Imię i nazwisko autora: Agnieszka Łazar

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język rosyjski)

Temat zajęć: Выбира́ем спорт по ти́пу темпера́мента/ Wybieramy sport według typu temperamentu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa 4, poziom A2+

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
9) prosi o radę i udziela rady;
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
9) prosi o radę i udziela rady;
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; 

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;, 

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia typy temperamentów i omawia ich znaczenie dla uprawiania sportu;

  • omawia cechy charakterystyczne dla różnych typów temperamentu i opisuje relacje między poszczególnymi cechami a prowadzeniem treningu sportowego;

  • przedstawia plusy i minusy poszczególnych typów temperamentu w kontekście uprawiania sportu;

  • opowiada o wpływie temperamentu na uprawianie sportu.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka rosyjskiego a innymi dziedzinami życia, czyli rozwijaniem swoich zainteresowań sportowych;

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe - umiejscawianie nowych słów w kontekście, grupowanie ich w różne kategorie;

  • strategie kognitywne - rozumienie informacji-. czytanie i słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów, porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym na przykład angielskim, tłumaczenie słów;

  • strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.

Metody/techniki nauczania:

Metody:

  • praktyczna,

  • eksponująca,

  • kognitywna,

  • podająca,

  • programowana.

Techniki:

  • burza mózgów,

  • ćwiczenia przedmiotowe,

  • udzielanie objaśnień,

  • opis, wyjaśnienie,

  • techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca idywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku,

  • zeszyt przedmiotowy,

  • tekst źródłowy,

  • audiobook,

  • katalog interaktywny,

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • ilustracje.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

W ramach rozgrzewki językowej uczniowie po kolei wymieniają poznane dotychczas dyscypliny sportowe (mają na to np. 5 sekund). Kto się zastanawia zbyt długo lub powtarza nazwę, która już padła, kończy grę. Nauczyciel pyta uczniów, czy słyszeli o tym, czym jest temperament, jakie typy temperamentów możemy wyróżnić i jakie cechy odpowiadają poszczególnym typom. Prosi o przedstawienie hipotez na temat wpływu temperamentu na uprawianie sportu.

Nauczyciel przedstawia uczniom temat lekcji i informuje, jakie uczniowie poznają słownictwo i w jaki sposób będą mogli wykorzystać zdobytą wiedzę. Następnie zapoznaje uczniów z ciekawostką umieszczona we wprowadzeniu do e‑materiału.

Faza realizacyjna:

Uczniowie czytają dialog na temat wdrażanego w klubie sportowym projektu sportowego. Starając się zrozumieć treść dialogu, w razie potrzeby korzystając ze słownika dołączonego do lekcji bądź zwracając uwagę na podobieństwa międzyjęzykowe. W razie potrzeby nauczyciel podpowiada uczniom znaczenie słów.

Uczniowie wykonują polecenia do tekstu: ćwiczenia na rozumienie tekstu (zadania prawda/fałsz, uzupełnianie tekstu i in.). Następnie uczniowie opowiadają krótko o tym, w jaki sposób temperament może wpływać na uprawianie sportu, jakie są plusy i minusy posiadania określonych cech podczas treningu i wyboru dyscypliny sportu. Nauczyciel podsumowuje wypowiedzi, udzielając równocześnie informacji zwrotnej.

Uczniowie zapoznają się katalogiem interaktywnym i wykonują kolejno dedykowane temu multimedium ćwiczenia. Następnie utrwalają poznane słownictwo, wykonując ćwiczenia interaktywne (m.in. uzupełnianie luk w tekście, wielokrotny wybór, tłumaczenie tekstu).

Faza podsumowująca:

Uczniowie wypowiadają się na temat typów temperamentu i ich wpływu na uprawianie sportu. Wymieniają typy temperamentu i wyjaśniają, w jaki sposób temperament może determinować powodzenie lub niepowodzenie w karierze sportowej. Wskazują właściwości poszczególnych temperamentów w kontekście uprawiania sportu i organizacji treningów. Opowiadają o tym, w jaki sposób typ temperamentu może wpłynąć na karierę sportowca.

W celu powtórzenia materiału poznanego na lekcji nauczyciel proponuje grę językową z karteczkami. Uczniowie losują przykładowe obrazki, na których zilustrowane są poszczególne dyscypliny sportowe. Uczniowie nazywają je, przypisują do określonej grupy sportów (indywidualne, drużynowe, intelektualne, ekstremalne) i określają, dla jakich typów temperamentu zaleciliby uprawianie danego sportu i dlaczego.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pisemnie ćwiczenie nr 8. Na następnej lekcji nauczyciel sprawdza prace wybranych uczniów, udziela informacji zwrotnej i ocenia je, biorąc pod uwagę zasób i poprawność użytych środków językowych.

Materiały pomocnicze:

karteczki z ilustracjami dyscyplin sportowych do gry podczas fazy podsumowującej

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego

Przed lekcją w celu zaintrygowania uczniów tematyką lekcji nauczyciel przesyła uczniom link do zapoznania się ze słownictwem dotyczącym związku typu temperamentu ze sportem.

W ramach dodatkowego przygotowania do pracy z katalogiem interaktywnym nauczyciel może zaproponować uczniom wykonanie ogólnodostępnego testu internetowego, dzięki któremu uczeń pozna swój typ temperamentu.

W trakcie lekcji uczniowie zapoznają się z katalogiem i wykonują do niego ćwiczenia.

Po lekcji uczniowie mogą na podstawie katalogu zaproponować stworzenie własnego katalogu, zawierającego informacje dotyczące:

  • ich własnych cech temperamentu (określonych na podstawie własnych obserwacji lub po zrobieniu testu na typ temperamentu);

  • wskazówek na temat zalecanych i niezalecanych przy takim temperamencie sportów;

  • rady dla potencjalnego trenera.