SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Zlodowacenie Tatr

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa III

Podstawa programowa

XIII. Związki między elementami środowiska przyrodniczego na wybranych obszarach Polski: gór, wyżyn, nizin, pojezierzy i pobrzeży.

Uczeń:

1) przedstawia cechy rzeźby i wyjaśnia wpływ procesów wewnętrznych i zewnętrznych na ukształtowanie powierzchni głównych jednostek fizycznogeograficznych Polski.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • określa, kiedy w Tatrach występowały lodowce,

  • charakteryzuje przebieg poszczególnych zlodowaceń,

  • wskazuje formy rzeźby pozostawione przez lodowce.

Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna

Metody i techniki nauczania: blended learning, pogadanka

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlas świata, mapa Polski, mapa Tatr

Materiały pomocnicze:

Dylikowa A., Makowska D., Olszewski T., Ziemia i człowiek, WSiP, Warszawa 1993.

Flis J., Wstęp do geografii fizycznej, WSiP, Warszawa 1988.

Zasadni J., Topografia Tatr podczas maksimum ostatniego zlodowacenia, dostępne w internecie: https://ekoportal.gov.pl/fileadmin/Ekoportal/Konferencja/2015/prezentacje/0.13_Jerzy_Zasadni_AGH.pdf (dostęp 28.06.2021).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie listy obecności, sprawdzenie pracy domowej).

  • Wprowadzenie do tematu. Przypomnienie pojęć: lodowiec, granica wiecznego/wieloletniego śniegu, zlodowacenie. Pogadanka w interakcji z uczniami na temat czynników sprzyjających powstawaniu lodowców górskich.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Korzystając z części „Przeczytaj” e‑materiału i dostępnych źródeł informacji, uczniowie wyjaśniają, ile było zlodowaceń w Tatrach, jak przebiegały poszczególne zlodowacenia, jak kształtowała się granica wiecznego śniegu w czasie poszczególnych zlodowaceń i jakie formy pozostawiły po sobie lodowce.

  • Nauczyciel wyświetla uczniom symulację interaktywną, z której dowiadują się, jak przebiegał proces deglacjacji oraz o formach, które pozostawił po sobie lodowiec.

  • Uczniowie podzieleni na grupy wykonują polecenie do symulacji interaktywnej. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem pracy uczniów.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

  • Nauczyciel przypomina cele zajęć.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.

Praca domowa

  • Wykonanie wskaznaych przez nauczyciela ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

  • Dokonanie analizy form polodowcowych.

  • Wskazanie sposobu powstawania form polodowcowych akumulacyjnych i erozyjnych.

  • Wyjaśnienie, dlaczego w Tatrach nie ma lodowców górskich.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Symulacja interaktywna zawarta w e‑materiale pozwala na przejrzyste przekazanie tematu, systematyzuje wiedzę i wpływa na jej poszerzenie. Może zostać wykorzystana przy realizowaniu e‑materiału TatryPCPrjB6cjTatry. Może zostać kontekstowo wykorzystana podczas lekcji poświęconych procesowi powstawania i występowaniu lodowców (zakres podstawowy: IV. 5), rzeźbotwórczej działalności lodowców (zakres podstawowy: V. 3) oraz zlodowaceniom (zakres rozszerzony: V. 2).