Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Maciej Kałaska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Rola budownictwa w gospodarce

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa III

PODSTAWA PROGRAMOWA

XV. Przemiany sektora przemysłowego i budownictwa: czynniki lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii, obszary koncentracji przemysłu, rozwój i rola budownictwa w gospodarce.

Uczeń:

4) przedstawia czynniki rozwoju budownictwa oraz jego rolę w gospodarce na przykładzie wybranych państw świata i Polski.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wskazuje sposoby oceny roli budownictwa w gospodarce,

  • porównuje znaczenie budownictwa w gospodarce wybranych krajów świata, w tym także Polski,

  • określa znaczenie poszczególnych działalności w tworzeniu polskiej produkcji budowlanej,

  • analizuje wpływ wybranych czynników na rozwój budownictwa i zmianę roli tego sektora w gospodarce.

Strategie: problemowa

Metody nauczania: pogadanka, praca z e‑materiałem, analiza PEST (PEEST)

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca wszystkich uczniów w klasie

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy.

Materiały pomocnicze

Cyran R., Publiczna podaż mieszkań na wynajem w ramach Narodowego Programu Mieszkaniowego – możliwe scenariusze zmian na rynku wynajmu mieszkań, Polska Akademia Nauk Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN 2017, s. 242‑266.

Płaziak M., Szymańska A.I., Sektor budowlany w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem budownictwa mieszkaniowego oraz sytuacji mieszkaniowej w województwie małopolskim, „Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego” 2015, 29, 2, s. 94‑112.

Sprawozdanie z realizacji działań w ramach Narodowego Programu Mieszkaniowego w 2019 roku, 2020, Serwis Rzeczypospolitej Polskiej. Dostępne w: gov.pl/web/rozwoj/narodowy‑program‑mieszkaniowy [dostęp online: 24.08.2020].

Uchwała nr 115/2016 Rady Ministrów z dnia 27 września 2016 roku w sprawie przyjęcia Narodowego Programu Mieszkaniowego. Dostępne w: gov.pl/web/rozwoj/narodowy‑program‑mieszkaniowy [dostęp online: 24.08.2020].

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  1. Sprawdzenie zadania domowego.

  2. Uczniowie biorą udział w minikonkursie. Każdy indywidualnie wykonuje 2. i 3. ćwiczenie interaktywne niniejszego e‑materiału. Nauczyciel może przedstawić ciekawostki dotyczące chińskiej Inicjatywy Pasa i Drogi (czym jest?, po co ją wymyślono?, gdzie jest realizowana?).

  3. Krótkie przypomnienie w formie pogadanki, czym jest budownictwo i co wchodzi w jego skład. Nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów, może w tym momencie wyświetlać definicje ze „Słownika” niniejszego e‑materiału.

  4. Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi o przejrzenie w niniejszym e‑materiale w Przeczytaj części pt. „Rola budownictwa w polskiej gospodarce”. Na podstawie tego tekstu każdy uczeń próbuje wskazać sposoby oceny znaczenia budownictwo w gospodarce. W materiale znajduje się jeden sposób takiej oceny, czyli analiza wskaźników (udziału budownictwa w tworzeniu PKB i w ogólnym zatrudnieniu).

  2. Następnie nauczyciel prosi o realizację 1. ćwiczenia interaktywnego (indywidualnie). Uczniowie wyszukują potrzebne informacje w całym tekście Przeczytaj.

  3. Nauczyciel wprowadza uczniów w nowy wątek lekcji, czyli we wpływ wybranych czynników na rozwój budownictwa i zmianę jego roli w gospodarce. Następnie zleca uczniom wykonanie w parach 6. ćwiczenia interaktywnego.

  4. Następuje wspólnie w klasie – kierowane przez nauczyciela – opracowanie 7. ćwiczenia interaktywnego. Ćwiczenie to jest kontynuacją wątku analizy wpływu czynników na rozwój budownictwa.

  5. Później nauczyciel zadaje pytanie z polecenia znajdującego się nad audiobookiem niniejszego e‑materiału. Następnie puszcza nagranie, prosząc uczniów o ciszę. Chętni uczniowi odpowiadają na pytanie, a wokół ich odpowiedzi toczy się krótka dyskusja.

  6. Nauczyciel zleca wykonanie 8. ćwiczenia interaktywnego, które jest analizą PEST (PEEST), wcześniej omawiając, na czym ona polega i jaki jest jej cel. Tematem analizy jest rozwój i prognoza zmiany znaczenia budownictwa w Polsce w najbliższych latach. Ćwiczenie wykonuje cała klasa wspólnie, pod nadzorem nauczyciela. Zaleca się, aby nauczyciel rozpoczął wypełnianie tabeli PEST (PEEST).

  7. Następnie nauczyciel podsumowuje 8. ćwiczenie.

Faza podsumowująca

  1. Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy z całej lekcji poprzez zadawanie pytań kontrolnych i udzielanie na nie odpowiedzi przez uczniów.

  2. Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów i przypomina cele zajęć.

  3. Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  1. Prośba o dokończenie ćwiczenia 8. (jeśli istnieje taka potrzeba).

  2. Nauczyciel prosi uczniów o indywidualne sformułowanie prognozy zmiany roli budownictwa w Polsce w najbliższych latach. Puntem wyjścia są czynniki wymienione w analizie PEST (PEEST).

  3. Dla chętnych – opracowanie pozostałych ćwiczeń interaktywnych (4. i 5.).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audiobook może zostać wykorzystany podczas lekcji dotyczącej wpływu rozmaitych czynników na poszczególne gałęzie gospodarki. Może stanowić również uzupełnienie tematów związanych z urbanizacją.