Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.4.10.5
Imię i nazwisko autora: Magdalena Agnetta
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: „Der zwölfte Mann” – die wichtige Rolle der Fans/”Dwunasty zawodnik” – ważna rola kibiców
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat imprez sportowych oraz roli fanów w sporcie.
Podstawa programowa:
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia najpopularniejsze wydarzenia sportowe na świecie;
analizuje rolę i zachowanie fanów podczas imprez sportowych;
opisuje wydarzenie sportowe, w którym brał udział.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
sam decyduje, jak wykonać opis osoby;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje umiejętności z innych przedmiotów szkolnych na lekcji języka niemieckiego.
Strategie uczenia się:
tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie,
ćwiczenie (łączenie fragmentów zdań ze sobą, pisanie e‑maila),
rozumienie informacji, np. czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów,
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet,
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, np. tłumaczenie wyrazów, uogólnianie,
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem,
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Metody i formy nauczania:
podająca – pogadanka, praca ze źródłem drukowanym,
metoda aktywizująca – dyskusja dydaktyczna, dyskusja panelowa, burza mózgów,
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy.
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
plenum,
praca w parach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat starożytnego sportowca.
Nauczyciel wprowadza niemieckie pojęcia związane z tematem fanów oraz dopingiem (anfeuern, Fan, Zuschauer, Banner). Zapisuje te nazwy w widocznym dla wszystkich miejscu.
Stosując metodę burzy mózgów, nauczyciel zachęca uczniów do wspólnego utworzenia listy z odpowiedziami na pytania: Warum feuern wir Sportler an? Was ist die Rolle der Fans im Sport? Nauczyciel zapisuje je na tablicy.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z tekstem Endlich wieder Fußball live! i uzupełniają go odpowiednio wyrazami i zwrotami z Übung 1.
Nauczyciel prosi uczniów, aby czytając tekst ponownie, znaleźli w nim kwestie odnoszące się do roli kibiców w sporcie.
Uczniowie porównują podane w tekście kwestie z tym, co sami stworzyli podczas burzy mózgów. Jeśli w tekście źródłowym pojawiły się nowe aspekty, uczniowie dopisują je do swoich pomysłów.
Nauczyciel zapisuje na tablicy główne zagadnienia katalogu, np. Australian Open, Super Bowl, NBA, Fußballweltmeisterschaft. Uczniowie dobierają się w pary. Każda para formułuje na osobnych karteczkach po jednym zdaniu do każdego z podanych haseł, a następnie zawiesza karteczkę przy odpowiednim haśle. Wybrani uczniowie podchodzą do tablicy i odczytują wszystkie zdania, które zostały sformułowane do poszczególnych haseł.
Uczniowie zapoznają się z katalogiem – oglądają zdjęcia, czytają i słuchają informacji do każdego hasła.
Uczniowie sprawdzają indywidualnie stopień zrozumienia treści katalogu, wykorzystując do tego Übung 1‑2 w części Katalog interaktywny. Uczniowie wskazują, czy dana wypowiedź jest prawdziwa, czy fałszywa, oraz łączą opis ze zdjęciem.
Uczniowie rozwiązują Übung 3 w części Katalog interaktywny – tłumaczą fragmenty zdań na język niemiecki. Wybrani uczniowie czytają rozwiązania na forum klasy.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel wraca z uczniami do stworzonej na początku lekcji listy odpowiedzi. Pyta uczniów:
Möchtet ihr die Antworten noch um etwas ergänzen?
Welche Informationen fandet ihr in der heutigen Lektion am interessantesten?
Praca domowa
W ramach Aufgabe 7 uczniowie opisują zdjęcie.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:
przed lekcją: uczeniowie wypisują swoje skojarzenia na podstawie samych zdjęć, bez możliwości przeczytania lub odsłuchania opisów;
w trakcie lekcji: nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy, a następnie proponuje zabawę w pytanie–odpowiedź; zabawa polega na zadawaniu przez nauczyciela pytań, które pojawiły się w katalogu; jeśli grupa zna odpowiedź na pytanie, wówczas jej przedstawiciel podnosi rękę i albo sam odpowiada, albo wskazuje osobę z grupy, która w imieniu grupy odpowie na pytanie; przed rozpoczęciem gry uczniowie otrzymują czas na przygotowanie się do niej - korzystając z katalogu, notują wyrazy i zwroty, które będą mogli wykorzystać podczas udzielania odpowiedzi; grupa, która udzieli prawidłowej odpowiedzi na pytanie, otrzymuje punkt;
po lekcji: uczeń powtarza nowo poznane słownictwo oraz przygotowuje i opis (oraz zdjęcie) znanego wydarzenia sportowego, które nie zostało ujęte w katalogu.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0