Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Kamila Wichrowska
Autorka scenariusza: Monika Ekert
Opracowanie metodyczne: Paulina Andruszkiewicz‑Glińska, Paulina Marchlik
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: My Story / Moja historia
Grupa docelowa: klasa 2 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Treści nauczania – wymagania szczegółowe 1.4, 1.13, 2.1, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2 5.1, 6.1, 8.1, 11
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń nazywa wybrane zawody.
Uczeń wymienia akcesoria należące do poszczególnych postaci.
Uczeń zapisuje wyrazy kojarzące się z danymi osobami.
Cele motywacyjne:
Uczeń kształci umiejętność podawania skojarzeń.
Uczeń rozwija się ruchowo podczas zabaw z wykorzystaniem techniki TPR.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)
strategie kompensacyjne (techniki wspierające uczenie się słownictwa: TPR, wykorzystanie domysłu językowego)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konstruktywizm
konektywizm
metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem, wyjaśnienie)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (ćwiczenia ruchowe/polisensoryczne)
Formy zajęć:
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Przed zajęciami nauczyciel przygotowuje miękką piłeczkę i karteczki z nazwami różnych zawodów.
W ramach rozgrzewki językowej nauczyciel prosi dzieci, żeby usiadły w kręgu – sam również z nimi siada. Następnie rzuca piłeczkę do wybranej osoby i pyta: What is your dream job? Uczeń albo podaje właściwy wyraz, albo pokazuje gestami, o jaki zawód chodzi, a pozostałe osoby odgadują jego nazwę. Następnie odrzuca piłeczkę do kolegi/koleżanki i zadaje to samo pytanie.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla Exercise 1 (Przeczytaj) na tablicy. Wskazując na kolejne zdjęcia nauczyciel pyta: Who is this? Gdy uczniowie odpowiedzą, odtwarza nagrania i prosi o powtórzenie. Dzieci powtarzają raz głośno, raz szeptem.
Uczniowie słuchają nagrania z historyjką (Przeczytaj) i śledzą wzrokiem tekst na tablicy multimedialnej lub na urządzeniach mobilnych.
Nauczyciel ponownie odtwarza nagranie, ale tym razem zatrzymuje je w kluczowych momentach – przed nazwami zawodów i akcesoriów. Uczniowie starają się podać właściwy wyraz. W razie trudności nauczyciel podpowiada pierwszą literę wyrazu lub pokazuje go za pomocą gestu.
Nauczyciel odtwarza kolejne nagrania z Exercise 2 (Przeczytaj). Wskazane osoby podają odpowiedzi na forum klasy.
Alternatywnie: Osoba, która zna poprawne odpowiedzi, wychodzi na środek klasy i pokazuje je gestami, a pozostali uczniowie odgadują, o jakie wyrazy chodzi. Na koniec ochotnik zaznacza odpowiedzi na tablicy.
Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 3 (Przeczytaj). Wybrana osoba podchodzi do tablicy multimedialnej i przeciąga właściwe wyrazy. Następnie nauczyciel podaje nazwy różnych zawodów, o których była mowa na lekcji, a uczniowie podają do nich skojarzenia. Wszystkie wyrazy nauczyciel zapisuje na tablicy i głośno odczytuje, a uczniowie za nim powtarzają.
Uczniowie wspólnie wykonują na tablicy Exercise 1 (Film). Po dobraniu w pary wszystkich nazw zawodów i obrazków nauczyciel głośno odczytuje każdy wyraz, a uczniowie trzykrotnie go powtarzają: głośno, ciszej i szeptem – jak echo.
Nauczyciel wyświetla na tablicy film. Uczniowie słuchają, śledząc tekst na tablicy. Po czym nauczyciel ponownie odtwarza nagranie – tym razem zatrzymuje je po każdym poleceniu zaczynającym się od Point to…, a uczniowie wskazują właściwe ilustracje.
Ochotnicy kolejno podchodzą do tablicy multimedialnej i odtwarzają nagrania z Exercise 2 (Film). Klasa literuje wyraz, który jest poprawną odpowiedzią, a ochotnik przeciąga go we właściwe miejsce.
Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 3 (Film). Odczytuje kolejne zdania z górnego rzędu, a klasa chórem czyta poprawną odpowiedź. Na koniec nauczyciel prosi uczniów, żeby podali jeszcze jedno skojarzenia z każdym zawodem z ćwiczenia.
Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie, mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie grają w kalambury. Ochotnicy otrzymują od nauczyciela karteczki z nazwami zawodów, które przedstawiają ruchowo.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–3 (Sprawdź się). Nauczyciel może wykorzystać ćwiczenia z sekcji w ramach sprawdzianu lub zadać wybrane ćwiczenia do samodzielnego wykonania w domu.
Materiały pomocnicze:
Miękka piłeczka, karteczki z nazwami zawodów.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie, korzystając ze wzorców językowych z filmu, układają opowieść o sobie – wyobrażają sobie, kim są, a następnie o tym opowiadają.