Numer e‑materiału: Temat 44
Autor e‑materiału: Justyna Orłowska
Tytuł e‑materiału: Bocian
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 1

Cel ogólny lekcji: Uczeń poprzez poznanie charakterystycznych cech bocianów i ich zwyczajów rozwija umiejętność rozumienia zależności pomiędzy składnikami środowiska przyrodniczego.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
IV. Edukacja przyrodnicza
1 Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska przyrodniczego. Uczeń:
1) rozpoznaje w swoim otoczeniu popularne gatunki roślin i zwierząt, w tym zwierząt hodowlanych, a także gatunki objęte ochroną;
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
3) słucha z uwagą lektur i innych tekstów czytanych przez nauczyciela, uczniów i inne osoby;
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
1) wypowiada się płynnie, wyraziście, stosując adekwatne do sytuacji techniki języka mówionego: pauzy, zmianę intonacji, tempa i siły głosu;
4 Osiągnięcia w zakresie pisania. Uczeń:
1) pisze odręcznie, czytelnie, płynnie, zdania i tekst ciągły, w jednej linii; rozmieszcza właściwie tekst ciągły na stronie zeszytu, sprawdza i poprawia napisany tekst;
5 Osiągnięcia w zakresie kształcenia językowego. Uczeń:
6) łączy wyrazy w wypowiedzenia i poprawnie formułuje zdanie pojedyncze i zdanie złożone;
II. Edukacja matematyczna
2 Osiągnięcia w zakresie rozumienia liczb i ich własności. Uczeń:
1) liczy (w przód i wstecz) od podanej liczby po 1, po 2, po 10 itp.;
5 Osiągnięcia w zakresie rozumienia pojęć geometrycznych. Uczeń:
2) mierzy długości odcinków, boków figur geometrycznych itp.; podaje wynik pomiaru, posługując się jednostkami długości: centymetr, metr, milimetr; wyjaśnia związki między jednostkami długości; posługuje się wyrażeniami dwumianowanymi; wyjaśnia pojęcie kilometr;
V. Edukacja plastyczna
2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń:
1) rysuje kredką, kredą, ołówkiem, patykiem (płaskim i okrągłym), piórem, węglem, mazakiem;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Nazywa elementy budowy ciała bociana.

  • Wskazuje porę roku związaną z przylotem bocianów.

  • Liczy przedmioty na ilustracjach i porównuje ich liczebność.

  • Rysuje i koloruje bociana.

  • Wskazuje na ilustracji pożywienie bociana.

  • Wyjaśnia zależność między miejscem zamieszkania bocianów a ich pożywieniem.

  • Porównuje długość ciała bociana do swojego wzrostu, korzystając z miary.

  • Przepisuje do zeszytu nazwy ptaków.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.