Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.1.1
Imię i nazwisko autora: Katarzyna Walkowska
Przedmiot: język niemiecki
Temat zajęć: Ich brauche einen neuen Pass – meine Personalien/Potrzebuję nowego paszportu – Moje dane osobowe
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność przekazywania i wypowiadania się na temat danych personalnych.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
formułuje wskazówki dotyczące ochrony danych osobowych;
dopasowuje dane osobowe do właściwych kategorii;
analizuje post, w którym autor udostępnia swoje dane osobowe i zastanowi się, czy autor odpowiednio zadbał o ochronę tych danych.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość pracy nad językiem;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji – czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet;
zadawanie pytania (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów).
Metody/techniki nauczania:
podająca – techniki: pogadanka, opis, wyjaśnianie, praca ze źródłem drukowanym, praca ze źródłem audio;
praktyczna – techniki: metoda problemowa, metoda aktywizująca – metoda przypadków, metoda sytuacyjna, inscenizacja, burza mózgów;
kognitywna – technika: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca w plenum,
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
zdjęcie wybranego dokumentu, np. dowodu osobistego,
arkusz tzw. listu gończego,
karta z fikcyjnymi danymi,
wzory kart imigracyjnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby wymienili nazwy tych dokumentów, którymi posługują się obecnie oraz tych, które może będą posiadać w przyszłości, np.: der Schülerausweis, der Personalausweis, der Pass, der Führerschein (burza mózgów).
Uczniowie zastanawiają się oraz notują na kartkach, jakie informacje zawierają wymienione dokumenty (praca w parach). Nauczyciel wyświetla zdjęcie wybranego dokumentu, np. dowodu osobistego, uczniowie sprawdzają, czy wymienili wszystkie elementy umieszczone w dowodzie, np.: das Lichtbild, die Ausweisnummer, der Geburtsort.
Nauczyciel pyta uczniów, czy i w jaki sposób dbają o ochronę swoich danych osobowych.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z trzema krótkimi tekstami w Übung 1 w sekcji Przeczytaj i zastanawiają się, która z przedstawionych tam osób zadbała o ochronę swoich danych osobowych (praca w parach).
Uczniowie czytają tekst w sekcji Przeczytaj i formułują wskazówki dla osób chcących nauczyć się zadbać o ochronę swoich danych (praca w grupach 3 osobowych). Uczniowie sami wybierają formę, w jakiej przedstawią swoje wskazówki, np.: Flyer, Broschüre, Poster.
W kolejnym etapie uczniowie zapoznają się z multimedium (plik audio) „Mein Reisepass ist abgelaufen”, analizują jego treść, zawarte w nim informacje i poznają słownictwo. Uczniowie wykonują polecenia dedykowane multimedium – szukają odpowiednich informacji, zastanawiają się, które informacje są prawdziwe, a które fałszywe. W ramach podsumowania pracy z plikiem audio, nauczyciel może poprosić uczniów o przeprowadzenie w parach podobnego dialogu, tzn. wcielenie się w role postaci, których rozmowę uczniowie wysłuchali.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie prezentują wyniki swojej pracy w formie Klassengalerie i oceniają swoje prace, udzielając sobie wzajemnie informacji zwrotnej, np.: Ich finde, X ist sehr informativ. Das Layout ist sehr attraktiv. Alle Informationen in X sind sehr nützlich.
Praca domowa
Uczniowie wypełniają formularz w Übung 3 w sekcji Plik audio.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa związanego z danymi osobowymi w formie wypełnienia arkusza tzw. listu gończego (Steckbrief);
w trakcie lekcji: ułożenie pytań o dane osobowe widniejące w dokumentach tożsamości oraz przeprowadzenie wywiadu z innym uczniem, który otrzymał fikcyjną tożsamość na karcie z fikcyjnymi danymi (może to być bohater filmu lub znanej gry komputerowej);
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu oraz sprawdzenia wiedzy uczniów, np. przez wprowadzenie dodatkowych ćwiczeń rozwijających zrozumienie tekstu, takich jak układanie w odpowiedniej kolejności wypowiedzi z tekstu lub odgrywanie określonej roli w konkretnej sytuacji, jak np.: „Lecisz samolotem do... . Na pokładzie samolotu obsługa rozdaje przed lądowaniem formularze do wypełnienia danymi (karty imigracyjne). Osoba obok ciebie nie zna żadnego języka poza niemieckim i prosi cię o pomoc. Pomóż jej, informując, które dane ma wpisać w poszczególne rubryki” (wzory kart imigracyjnych można odnaleźć w sieci i na ich podstawie stworzyć własną kartę w języku polskim lub – jeśli uczniowie uczą się tego języka – skorzystać z kart w języku angielskim).