Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Maciej Kałaska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Rola budownictwa w gospodarce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa III
PODSTAWA PROGRAMOWA
XV. Przemiany sektora przemysłowego i budownictwa: czynniki lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii, obszary koncentracji przemysłu, rozwój i rola budownictwa w gospodarce.
Uczeń:
4) przedstawia czynniki rozwoju budownictwa oraz jego rolę w gospodarce na przykładzie wybranych państw świata i Polski.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wskazuje sposoby oceny roli budownictwa w gospodarce,
porównuje znaczenie budownictwa w gospodarce wybranych krajów świata, w tym także Polski,
określa znaczenie poszczególnych działalności w tworzeniu polskiej produkcji budowlanej,
analizuje wpływ wybranych czynników na rozwój budownictwa i zmianę roli tego sektora w gospodarce.
Strategie: problemowa
Metody nauczania: pogadanka, praca z e‑materiałem, analiza PEST (PEEST)
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca wszystkich uczniów w klasie
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy.
Materiały pomocnicze
Cyran R., Publiczna podaż mieszkań na wynajem w ramach Narodowego Programu Mieszkaniowego – możliwe scenariusze zmian na rynku wynajmu mieszkań, Polska Akademia Nauk Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN 2017, s. 242‑266.
Płaziak M., Szymańska A.I., Sektor budowlany w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem budownictwa mieszkaniowego oraz sytuacji mieszkaniowej w województwie małopolskim, „Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego” 2015, 29, 2, s. 94‑112.
Sprawozdanie z realizacji działań w ramach Narodowego Programu Mieszkaniowego w 2019 roku, 2020, Serwis Rzeczypospolitej Polskiej. Dostępne w: gov.pl/web/rozwoj/narodowy‑program‑mieszkaniowy [dostęp online: 24.08.2020].
Uchwała nr 115/2016 Rady Ministrów z dnia 27 września 2016 roku w sprawie przyjęcia Narodowego Programu Mieszkaniowego. Dostępne w: gov.pl/web/rozwoj/narodowy‑program‑mieszkaniowy [dostęp online: 24.08.2020].
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Sprawdzenie zadania domowego.
Uczniowie biorą udział w minikonkursie. Każdy indywidualnie wykonuje 2. i 3. ćwiczenie interaktywne niniejszego e‑materiału. Nauczyciel może przedstawić ciekawostki dotyczące chińskiej Inicjatywy Pasa i Drogi (czym jest?, po co ją wymyślono?, gdzie jest realizowana?).
Krótkie przypomnienie w formie pogadanki, czym jest budownictwo i co wchodzi w jego skład. Nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów, może w tym momencie wyświetlać definicje ze „Słownika” niniejszego e‑materiału.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi o przejrzenie w niniejszym e‑materiale w Przeczytaj części pt. „Rola budownictwa w polskiej gospodarce”. Na podstawie tego tekstu każdy uczeń próbuje wskazać sposoby oceny znaczenia budownictwo w gospodarce. W materiale znajduje się jeden sposób takiej oceny, czyli analiza wskaźników (udziału budownictwa w tworzeniu PKB i w ogólnym zatrudnieniu).
Następnie nauczyciel prosi o realizację 1. ćwiczenia interaktywnego (indywidualnie). Uczniowie wyszukują potrzebne informacje w całym tekście Przeczytaj.
Nauczyciel wprowadza uczniów w nowy wątek lekcji, czyli we wpływ wybranych czynników na rozwój budownictwa i zmianę jego roli w gospodarce. Następnie zleca uczniom wykonanie w parach 6. ćwiczenia interaktywnego.
Następuje wspólnie w klasie – kierowane przez nauczyciela – opracowanie 7. ćwiczenia interaktywnego. Ćwiczenie to jest kontynuacją wątku analizy wpływu czynników na rozwój budownictwa.
Później nauczyciel zadaje pytanie z polecenia znajdującego się nad audiobookiem niniejszego e‑materiału. Następnie puszcza nagranie, prosząc uczniów o ciszę. Chętni uczniowi odpowiadają na pytanie, a wokół ich odpowiedzi toczy się krótka dyskusja.
Nauczyciel zleca wykonanie 8. ćwiczenia interaktywnego, które jest analizą PEST (PEEST), wcześniej omawiając, na czym ona polega i jaki jest jej cel. Tematem analizy jest rozwój i prognoza zmiany znaczenia budownictwa w Polsce w najbliższych latach. Ćwiczenie wykonuje cała klasa wspólnie, pod nadzorem nauczyciela. Zaleca się, aby nauczyciel rozpoczął wypełnianie tabeli PEST (PEEST).
Następnie nauczyciel podsumowuje 8. ćwiczenie.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy z całej lekcji poprzez zadawanie pytań kontrolnych i udzielanie na nie odpowiedzi przez uczniów.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów i przypomina cele zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Prośba o dokończenie ćwiczenia 8. (jeśli istnieje taka potrzeba).
Nauczyciel prosi uczniów o indywidualne sformułowanie prognozy zmiany roli budownictwa w Polsce w najbliższych latach. Puntem wyjścia są czynniki wymienione w analizie PEST (PEEST).
Dla chętnych – opracowanie pozostałych ćwiczeń interaktywnych (4. i 5.).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Audiobook może zostać wykorzystany podczas lekcji dotyczącej wpływu rozmaitych czynników na poszczególne gałęzie gospodarki. Może stanowić również uzupełnienie tematów związanych z urbanizacją.