Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Autor: Agnieszka Pieszalska

Przedmiot: biologia

Temat: Wytwory naskórka i skóry właściwej zwierząt kręgowych

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
8) Pokrycie ciała i termoregulacja. Uczeń:
b) wykazuje związek między budową i funkcją skóry kręgowców,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia wytwory naskórka i skóry właściwej zwierząt kręgowych;

  • wykazuje związek występowania poszczególnych wytworów z ich funkcją;

  • rozpoznaje na ilustracji rodzaje wytworów naskórka i skóry właściwej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kolektywizm;

  • nauczanie hybrydowe.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka;

  • mapa myśli;

  • metoda grup eksperckich (JIGSAW).

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • 4 arkusze papieru A2, flamastry.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z wprowadzeniem do e‑materiału oraz ilustracją okładkową. Następnie zadaje pytania: „Co to są kocie wibrysy? Jaką funkcję pełnią? Z jakiej tkanki powstały?”.

  2. Nauczyciel podaje cele lekcji i formułuje jej temat.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w grupach zapoznają się z tekstem zawartym w e‑materiale.

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy i prosi ich, by na podstawie e‑materiałów, przygotowali w formie mapy myśli informacje na przydzielone tematy:

  • grupa I i II: Wytwory naskórka;

  • grupa III i IV: Wytwory skóry właściwej.

  1. Grupy wybierają po dwóch ekspertów, którzy najlepiej opanują otrzymane zagadnienia. Następnie eksperci zamieniają się grupami (I z III, II z IV) i przekazują zdobytą wiedzę. Po upływie wyznaczonego czasu eksperci wracają do swoich grup.

  2. Grupy wieszają i prezentują mapy myśli. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.

  3. Uczniowie tworzą niewielkie, 3- lub 4‑osobowe zespoły i wykonują ćwiczenia 6 (dotyczące budowy pazurów, paznokci i kopyt), 7 (dotyczące zimowej okrywy włosów ssaków) i 8 (dotyczące rozpoznania łusek będących wytworem naskórka). Następnie wskazany zespół prezentuje przygotowane odpowiedzi. Klasa ocenia ich poprawność. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podsumowuje pracę grup.

  2. Uczniowie w grupach wykonują quiz zawarty w e‑materiale. Każde poprawnie wykonane zadanie jest punktowane. Wygrywa grupa, która uzyska najwięcej punktów.

Praca domowa

Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 1 do 5 zawarte w e‑materiale.

Materiały pomocnicze

Neil A. Campbell i in., Biologia Campbella, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej

Gra edukacyjna powinna zostać wykorzystana w fazie realizacyjnej lekcji. Można ją również wykorzystać podczas lekcji powtórzeniowej z całego działu.