Numer e‑materiału: 3.1.1.1

Imię i nazwisko autora: Katarzyna Walkowska

Przedmiot: język niemiecki

Temat zajęć: Ich brauche einen neuen Pass – meine Personalien/Potrzebuję nowego paszportu – Moje dane osobowe

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność przekazywania i wypowiadania się na temat danych personalnych.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, osobisty system wartości, autorytety);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w tekście;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
10) przedstawia sposób postępowania (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady);
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, list prywatny, formularz, e‑mail, komentarz, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:

Uczeń:

  • formułuje wskazówki dotyczące ochrony danych osobowych;

  • dopasowuje dane osobowe do właściwych kategorii;

  • analizuje post, w którym autor udostępnia swoje dane osobowe i zastanowi się, czy autor odpowiednio zadbał o ochronę tych danych.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • ma możliwość pracy nad językiem;

  • uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • rozumienie informacji – czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet;

  • zadawanie pytania (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów).

Metody/techniki nauczania:

  • podająca – techniki: pogadanka, opis, wyjaśnianie, praca ze źródłem drukowanym, praca ze źródłem audio;

  • praktyczna – techniki: metoda problemowa, metoda aktywizująca – metoda przypadków, metoda sytuacyjna, inscenizacja, burza mózgów;

  • kognitywna – technika: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca w plenum,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • zdjęcie wybranego dokumentu, np. dowodu osobistego,

  • arkusz tzw. listu gończego,

  • karta z fikcyjnymi danymi,

  • wzory kart imigracyjnych.

Przebieg lekcji

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby wymienili nazwy tych dokumentów, którymi posługują się obecnie oraz tych, które może będą posiadać w przyszłości, np.: der Schülerausweis, der Personalausweis, der Pass, der Führerschein (burza mózgów).

  • Uczniowie zastanawiają się oraz notują na kartkach, jakie informacje zawierają wymienione dokumenty (praca w parach). Nauczyciel wyświetla zdjęcie wybranego dokumentu, np. dowodu osobistego, uczniowie sprawdzają, czy wymienili wszystkie elementy umieszczone w dowodzie, np.: das Lichtbild, die Ausweisnummer, der Geburtsort.

  • Nauczyciel pyta uczniów, czy i w jaki sposób dbają o ochronę swoich danych osobowych.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z trzema krótkimi tekstami w Übung 1 w sekcji Przeczytaj i zastanawiają się, która z przedstawionych tam osób zadbała o ochronę swoich danych osobowych (praca w parach).

  • Uczniowie czytają tekst w sekcji Przeczytaj i formułują wskazówki dla osób chcących nauczyć się zadbać o ochronę swoich danych (praca w grupach 3 osobowych). Uczniowie sami wybierają formę, w jakiej przedstawią swoje wskazówki, np.: Flyer, Broschüre, Poster.

  • W kolejnym etapie uczniowie zapoznają się z multimedium (plik audio) „Mein Reisepass ist abgelaufen”, analizują jego treść, zawarte w nim informacje i poznają słownictwo. Uczniowie wykonują polecenia dedykowane multimedium – szukają odpowiednich informacji, zastanawiają się, które informacje są prawdziwe, a które fałszywe. W ramach podsumowania pracy z plikiem audio, nauczyciel może poprosić uczniów o przeprowadzenie w parach podobnego dialogu, tzn. wcielenie się w role postaci, których rozmowę uczniowie wysłuchali.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie prezentują wyniki swojej pracy w formie Klassengalerie i oceniają swoje prace, udzielając sobie wzajemnie informacji zwrotnej, np.: Ich finde, X ist sehr informativ. Das Layout ist sehr attraktiv. Alle Informationen in X sind sehr nützlich.

Praca domowa

Uczniowie wypełniają formularz w Übung 3 w sekcji Plik audio.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa związanego z danymi osobowymi w formie wypełnienia arkusza tzw. listu gończego (Steckbrief);

  • w trakcie lekcji: ułożenie pytań o dane osobowe widniejące w dokumentach tożsamości oraz przeprowadzenie wywiadu z innym uczniem, który otrzymał fikcyjną tożsamość na karcie z fikcyjnymi danymi (może to być bohater filmu lub znanej gry komputerowej);

  • po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu oraz sprawdzenia wiedzy uczniów, np. przez wprowadzenie dodatkowych ćwiczeń rozwijających zrozumienie tekstu, takich jak układanie w odpowiedniej kolejności wypowiedzi z tekstu lub odgrywanie określonej roli w konkretnej sytuacji, jak np.: „Lecisz samolotem do... . Na pokładzie samolotu obsługa rozdaje przed lądowaniem formularze do wypełnienia danymi (karty imigracyjne). Osoba obok ciebie nie zna żadnego języka poza niemieckim i prosi cię o pomoc. Pomóż jej, informując, które dane ma wpisać w poszczególne rubryki” (wzory kart imigracyjnych można odnaleźć w sieci i na ich podstawie stworzyć własną kartę w języku polskim lub – jeśli uczniowie uczą się tego języka – skorzystać z kart w języku angielskim).