Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Bartosz Zadrożny

Przedmiot: Informatyka

Temat: Sieci neuronowe

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów na bazie logicznego i abstrakcyjnego myślenia, myślenia algorytmicznego i sposobów reprezentowania informacji.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) dokonuje kompresji informacji, objaśnia różnice między kompresją stratną i bezstratną tekstów, obrazów, dźwięków, filmów;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Scharakteryzujesz budowę sieci neuronowej.

  • Wskażesz podstawowy element sieci neuronowej.

  • Poznasz podstawową terminologię stosowaną do opisywania sieci neuronowych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;

  • ćwiczenia praktyczne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie przypominają sobie wiedzę, jaką przyswoili w czasie lekcji biologii na temat układu nerwowego.

  2. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Sieci neuronowe”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wraz z klasą omawia cele do osiągnięcia w trakcie lekcji.

  2. Prowadzący zajęcia inicjuje dyskusję dotyczącą związków biologii i technologii. Wybrane osoby przedstawiają swoje stanowisko i uzasadniają je.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie wspólnie słuchają Audiobooka i w parach dyskutują na temat pytania, jakie zostało do niego dołączone.

  2. Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia z sekcji Sprawdź się.

  3. Nauczyciel dzieli klasę na grupy i prosi, by każda z nich przygotowała krótką notatkę na temat możliwych zastosowań sieci neuronowych. Uczniowie mogą korzystać z książek, telefonów etc.

Faza podsumowująca:

  1. Grupy przedstawiają swoje notatki na forum klasy.

  2. Nauczyciel odpowiada na ew. pytania, które pojawiają się po lekcji.

Praca domowa:

Jakie szanse i zagrożenia niesie ze sobą wykorzystanie sieci neuronowych? Odpowiedz na pytanie w zeszycie.

Wskazówki metodyczne:

Audiobook może pomóc uczniom w przygotowywaniu notatek, nad którymi pracują w grupach.