Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: How Many Products Do I Need to Buy? / Ile produktów muszę kupić?

Grupa docelowa: klasa 4 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.6, I.7, II.5, III.4, IV.4, VII.3, X

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  6. [K7] kompetencje w zakresie przedsiębiorczości

Cele operacyjne:

  1. Uczeń poprawnie korzysta z zaimków nieokreślonych someany, aby opisać ilości produktów policzalnych i niepoliczalnych.

  2. Uczeń poznaje rzeczowniki policzalne i niepoliczalne oraz stosuje how muchhow many w pytaniach.

  3. Uczeń potrafi opisać zawartość lodówki oraz stworzyć listę zakupów.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń dowie się, czym są rzeczowniki policzalne i niepoliczalne oraz jak się nimi posługiwać.

  2. Uczeń opisze, co należy kupić, aby uzupełnić braki w lodówce.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)

Metody/techniki nauczania:

  1. konstruktywizm

  2. kognitywizm

  3. podejście komunikacyjne

  4. podejście humanistyczne

  5. podejście polisensoryczne/wielozmysłowe

  6. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  7. metoda podająca (praca z tekstem)

  8. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  9. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  10. metoda aktywizująca (ilustracja interaktywna, dyskusja w parach/na forum klasy)

  11. uczenie przez działanie

  12. samoewaluacja

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej zdjęcie sklepu (Wprowadzenie) i wprowadza temat lekcji.

  2. Nauczyciel pyta uczniów: 

  • Who likes shopping/grocery shopping?

  • Who doesn’t like shopping/grocery shopping?

Uczniowie podnoszą ręce, a nauczyciel liczy, ile osób lubi, a ile nie lubi robić zakupów. Następnie prosi kilka osób, żeby odpowiedziały na pytanie: Why do you like/don't you like shopping/grocery shopping?

  1. Uczniowie na wyścigi uzupełniają krzyżówkę w Exercise 1 (Przeczytaj). Najszybszy uczeń nanosi odpowiedzi na tablicę interaktywną.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, żeby przeczytali dialog (Przeczytaj) i samodzielnie posegregowali rzeczowniki w Exercise 2 (Przeczytaj). Uczniowie czytają odpowiedzi na forum zespołu klasowego.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i samodzielnie wybierają prawidłowe informacje w Exercise 3 (Przeczytaj). Nanoszą zdania na tablicę interaktywną.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi w parach i odczytują zdania.

  4. Uczniowie analizują wyrazy występujące przed nazwami produktów orangewater, a następnie nauczyciel wprowadza (według instrukcji z e‑materiału) wiedzę gramatyczną o rzeczownikach policzalnych i niepoliczalnych.

  5. Uczniowie samodzielnie uzupełniają ćwiczenia gramatyczne Exercise 5–7 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę interaktywną.

  6. Nauczyciel wypowiada i zapisuje na tablicy rozmaite rzeczowniki policzalne i niepoliczalne (związane z jedzeniem i niezwiązane z jedzeniem) oraz prosi, aby uczniowie utworzyli pytania How much/many...? (rzeczowniki: sugar – How much sugar do you take for your tea?; salt, water, shampoo, soap, pens, paper clips, blackboards, books etc.). Następnie uczniowie wykonują Exercise 8 (Przeczytaj).

  7. Uczniowie zapisują listę zakupową składającą się z: 3 owoców, 3 warzyw, 2 produktów mącznych i 2 napojów. Następnie, pracując w parach, wymieniają się listami. Osoba, która otrzyma listę kolegi/koleżanki, zadaje pytanie: How much/many X do you need?, a kolega/koleżanka odpowiada. Po czym uczniowie zamieniają się rolami.

  8. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z ilustracją interaktywną i wykonanie Exercise 1–3 (Ilustracja interaktywna). Uczniowie sprawdzają odpowiedzi w parach, w większych grupach i na forum klasy (dyskusja po angielsku). Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie w parach ustnie wykonują Exercise 4 (Ilustracja interaktywna). Wskazane pary prezentują odpowiedzi na forum klasy.

  2. Uczniowie mówią, czego nauczyli się podczas lekcji, wymieniają nowo poznane słownictwo i reguły.

Praca domowa:

W ramach pracy domowej uczniowie wykonują Exercise 1–8 (Sprawdź się).

Materiały pomocnicze: Materiał audio z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie sporządzają listę produktów do kupienia, używając some/a/an. Na kolejnej lekcji wskazane osoby prezentują swoje listy.