań językowych);
zadawanie pytania (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie i poprawienie błędów);
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne,
konektywizm,
podająca: praca z tekstem źródłowym i praca z plikiem audio, pogadanka,
aktywizująca: metoda problemowa, burza mózgów, Think‑Pair‑Share, technika kuli śnieżnej,
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
plenum,
praca w parach,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: „Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?”.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat osób z niepełnosprawnościami, samych niepełnosprawności oraz koniecznej integracji osób z niepełnosprawnościami.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych pojęć do tematu, uczniowie zapisują zwroty na tablicy, nauczyciel uzupełnia o te, które pojawią się na lekcji.
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat sytuacji uczniów z niepełnosprawnościami w środowisku szkolnym, w mieście w kontekście samodzielności, pracy, barier lub konieczności ich likwidacji.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o przejrzenie tekstu i odpowiedź na pytanie, co jest jego głównym tematem. Uczniowie starają się zrozumieć treść tekstu (w razie potrzeby mogą skorzystać ze słowniczka).
Po przeczytaniu tekstu nauczyciel zachęca uczniów do krótkiej wymiany zdań na temat przeczytanego tekstu, zadając pytania, np.: Was hast du aus dem Text erfahren? Wybrany uczeń z grupy odpowiada na pytanie nauczyciela. Nauczyciel zadaje kolejne pytania w oparciu na odpowiedzi ucznia. Proces kierowania pytań i udzielania odpowiedzi powtarza się z każdym uczniem w grupie. Nauczyciel angażuje każdego ucznia, zachęcając do wyrażania swoich myśli i interpretacji tekstu. Nauczyciel podsumowuje dyskusję i podkreśla kluczowe jej elementy. Zachęca uczniów do dodania swoich refleksji lub do zadawania pytań innym uczniom.
Nauczyciel stosuje technikę kuli śnieżnej. Uczniowie otrzymują pytania zapisane na kartkach i odpowiadają najpierw indywidualnie, a następnie w grupach 3- lub 4‑osobowych porównują swoje odpowiedzi. Ostatnim etapem jest dyskusja, w której bierze udział jednocześnie cała klasa.
Uczniowie wykonują następnie polecenia do tekstu.
Na podstawie tytułu pliku audio z sekcji Audiobook uczniowie stawiają hipotezy, czego może on dotyczyć. Uczniowie słuchają nagrania, starając się zrozumieć jego treść. Następnie ustalają, czy ich przypuszczenia o tematyce nagrania były słuszne. Tekst słuchany można wykorzystać do realizacji nauczania głębokiego. Należy poprosić uczniów, aby przed zapoznaniem się z tekstem słuchanym wyobrazili sobie, że są osobami z niepełnosprawnością widzenia. W trakcie słuchania wcielają się w jej postać i mogą doświadczyć/zobaczyć świat jako inna osoba. W ten sposób pomagamy uczniom zrozumieć treści abstrakcyjne, nadajemy sens poznawaniu oraz zwiększamy osobiste zaangażowanie, rozwijamy empatię.
Uczniowie czytają tekst transkrypcji i na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku, starają się zrozumieć te fragmenty, które podczas słuchania nie były dla nich zrozumiałe.
Uczniowie zostają podzieleni na trzy grupy, każda z grup przygotowuje pytania do fragmentu tekstu, który wyznacza grupie nauczyciel, zaznaczając fragment w tekście transkrypcji. Grupy notują pytania do zaznaczonego fragmentu tekstu oraz przygotowują odpowiedzi na pytania, a następnie pomiędzy sobą zadają pytania i weryfikują poprawne odpowiedzi. Zadanie można przeprowadzić w formie rywalizacji pomiędzy grupami.
Uczniowie wykonują polecenia do multimedium (plik audio).
W tym momencie nauczyciel wykorzystuje w pracy z uczniami metodę Think‑Pair‑Share, która polega na trzech głównych krokach:
pomyśl (pracuj sam, przeczytaj, zrozum, zrób notatki);
skonfrontuj swoją wiedzę i podziel się nią, pracując w parze (uczniowie udzielają sobie nawzajem informacji zwrotnej dotyczącej rozwiązanych zadań, dopytują w razie wątpliwości);
przedstaw wyniki swojej pracy na forum (uczniowie omawiają rozwiązania zadań).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w formie łańcuszka wypowiedzi wymieniają rodzaje niepełnosprawności, opisują życie osoby z niepełnosprawnością oraz wypowiadają się na temat propagowania integracji osób z niepełnosprawnością.
Uczniowie odpowiadają na pytanie, czego chcieliby się jeszcze dowiedzieć na powyższy temat.
Praca domowa:
Uczeń wykonuje plakat propagujący integrację osób z niepełnosprawnością w jego szkole.
Można zaproponować rozszerzenie koncepcji plakatu o społeczny aspekt dotyczący środowiska/otoczenia poza szkołą ucznia.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio
Przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa. Uczniowie przygotowują galerię zdjęć dotyczącą osób z niepełnosprawnościami: barier, z którymi się borykają, oraz pomocy, której można im udzielić.
W trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm). Uczniowie opisują przygotowane wcześniej zdjęcia do galerii. Uczniowie stają się wrażliwi na drugiego człowieka. Po odsłuchaniu tekstu mogą dokonać refleksji i przedstawić na forum sytuacje z życia codziennego, kiedy spotykali na ulicy osoby z niepełnosprawnością, i opisać zaobserwowane trudności w poruszaniu się tychże osób w otwartej przestrzeni.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Uczniowie przygotowują fiszki ze słownictwem, którymi wymieniają się między sobą.