Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Monika Sitek |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Do czego służy jednostka nazywana parsekiem? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended‑learning |
Metody nauczania: | - pokaz multimedialny, - analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | -komputer z rzutnikiem, - tablica |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Metoda paralaksy geocentrycznej”, „Metoda paralaksy heliocentrycznej”, „Jednostka astronomiczna”, „Rok świetlny”. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Zajęcia należy połączyć z zajęciami o paralaksie heliocentrycznej! Uczniowie w domu zapoznają się z całym e‑materiałem (animacja, tekst i zadania sprawdzające). | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel na lekcji pyta uczniów czym jest parsek, jak go wyrażamy. Uczniowie w czasie dyskusji i odpowiedzi na pytania nauczyciela prezentują, co zrozumieli z e‑materiału. Nauczyciel wyjaśnia zagadnienia, z którymi uczniowie mieli problemy. Jeżeli w grupie jest uczeń, który zrozumiał cały materiał, to ten uczeń stara się własnymi słowami wyjaśnić problem pozostałym uczniom pod nadzorem merytorycznym nauczyciela. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel wybiera zestaw obiektów, podaje uczniom nazwę obiektu i jego paralaksę. Uczniowie losują obiekt i wyliczają odległość wyrażoną w parsekach, jednostkach astronomicznych i latach świetlnych do wylosowanego obiektu. | |
Praca domowa: | |
Uczeń wybiera dowolny obiekt astronomiczny spoza Układu Słonecznego i określa jego odległość w parsekach oraz tworzy krótki opis obiektu. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Animacja może być wykorzystana przez uczniów w fazie wprowadzającej lekcji w celu sprowokowania uczniów do dyskusji. |