Dla nauczyciela
Scenariusz
Autor
Learnetic
Temat zajęć
Symbioza i jej rodzaje
Grupa docelowa
Szkoła podstawowa, biologia
Ogólny cel kształcenia
Uczeń:
wyjaśnia znaczenie zależności nieantagonistycznych (mutualizm obligatoryjny i fakultatywny, komensalizm) w ekosystemie i podaje ich przykłady.
Kształtowane kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym,
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne,
umiejętność uczenia się.
Cele operacyjne (szczegółowe)
Uczeń:
wyjaśnia, na czym polegają symbioza, mutualizm, komensalizm i protokooperacja oraz podaje przykłady tych zjawisk biologicznych;
uzasadnia, że symbioza jest wynikiem adaptacji do środowiska.
Metody / techniki kształcenia
metoda problemowa – odkrywcza
dyskusja
obserwacja
Formy organizacji pracy
indywidualna
grupowa
zbiorowa
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne.
Przedstawienie celu zajęć. Nauczyciel pyta uczniów, co znaczą terminy: drapieżnictwo i pasożytnictwo. Po uzyskaniu odpowiedzi wyjaśnia uczniom, że te zależności między organizmami nazywane są zależnościami antagonistycznymi. Następnie informuje uczniów, że na bieżącej lekcji nauczą się, jak rośliny, zwierzęta, grzyby i mikroorganizmy współpracują ze sobą w związkach nieantagonistycznych.
Zapisanie tematu lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel zaprasza uczniów na projekcję filmu Symbioza i jej rodzaje. Informuje ich, że film jest podzielony na bloki omawiające poszczególne rodzaje współpracy pomiędzy organizmami.
Rodzaje zależności między organizmami
Mutualizm
Mikoryza – związek roślin i grzybów
Porosty – związek grzybów i glonów
Protokooperacja
Komensalizm
Równocześnie nauczyciel poleca uczniom zwrócić szczególną uwagę na przykłady omawiane w filmie.
Uczniowie oglądają film pt. Symbioza i jej rodzaje.
Po projekcji nauczyciel dzieli uczniów na grupy i rozdziela między nich przyniesione ze szkolnej biblioteki teksty źródłowe, słowniki oraz encyklopedie, np. Szkolny słownik biologiczny, Leksykon biologiczny, Biologia Campbella, Biologia Claude A. Ville, Słownik encyklopedyczny – Ekologia. Każdej z grup przydziela przygotowanie pisemnej odpowiedzi na jedno z pytań:
W jakich zależnościach antagonistycznych jedną ze stron jest człowiek?
Jakie przykłady konkurencji pomiędzy organizmami wykorzystuje człowiek w gospodarce?
W jakich zależnościach nieantagonistycznych jednym z partnerów jest człowiek?
Jakie przykłady współpracy pomiędzy organizmami człowiek wykorzystuje w gospodarce?
Uczniowie w przygotowaniu odpowiedzi mogą również korzystać z podręcznika oraz Internetu.
Uczniowie w grupach przygotowują odpowiedzi na poszczególne pytania. Nauczyciel nadzoruje pracę, odpowiada na pytania uczniów oraz wyjaśnia wątpliwości.
Po przygotowaniu odpowiedzi uczniowie z poszczególnych grup przedstawiają je na forum klasy. Nauczyciel inicjuje dyskusję mającą na celu zweryfikowanie prawidłowości odpowiedzi. Po zakończeniu dyskusji uczniowie zapisują na tablicy zebrane odpowiedzi na wszystkie pytania, a następnie zapisują je do zeszytów jako notatkę z lekcji.
Z kolei nauczyciel poleca uczniom wykonanie ćwiczeń interaktywnych zawartych w e‑materiale do lekcji. Po wykonaniu ćwiczeń uczniowie, pod merytorycznym nadzorem nauczyciela wyjaśniają na forum klasy najtrudniejsze odpowiedzi.
Faza podsumowująca
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zdobytą na lekcji, inicjując dyskusję na temat: Jak wyginięcie gatunków żyjących w związku symbiotycznym z człowiekiem może wpłynąć na życie i gospodarkę człowieka.
Praca domowa
Na podstawie dostępnych źródeł: podręcznika, literatury naukowej i czasopism, a także Internetu przygotuj odpowiedź na pytanie, na czym polega koewolucja organizmów żyjących w symbiozie. Podaj przykłady organizmów podlegających koewolucji, których nie omówiono podczas lekcji.
Metryczka
Tytuł
Symbioza i jej rodzaje
Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał się odnosi
Współpraca między gatunkami
Przedmiot
Biologia
Etap edukacyjny
Szkoła podstawowa
Nowa podstawa programowa
Uczeń:
analizuje oddziaływania antagonistyczne: konkurencję wewnątrzgatunkową i międzygatunkową, pasożytnictwo, drapieżnictwo
oraz roślinożerność;analizuje oddziaływania nieantagonistyczne: mutualizm obligatoryjny (symbioza), mutualizm fakultatywny (protokooperacja)
oraz komensalizm.
Kompetencje kluczowe
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 18.12.2006. Kompetencje kluczowe:
porozumiewanie się w języku ojczystym,
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne,
umiejętność uczenia się.
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
Uczeń:
wyjaśnia, na czym polega symbioza, mutualizm, komensalizm i protokooperacja, i podawać ich przykładów;
wyjaśnia, że symbioza jest wynikiem adaptacji do środowiska.
Powiązania z e‑podręcznikiem
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/140129/v/latest/t/student-canon/m/idVuFV5aUP#idVuFV5aUP_d5e103