Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Autor: Agnieszka Pieszalska
Przedmiot: biologia
Temat: Wytwory naskórka i skóry właściwej zwierząt kręgowych
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia wytwory naskórka i skóry właściwej zwierząt kręgowych;
wykazuje związek występowania poszczególnych wytworów z ich funkcją;
rozpoznaje na ilustracji rodzaje wytworów naskórka i skóry właściwej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
kolektywizm;
nauczanie hybrydowe.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
mapa myśli;
metoda grup eksperckich (JIGSAW).
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
4 arkusze papieru A2, flamastry.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z wprowadzeniem do e‑materiału oraz ilustracją okładkową. Następnie zadaje pytania: „Co to są kocie wibrysy? Jaką funkcję pełnią? Z jakiej tkanki powstały?”.
Nauczyciel podaje cele lekcji i formułuje jej temat.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w grupach zapoznają się z tekstem zawartym w e‑materiale.
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy i prosi ich, by na podstawie e‑materiałów, przygotowali w formie mapy myśli informacje na przydzielone tematy:
grupa I i II: Wytwory naskórka;
grupa III i IV: Wytwory skóry właściwej.
Grupy wybierają po dwóch ekspertów, którzy najlepiej opanują otrzymane zagadnienia. Następnie eksperci zamieniają się grupami (I z III, II z IV) i przekazują zdobytą wiedzę. Po upływie wyznaczonego czasu eksperci wracają do swoich grup.
Grupy wieszają i prezentują mapy myśli. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.
Uczniowie tworzą niewielkie, 3- lub 4‑osobowe zespoły i wykonują ćwiczenia 6 (dotyczące budowy pazurów, paznokci i kopyt), 7 (dotyczące zimowej okrywy włosów ssaków) i 8 (dotyczące rozpoznania łusek będących wytworem naskórka). Następnie wskazany zespół prezentuje przygotowane odpowiedzi. Klasa ocenia ich poprawność. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel podsumowuje pracę grup.
Uczniowie w grupach wykonują quiz zawarty w e‑materiale. Każde poprawnie wykonane zadanie jest punktowane. Wygrywa grupa, która uzyska najwięcej punktów.
Praca domowa
Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 1 do 5 zawarte w e‑materiale.
Materiały pomocnicze
Neil A. Campbell i in., Biologia Campbella, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej
Gra edukacyjna powinna zostać wykorzystana w fazie realizacyjnej lekcji. Można ją również wykorzystać podczas lekcji powtórzeniowej z całego działu.