Autorka e‑materiału: Agnieszka Sękiewicz‑Magoń

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Organic Gardening / Ogrodnictwo ekologiczne

Grupa docelowa: klasa 3 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.6, I.13, II.4, II.5, II.6, II.7, III.1, III.2, III.4, IV.2, IV.3, IV.6, V.2, V.3, V.6, V.10, V.11, V.12, VII.4, VII.5

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z uprawą roślin.

  2. Uczeń umie nazywać i opisywać cechy upraw i hodowli organicznych i nieorganicznych w bardziej precyzyjny sposób.

  3. Uczeń potrafi opowiadać o korzyściach i zagrożeniach związanych z konkretnymi metodami uprawy oraz o ich wpływie na nasze zdrowie.

  4. Uczeń potrafi uzasadnić, w jaki sposób stosowanie pestycydów i herbicydów wpływa na jakość żywności.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat organicznej i nieorganicznej uprawy roślin (szczególnie dotyczące korzyści i zagrożeń związanych z konkretnymi metodami uprawy).

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat zdrowego odżywiania się.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu).

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem, wyjaśnienie)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z mapą pojęć, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów: Do you eat vegetables? Where do they come from? Can vegetables be unhealthy? When? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają pierwszy akapit tekstu Let’s Make Your Own Organic Garden i odpowiadają na pytanie nauczyciela: What are the standards of organic farming that need to be complied with? Podają propozycje na forum klasy.

  2. Uczniowie czytają dalszą część tekstu Let’s Make Your Own Organic Garden i porównują swoje odpowiedzi z punktu 1 z informacjami zawartymi w tekście.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi cytatami z tekstu.

  4. Uczniowie ponownie czytają tekst i samodzielnie uzupełniają Exercise 34 (Przeczytaj). Chętni odczytują odpowiedzi na forum klasy.

  5. W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Mapa pojęć). Podają odpowiedź na forum klasy, a nauczyciel nanosi ją na tablicę.

  6. Uczniowie analizują mapę pojęć i wykonują Exercise 23 (Mapa pojęć). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  7. Uczniowie uzupełniają w parach Exercise 4 (Mapa pojęć).

  8. Nauczyciel pyta, jakie nowe informacje uczniowie wyczytali z mapy pojęć.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 2 (Sprawdź się). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Dodatkowo uczniowie wyszukują przydatne, ich zdaniem, wyrażenia związane z tematem lekcji.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 56 (Sprawdź się).

  3. Uczniowie rozmawiają w parach i odpowiadają na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się):

  • What are the major differences between organic and conventional gardening when it comes to managing fertility and pests?

  • Why are weeds an unwanted element in a garden?

  • What factors should you consider when choosing plants for your organic garden?

  • What can you use to make compost from?

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1, 34 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You write a blog about ecological issues, where you share your knowledge about them. Write an entry of 100–150 words in which you:

  • write why you turned to organic food;

  • inform the readers about your own organic garden;

  • suggest steps for creating an organic garden;

  • encourage the readers to try out your ideas.

Materiały pomocnicze: Mapa pojęć z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie, opierając się na mapie pojęć z e‑materiału, tworzą krzyżówkę z 10 wyrazami związanymi z tematem lekcji. Polecenie: Study the mind map in e‑materiał again. Create a crossword containing 10 words connected with the topic of the lesson used in the mind map. Write ten definitions and create ten crossword slots. Na kolejnej lekcji uczniowie wymieniają się w parach krzyżówkami i je rozwiązują.