Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Zlodowacenie Tatr
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa III
Podstawa programowa
XIII. Związki między elementami środowiska przyrodniczego na wybranych obszarach Polski: gór, wyżyn, nizin, pojezierzy i pobrzeży.
Uczeń:
1) przedstawia cechy rzeźby i wyjaśnia wpływ procesów wewnętrznych i zewnętrznych na ukształtowanie powierzchni głównych jednostek fizycznogeograficznych Polski.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
określa, kiedy w Tatrach występowały lodowce,
charakteryzuje przebieg poszczególnych zlodowaceń,
wskazuje formy rzeźby pozostawione przez lodowce.
Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna
Metody i techniki nauczania: blended learning, pogadanka
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlas świata, mapa Polski, mapa Tatr
Materiały pomocnicze:
Dylikowa A., Makowska D., Olszewski T., Ziemia i człowiek, WSiP, Warszawa 1993.
Flis J., Wstęp do geografii fizycznej, WSiP, Warszawa 1988.
Zasadni J., Topografia Tatr podczas maksimum ostatniego zlodowacenia, dostępne w internecie: https://ekoportal.gov.pl/fileadmin/Ekoportal/Konferencja/2015/prezentacje/0.13_Jerzy_Zasadni_AGH.pdf (dostęp 28.06.2021).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie listy obecności, sprawdzenie pracy domowej).
Wprowadzenie do tematu. Przypomnienie pojęć: lodowiec, granica wiecznego/wieloletniego śniegu, zlodowacenie. Pogadanka w interakcji z uczniami na temat czynników sprzyjających powstawaniu lodowców górskich.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Korzystając z części „Przeczytaj” e‑materiału i dostępnych źródeł informacji, uczniowie wyjaśniają, ile było zlodowaceń w Tatrach, jak przebiegały poszczególne zlodowacenia, jak kształtowała się granica wiecznego śniegu w czasie poszczególnych zlodowaceń i jakie formy pozostawiły po sobie lodowce.
Nauczyciel wyświetla uczniom symulację interaktywną, z której dowiadują się, jak przebiegał proces deglacjacji oraz o formach, które pozostawił po sobie lodowiec.
Uczniowie podzieleni na grupy wykonują polecenie do symulacji interaktywnej. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem pracy uczniów.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Nauczyciel przypomina cele zajęć.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.
Praca domowa
Wykonanie wskaznaych przez nauczyciela ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Dokonanie analizy form polodowcowych.
Wskazanie sposobu powstawania form polodowcowych akumulacyjnych i erozyjnych.
Wyjaśnienie, dlaczego w Tatrach nie ma lodowców górskich.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Symulacja interaktywna zawarta w e‑materiale pozwala na przejrzyste przekazanie tematu, systematyzuje wiedzę i wpływa na jej poszerzenie. Może zostać wykorzystana przy realizowaniu e‑materiału TatryTatry. Może zostać kontekstowo wykorzystana podczas lekcji poświęconych procesowi powstawania i występowaniu lodowców (zakres podstawowy: IV. 5), rzeźbotwórczej działalności lodowców (zakres podstawowy: V. 3) oraz zlodowaceniom (zakres rozszerzony: V. 2).