Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Monika Sitek

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Do czego służy jednostka nazywana parsekiem?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
1) przedstawia jednostki wielkości fizycznych, opisuje ich związki z jednostkami podstawowymi; przelicza wielokrotności i podwielokrotności.

IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń:
9) opisuje budowę Układu Słonecznego i jego miejsce w Galaktyce; posługuje się pojęciami jednostki astronomicznej, roku świetlnego i parseka.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. podaje definicję parseka.

  2. wyjaśnia zjawisko paralaksy, z którym związana jest odległość 1 pc.

  3. przelicza jednostki odległości na parseki.

Strategie nauczania:

blended‑learning

Metody nauczania:

- pokaz multimedialny, - analiza pomysłów

Formy zajęć:

praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

-komputer z rzutnikiem, - tablica

Materiały pomocnicze:

e‑materiały: „Metoda paralaksy geocentrycznej”, „Metoda paralaksy heliocentrycznej”, „Jednostka astronomiczna”, „Rok świetlny”.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Zajęcia należy połączyć z zajęciami o paralaksie heliocentrycznej!

Uczniowie w domu zapoznają się z całym e‑materiałem (animacja, tekst i zadania sprawdzające).

Faza realizacyjna:

Nauczyciel na lekcji pyta uczniów czym jest parsek, jak go wyrażamy. Uczniowie w czasie dyskusji i odpowiedzi na pytania nauczyciela prezentują, co zrozumieli z e‑materiału. Nauczyciel wyjaśnia zagadnienia, z którymi uczniowie mieli problemy. Jeżeli w grupie jest uczeń, który zrozumiał cały materiał, to ten uczeń stara się własnymi słowami wyjaśnić problem pozostałym uczniom pod nadzorem merytorycznym nauczyciela.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel wybiera zestaw obiektów, podaje uczniom nazwę obiektu i jego paralaksę. Uczniowie losują obiekt i wyliczają odległość wyrażoną w parsekach, jednostkach astronomicznych i latach świetlnych do wylosowanego obiektu.

Praca domowa:

Uczeń wybiera dowolny obiekt astronomiczny spoza Układu Słonecznego i określa jego odległość w parsekach oraz tworzy krótki opis obiektu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Animacja może być wykorzystana przez uczniów w fazie wprowadzającej lekcji w celu sprowokowania uczniów do dyskusji.