Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Tomasz Gradowski

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Potencjał pola pochodzącego od czterech ładunków umieszczonych w wierzchołkach kwadratu

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
3) prowadzi obliczenia szacunkowe i poddaje analizie otrzymany wynik;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
VII. Elektrostatyka. Uczeń:
8) analizuje pracę jako zmianę energii potencjalnej podczas przemieszczenia ładunku w polu elektrycznym; posługuje się pojęciem potencjału pola i jego jednostką.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. stosuje zasadę superpozycji dla potencjału elektrycznego;

  2. opisuje graficzną reprezentację potencjału elektrycznego;

  3. wyznacza wartość potencjału układu ładunków.

Strategie nauczania

IBSE

Metody nauczania

wykład informacyjny

Formy zajęć:

praca w parach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdej pary uczniów

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel w ramach pogadanki wstępnej prosi uczniów o przypomnienie definicji potencjału elektrycznego.

Faza realizacyjna:

Uczniowie wraz z nauczycielem dyskutują różnice między opisem skalarnym i wektorowym pola elektrycznego.
Nauczyciel omawia zasadę superpozycji dla potencjału elektrycznego, omawiając różnice z zasadą superpozycji dla wielkości wektorowych.
Nauczyciel prezentuje na komputerze trójwymiarowe wykresy powierzchni potencjału elektrycznego różnych konfiguracji ładunków elektrycznych. Zwraca uwagę na pojawianie się lokalnych ekstremów potencjału.
Wybrany uczeń, przy pomocy nauczyciela, na tablicy wyznacza wypadkowy potencjał elektryczny układu ładunków elektrycznych.
Uczniowie dyskutują zachowanie swobodnego ładunku wewnątrz symetrycznego układu ładunków nieruchomych (np. kwadratu z ładunków dodatnich).

Faza podsumowująca:

Uczniowie, wykorzystując zdobytą wiedzę, rozwiązują, w parach, zadania 1‑4 z zestawu ćwiczeń.

Praca domowa:

Uczniowie powtarzają i utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadań, których nie rozwiązali na lekcji 5‑8.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może być wykorzystane przez uczniów na lekcji lub po zajęciach w ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości.