Dla nauczyciela
Autor: Bartosz Zadrożny
Przedmiot: Informatyka
Temat: Sieci neuronowe
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz budowę sieci neuronowej.
Wskażesz podstawowy element sieci neuronowej.
Poznasz podstawową terminologię stosowaną do opisywania sieci neuronowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przypominają sobie wiedzę, jaką przyswoili w czasie lekcji biologii na temat układu nerwowego.
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Sieci neuronowe”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wraz z klasą omawia cele do osiągnięcia w trakcie lekcji.
Prowadzący zajęcia inicjuje dyskusję dotyczącą związków biologii i technologii. Wybrane osoby przedstawiają swoje stanowisko i uzasadniają je.
Faza realizacyjna:
Uczniowie wspólnie słuchają Audiobooka i w parach dyskutują na temat pytania, jakie zostało do niego dołączone.
Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia z sekcji Sprawdź się.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy i prosi, by każda z nich przygotowała krótką notatkę na temat możliwych zastosowań sieci neuronowych. Uczniowie mogą korzystać z książek, telefonów etc.
Faza podsumowująca:
Grupy przedstawiają swoje notatki na forum klasy.
Nauczyciel odpowiada na ew. pytania, które pojawiają się po lekcji.
Praca domowa:
Jakie szanse i zagrożenia niesie ze sobą wykorzystanie sieci neuronowych? Odpowiedz na pytanie w zeszycie.
Wskazówki metodyczne:
Audiobook może pomóc uczniom w przygotowywaniu notatek, nad którymi pracują w grupach.