Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Maciej Kałaska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Cele i znaczenie integracji międzynarodowej w skali globalnej i regionalnej

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II

PODSTAWA PROGRAMOWA

VII. Współpraca i konflikty: sieć powiązań postkolonialnych, organizacje współpracy politycznej, społecznej i gospodarczej, przyczyny i skutki konfliktów zbrojnych.

Uczeń:

2) wyjaśnia rolę ważniejszych międzynarodowych organizacji w życiu politycznym, społecznym i gospodarczym różnych regionów świata, w tym znaczenie Unii Europejskiej w przemianach społeczno‑gospodarczych państw zintegrowanych.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • definiuje, czym jest integracja międzynarodowa oraz jakie są jej płaszczyzny oraz cele;

  • wymienia stopnie integracji gospodarczej;

  • wymienia i charakteryzuje ważne organizacje międzynarodowe;

  • wyjaśnia rolę i ocenia działalność ważnych organizacji międzynarodowych.

Strategie: odwrócona

Metody nauczania: pogadanka, praca z e‑materiałem

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca wszystkich uczniów w klasie

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu)

PRZEBIEG LEKCJI

Kilka lekcji wcześniej nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie sekcji „Przeczytaj” niniejszego e‑materiału.

Faza wprowadzająca

  1. Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy, sprawdzenie obecności).

  2. Sprawdzenie ewentualnego zadania domowego.

  3. Nauczyciel pyta uczniów o to, czy mieli kontakt z międzynarodowymi organizacjami pozarządowymi. Jeśli tak, to z jakimi i na czym ów kontakt polegał?

  4. Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  1. Część lekcji poświęcona pierwszemu i drugiemu celowi lekcji. Nauczyciel rozpoczyna pogadankę na temat ogólnych wiadomości o integracji międzynarodowej. Uczniowie bazują na wiedzy zdobytej z sekcji „Przeczytaj” niniejszego e‑materiału. Na plenum wszyscy razem odpowiadają na następujące pytania: Jakie znaczenie ma integracja międzynarodowa?, W jakim celu kraje do niej dążą?, Jakie są płaszczyzny (obszary) integracji?, Jakie są stopnie integracji gospodarczej?. Pytania nie są podawane jednocześnie, po wysłuchaniu i omówieniu wcześniejszego pada kolejne. W razie potrzeby wyświetlane są definicje ze „Słownika”.

  2. Uczniowie koncentrują się na realizacji trzeciego i czwartego celu lekcji. Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę organizacji międzynarodowych. Uczniowie podają poznane z sekcji „Przeczytaj” nazwy organizacji. Nazwy te wypisywane są w zeszycie przedmiotowym; lista przykładów może być rozszerzona przez nauczyciela. Następnie uczniowie w parach klasyfikują wypisane organizacje, zgodnie z podejściem zaproponowanym w „Klasyfikacjach organizacji międzynarodowych” z sekcji „Przeczytaj”. Aby zrealizować to ćwiczenie, muszą korzystać z internetu. Nauczyciel prosi ich również, żeby zwracali uwagę na cele (zadania) tych organizacji. Na bieżąco śledzi pracę uczniów.

  3. Uczniowie kontynuują realizację trzeciego i czwartego celu lekcji. Tym razem omawiana jest szczegółowo jedna organizacja międzynarodowa – studium przypadku dotyczy Organizacji Narodów Zjednoczonych. Wybrany przez nauczyciela uczeń czyta polecenia do filmu edukacyjnego. Wszyscy odsłuchują całe nagranie i po kilku minutach podają odpowiedzi (zadanie realizowane indywidualnie). Chętni odczytują wynik swojej pracy. Odpowiedzi są komentowane przez nauczyciela.

  4. Uczniowie rozwiązują kolejno wszystkie ćwiczenia interaktywne, uporządkowane według poziomu trudności (ćwiczenia 1‑5 – indywidualnie, a ćwiczenia 6‑8 – wspólnie w całej klasie).

Faza podsumowująca

  1. Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań.

  2. Ocenianie najaktywniejszych uczniów.

  3. Przypomnienie celów zajęć, pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  1. Dla wszystkich (do wykonania w parach): poster na temat pozytywnych i negatywnych skutki integracji europejskiej dla Polski.

  2. Dla chętnych: rozprawka na temat: „Którą międzynarodową organizację pozarządową darzę największym zaufaniem? Uzasadnij odpowiedź”.

Uwagi: W tym e‑materiale temat Unii Europejskiej – zwłaszcza w kontekście jej znaczenia w przemianach społeczno‑gospodarczych państw zintegrowanych – został bardzo pobieżnie zrealizowany. W tym celu zaleca się wykorzystanie innych e‑materiałów, np. Problemy Unii Europejskiej.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny można wykorzystać do samodzielnego pogłębiania wiedzy przez ucznia.

Można go również wykorzystać na innych lekcjach, dotyczących zagadnień związanych z integracją międzynarodową.