Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Agnieszka Łazar
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język rosyjski)
Temat zajęć: Выбира́ем спорт по ти́пу темпера́мента/ Wybieramy sport według typu temperamentu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa 4, poziom A2+
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;,
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia typy temperamentów i omawia ich znaczenie dla uprawiania sportu;
omawia cechy charakterystyczne dla różnych typów temperamentu i opisuje relacje między poszczególnymi cechami a prowadzeniem treningu sportowego;
przedstawia plusy i minusy poszczególnych typów temperamentu w kontekście uprawiania sportu;
opowiada o wpływie temperamentu na uprawianie sportu.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka rosyjskiego a innymi dziedzinami życia, czyli rozwijaniem swoich zainteresowań sportowych;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe - umiejscawianie nowych słów w kontekście, grupowanie ich w różne kategorie;
strategie kognitywne - rozumienie informacji-. czytanie i słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów, porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym na przykład angielskim, tłumaczenie słów;
strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.
Metody/techniki nauczania:
Metody:
praktyczna,
eksponująca,
kognitywna,
podająca,
programowana.
Techniki:
burza mózgów,
ćwiczenia przedmiotowe,
udzielanie objaśnień,
opis, wyjaśnienie,
techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca idywidualna,
praca w parach,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku,
zeszyt przedmiotowy,
tekst źródłowy,
audiobook,
katalog interaktywny,
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
ilustracje.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
W ramach rozgrzewki językowej uczniowie po kolei wymieniają poznane dotychczas dyscypliny sportowe (mają na to np. 5 sekund). Kto się zastanawia zbyt długo lub powtarza nazwę, która już padła, kończy grę. Nauczyciel pyta uczniów, czy słyszeli o tym, czym jest temperament, jakie typy temperamentów możemy wyróżnić i jakie cechy odpowiadają poszczególnym typom. Prosi o przedstawienie hipotez na temat wpływu temperamentu na uprawianie sportu.
Nauczyciel przedstawia uczniom temat lekcji i informuje, jakie uczniowie poznają słownictwo i w jaki sposób będą mogli wykorzystać zdobytą wiedzę. Następnie zapoznaje uczniów z ciekawostką umieszczona we wprowadzeniu do e‑materiału.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają dialog na temat wdrażanego w klubie sportowym projektu sportowego. Starając się zrozumieć treść dialogu, w razie potrzeby korzystając ze słownika dołączonego do lekcji bądź zwracając uwagę na podobieństwa międzyjęzykowe. W razie potrzeby nauczyciel podpowiada uczniom znaczenie słów.
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu: ćwiczenia na rozumienie tekstu (zadania prawda/fałsz, uzupełnianie tekstu i in.). Następnie uczniowie opowiadają krótko o tym, w jaki sposób temperament może wpływać na uprawianie sportu, jakie są plusy i minusy posiadania określonych cech podczas treningu i wyboru dyscypliny sportu. Nauczyciel podsumowuje wypowiedzi, udzielając równocześnie informacji zwrotnej.
Uczniowie zapoznają się katalogiem interaktywnym i wykonują kolejno dedykowane temu multimedium ćwiczenia. Następnie utrwalają poznane słownictwo, wykonując ćwiczenia interaktywne (m.in. uzupełnianie luk w tekście, wielokrotny wybór, tłumaczenie tekstu).
Faza podsumowująca:
Uczniowie wypowiadają się na temat typów temperamentu i ich wpływu na uprawianie sportu. Wymieniają typy temperamentu i wyjaśniają, w jaki sposób temperament może determinować powodzenie lub niepowodzenie w karierze sportowej. Wskazują właściwości poszczególnych temperamentów w kontekście uprawiania sportu i organizacji treningów. Opowiadają o tym, w jaki sposób typ temperamentu może wpłynąć na karierę sportowca.
W celu powtórzenia materiału poznanego na lekcji nauczyciel proponuje grę językową z karteczkami. Uczniowie losują przykładowe obrazki, na których zilustrowane są poszczególne dyscypliny sportowe. Uczniowie nazywają je, przypisują do określonej grupy sportów (indywidualne, drużynowe, intelektualne, ekstremalne) i określają, dla jakich typów temperamentu zaleciliby uprawianie danego sportu i dlaczego.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pisemnie ćwiczenie nr 8. Na następnej lekcji nauczyciel sprawdza prace wybranych uczniów, udziela informacji zwrotnej i ocenia je, biorąc pod uwagę zasób i poprawność użytych środków językowych.
Materiały pomocnicze:
karteczki z ilustracjami dyscyplin sportowych do gry podczas fazy podsumowującej
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego
Przed lekcją w celu zaintrygowania uczniów tematyką lekcji nauczyciel przesyła uczniom link do zapoznania się ze słownictwem dotyczącym związku typu temperamentu ze sportem.
W ramach dodatkowego przygotowania do pracy z katalogiem interaktywnym nauczyciel może zaproponować uczniom wykonanie ogólnodostępnego testu internetowego, dzięki któremu uczeń pozna swój typ temperamentu.
W trakcie lekcji uczniowie zapoznają się z katalogiem i wykonują do niego ćwiczenia.
Po lekcji uczniowie mogą na podstawie katalogu zaproponować stworzenie własnego katalogu, zawierającego informacje dotyczące:
ich własnych cech temperamentu (określonych na podstawie własnych obserwacji lub po zrobieniu testu na typ temperamentu);
wskazówek na temat zalecanych i niezalecanych przy takim temperamencie sportów;
rady dla potencjalnego trenera.