Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Agnieszka Sękiewicz‑Magoń
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Organic Gardening / Ogrodnictwo ekologiczne
Grupa docelowa: klasa 3 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.6, I.13, II.4, II.5, II.6, II.7, III.1, III.2, III.4, IV.2, IV.3, IV.6, V.2, V.3, V.6, V.10, V.11, V.12, VII.4, VII.5
Poziom nauczania: podstawowy
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z uprawą roślin.
Uczeń umie nazywać i opisywać cechy upraw i hodowli organicznych i nieorganicznych w bardziej precyzyjny sposób.
Uczeń potrafi opowiadać o korzyściach i zagrożeniach związanych z konkretnymi metodami uprawy oraz o ich wpływie na nasze zdrowie.
Uczeń potrafi uzasadnić, w jaki sposób stosowanie pestycydów i herbicydów wpływa na jakość żywności.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat organicznej i nieorganicznej uprawy roślin (szczególnie dotyczące korzyści i zagrożeń związanych z konkretnymi metodami uprawy).
Uczeń kształtuje wiedzę na temat zdrowego odżywiania się.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu).
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konstruktywizm
konektywizm
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem, wyjaśnienie)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z mapą pojęć, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów: Do you eat vegetables? Where do they come from? Can vegetables be unhealthy? When? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają pierwszy akapit tekstu Let’s Make Your Own Organic Garden i odpowiadają na pytanie nauczyciela: What are the standards of organic farming that need to be complied with? Podają propozycje na forum klasy.
Uczniowie czytają dalszą część tekstu Let’s Make Your Own Organic Garden i porównują swoje odpowiedzi z punktu 1 z informacjami zawartymi w tekście.
Uczniowie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi cytatami z tekstu.
Uczniowie ponownie czytają tekst i samodzielnie uzupełniają Exercise 3 i 4 (Przeczytaj). Chętni odczytują odpowiedzi na forum klasy.
W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Mapa pojęć). Podają odpowiedź na forum klasy, a nauczyciel nanosi ją na tablicę.
Uczniowie analizują mapę pojęć i wykonują Exercise 2 i 3 (Mapa pojęć). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie uzupełniają w parach Exercise 4 (Mapa pojęć).
Nauczyciel pyta, jakie nowe informacje uczniowie wyczytali z mapy pojęć.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 2 (Sprawdź się). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Dodatkowo uczniowie wyszukują przydatne, ich zdaniem, wyrażenia związane z tematem lekcji.
Uczniowie wykonują Exercise 5 i 6 (Sprawdź się).
Uczniowie rozmawiają w parach i odpowiadają na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się):
What are the major differences between organic and conventional gardening when it comes to managing fertility and pests?
Why are weeds an unwanted element in a garden?
What factors should you consider when choosing plants for your organic garden?
What can you use to make compost from?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1, 3 i 4 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You write a blog about ecological issues, where you share your knowledge about them. Write an entry of 100–150 words in which you:
write why you turned to organic food;
inform the readers about your own organic garden;
suggest steps for creating an organic garden;
encourage the readers to try out your ideas.
Materiały pomocnicze: Mapa pojęć z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie, opierając się na mapie pojęć z e‑materiału, tworzą krzyżówkę z 10 wyrazami związanymi z tematem lekcji. Polecenie: Study the mind map in e‑materiał again. Create a crossword containing 10 words connected with the topic of the lesson used in the mind map. Write ten definitions and create ten crossword slots. Na kolejnej lekcji uczniowie wymieniają się w parach krzyżówkami i je rozwiązują.