Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Daria Reczyńska

Przedmiot: biologia

Temat: Różnorodność budowy komórek eukariotycznych

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Komórka. Uczeń:
1) rozpoznaje elementy budowy komórki eukariotycznej na preparacie mikroskopowym, na mikrofotografii, rysunku lub na schemacie;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Komórka. Uczeń:
1) rozpoznaje elementy budowy komórki eukariotycznej na preparacie mikroskopowym, na mikrofotografii, rysunku lub na schemacie;
13) wykazuje różnice w budowie komórki prokariotycznej i eukariotycznej;
14) wykazuje różnice w budowie komórki roślinnej, grzybowej i zwierzęcej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:
Uczeń:

  • charakteryzuje struktury charakterystyczne dla komórek eukariotycznych i omawia ich funkcje;

  • wykazuje różnice w budowie różnych typów komórek eukariotycznych na przykładzie komórki roślinnej, grzybowej i zwierzęcej;

  • rozpoznaje elementy budowy komórek eukariotycznych na ich modelach oraz preparatach mikroskopowych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • strategia eksperymentalno‑obserwacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka;

  • mapa myśli;

  • analiza grafiki interaktywnej;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • ćwiczenia mikroskopowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • szary papier;

  • markery;

  • mikroskopy;

  • gotowe preparaty mikroskopowe (komórki roślinne, grzybowe, zwierzęce);

  • zakraplacze;

  • woda;

  • zlewka;

  • szkiełka nakrywkowe;

  • szkiełka podstawowe;

  • moczarka kanadyjska;

  • skalpel/żyletki;

  • igła laboratoryjna.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi chętnych uczniów o:

  • zdefiniowanie terminu „komórka”;

  • przypomnienie sposobów frakcjonowania komórek.

  1. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem do e‑materiału oraz tekstem w sekcji „Przeczytaj”. Analizują modele komórek eukariotycznych zamieszczone w tej części e‑materiału.

  2. Uczniowie, pracując w niewielkich, czteroosobowych grupach, wykonują na dużych arkuszach papieru mapy myśli dotyczące struktur występujących w komórkach eukariotycznych. Za punkt wyjścia przyjmują mapę zamieszczoną w e‑materiale. Ich zadaniem jest:

  • dopisanie nieuwzględnionych struktur;

  • określenie, w jakich komórkach eukariotycznych dana struktura występuje;

  • określenie funkcji każdej struktury.

  1. Po upływie wyznaczonego czasu każda z grup zmienia miejsce zgodnie ze wskazówkami zegara. Uczniowie na podstawie e‑materiału, w tym także grafiki interaktywnej, sprawdzają poprawność map myśli wykonanych przez kolegów. Czerwonymi pisakami korygują błędy lub uzupełniają brakujące informacje.

  2. Grupy wracają na swoje poprzednie miejsca a ich członkowie przeprowadzają analizę błędów, które popełnili, wykonując mapę myśli. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów.

  3. Uczniowie, w parach, wykonują polecenia do grafiki interaktywnej. Ochotnicy przedstawiają swoje odpowiedzi na forum klasy.

  4. Nauczyciel prosi uczniów, żeby uważnie przyjrzeli się zdjęciom mikroskopowym zamieszczonym na grafice interaktywnej, a następnie w parach przeprowadzili obserwacje mikroskopowe otrzymanych preparatów (komórki roślinnej, grzybowej i zwierzęcej) i odnaleźli na nich te same struktury.

  5. W parach uczniowie przygotowują preparat z liści moczarki kanadyjskiej, zgodnie z instrukcją otrzymaną od nauczyciela (zob. materiały pomocnicze). Na wykonanym preparacie odnajdują pod mikroskopem poznane na lekcji struktury komórkowe. Dokumentują obserwację, wykonując rysunek spod mikroskopu, podpisując go i opisując.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrani uczniowie na forum klasy wykonują ćwiczenia interaktywne od 1 do 5.

  2. Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji.

Praca domowa:

Wszyscy uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne od 6 do 8. Zainteresowani tematem wykonują model przestrzenny wybranej przez siebie komórki.

Materiały pomocnicze:

Instrukcja przygotowania preparatu mikroskopowego:

  1. Na szkiełko podstawowe nanieś zakraplaczem kroplę wody.

  2. Za pomocą skalpela odetnij cienki fragment liścia moczarki kanadyjskiej, a następnie umieść go w kropli wody.

  3. Igłą laboratoryjną rozłóż równo odcięty fragment liścia moczarki kanadyjskiej.

  4. Ustaw szkiełko nakrywkowe pod kątem 30° do szkiełka podstawowego, a następnie delikatnie połóż je na preparacie.

  5. Sprawdź, czy nie powstały pęcherze powietrza między szkiełkiem podstawowym a nakrywkowym. Jeśli powstały, spróbuj je usunąć lub wykonaj preparat ponownie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana w fazie podsumowującej lekcję.