Autor: Katarzyna Maćkowska

Przedmiot: Filozofia

Temat: Poglądy Anaksagorasa z Kladzomen

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
III. Pierwsze spory filozoficzne. Uczeń:
1) analizuje pytanie „czy istnieje jedna zasada, czy wiele zasad rzeczywistości?” oraz w jego kontekście rekonstruuje spór między monizmem (np. Tales) a pluralizmem (np. Empedokles);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele lekcji. Uczeń:

  • pozna teorię ducha jako siły intelektualnej, niezależnej od materii;

  • zastanowi się, czym opisany przez Anaksagorasa nous różnił się od logosu;

  • przeanalizuje pogląd Anaksagorasa na temat poznania.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • esej filozoficzny;

  • film;

  • rozmowa kierowana.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika wyświetla stronę tytułową e‑materiału. Następnie prosi wybraną osobę o odczytanie tematu lekcji oraz celów. Wspólne ustalenie kryteriów sukcesu.

  2. Głosowanie. Uczniowie przystępują do pracy, logując się i dołączając do grupy na platformie (na telefonach komórkowych, komputerach lub tabletach). Po czynnościach organizacyjnych i podaniu tematu lekcji nauczyciel wyświetla ćwiczenie nr 1 sekcji „Sprawdź się”: Kim był Anaksagoras? Czy jego poglądy były wyjątkowe na tle jemu współczesnych? z e‑materiału. Uczniowie biorą udział w głosowaniu, udzielając odpowiedzi na zadane pytanie. Nauczyciel wyświetla wyniki ankiety i krótko je komentuje.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z multimedium nr 1. Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każdej z nich zadaje do opracowania części multimedium w sekcji „Film edukacyjny”. Zespoły pracują według ustalonego porządku:
    - grupy 1 i 2 wykonują polecenie nr 1: Wyjaśnij, czym opisany przez Anaksagorasa „nous” różnił się od „logosu”.
    - grupy 3 i 4 wykonują część polecenia nr 2: Jak rozumiesz słowa prof. Hartmana, że Anaksagoras uznał, iż jeśli coś jest, to musi być odzwierciedleniem wszechrzeczywistości?
    Uczniowie przygotowują krótkie wystąpienia z syntezą przydzielonego materiału oraz odpowiedziami na zadane pytania. Po wyznaczonym czasie zespoły prezentują efekty swojej pracy.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, co łączyło Anaksagorasa z Giordano Bruno i Gottfriedem Wilhelmem Leibnizem.

  3. Ćwiczenia przedmiotowe. Nauczyciel wyświetla na tablicy ćwiczenie nr 2. Uczniowie w zespołach dwuosobowych wspólnie rozwiązują zadanie. Omówienie odpowiedzi na forum klasy.

  4. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie nr 3, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.

  5. Ostatnią partię ćwiczeń (nr 4, 5, 6) uczniowie wykonują wspólnie i omawiają je razem z nauczycielem.

Faza podsumowująca:

  1. Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wybrany uczeń odczytuje cele lekcji, a następnie wszyscy wspólnie omawiają: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić, czego nie udało się zrealizować i dlaczego.

  2. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Napisz esej na temat: Światem rządzi rozum.

Materiały pomocnicze:

  • Przedsokratycy: Anaksymander, Heraklit, Ksenofanes, Parmenides, Empedokles, Anaksagoras, wybrał i wstępem poprzedził W. Jaworski, Kraków 1992.

  • Guthrie W.K.C., Filozofowie greccy od Talesa do Arystotelesa, tłum. A. Pawelec, Kraków 1996.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Film edukacyjny” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.