Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Informatyka
Temat: Grupowanie i filtrowanie danych za pomocą tabeli przestawnej
Grupa docelowa:
Liceum ogólnokształcące i technikum, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Pogrupujesz dane w tabeli przestawnej.
Dowiesz się, w jaki sposób wykonać filtrowanie danych w kilku tabelach przestawnych jednocześnie.
Samodzielnie utworzysz tabelę przestawną z przykładowych danych sprzedażowych.
Nauczysz się wykorzystywać sumy częściowe oraz sumy końcowe w tabelach przestawnych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2003 lub wyższe, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Grupowanie i filtrowanie danych za pomocą tabeli przestawnej”. Prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Samouczek I”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat i cele lekcji. Określa wiążące dla uczniów kryteriów sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel wyświetla na tablicy pytania zawarte w sekcji „Wprowadzenie”:
– W jaki sposób należy grupować dane w tabelach przestawnych?
– W jaki sposób wykonać filtrowanie danych w kilku tabelach przestawnych jednocześnie?
– Do czego służą sumy częściowe oraz sumy końcowe w tabelach przestawnych?
Uczniowie rozpoczynają dyskusję, nauczyciel moderuje.
Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują film w sekcji „Samouczek I”. Wybrany uczestnik zajęć czyta treść ćwiczenia nr 1: Twój znajomy poprosił cię o pomoc w stworzeniu zestawienia liczby sprzedanych aut każdego z 3 typów: SUV, combi, sedan. Stwórz grupę zawierającą wszystkie trzy typy aut.
Uczniowie wykonuję ćwiczenie indywidualnie.Nauczyciel pozostawia wyświetloną zawartość sekcji „Samouczek I”, czyta treść ćwiczenia nr 2: Stwórz grupę, w której zawrzesz wszystkie dni miesiąca stycznia. Operację powtórz dla wszystkich miesięcy. Następnie stwórz cztery grupy, przedstawiające kwartały roku 2021.
Prosi uczniów, aby w parach przeanalizowali rozwiązanie problemu. Wybrana para prezentuje wynik swojej pracy na forum klasy.Uczniowie wspólnie zapoznają się z filmem umieszczonym w sekcji „Samouczek II”. Następnie indywidualnie przechodzą do rozwiązania ćwiczenia nr 1: Stwórz trzecią tabelę przestawną, w której zaprezentowana będzie wartość sprzedaży aut w poszczególnych miesiącach.
Po jego wykonaniu przedstawiają rezultat swojej pracy uczniowi siedzącemu obok. W przypadku wątpliwości i trudności przy rozwiązywaniu zadania nauczyciel omawia je na forum klasy.Nauczyciel czyta wyświetlone na tablicy ćwiczenie nr 2: Połącz tabelę stworzoną w ćwiczeniu 1 z fragmentatorem służącym do filtrowania danych według oddziałów.
Uczniowie przystępują do indywidualnej pracy, rozwiązując zadanie, zapisują także problemy i pytania z nim związane. Po rozwiązaniu zadania chętny uczestnik zajęć przedstawia wynik swojej pracy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Samouczek III”. Zapowiada uczniom, że w fazie podsumowującej lekcji będą rozwiązywać polecenie 1. Uczniowie wspólnie analizują udostępnione materiały.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Samouczek III”..
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Multimedia w sekcjach: „Samouczek I”, „Samouczek II”, „Samouczek III” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału.