Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Arkadiusz Glebow
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Cykl hydrologiczny
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
IV. Hydrosfera: zasoby wód na Ziemi, morza, prądy morskie, sieć rzeczna, lodowce. Uczeń:
1) wyjaśnia zróżnicowanie rodzajów i wielkości zasobów wód na Ziemi oraz we własnym regionie;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
3. kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
określa rolę wody w środowisku,
analizuje fazy cyklu hydrologicznego oraz związane z nimi zagadnienia,
przedstawia sposoby poprawy sytuacji problemowych hydrosfery,
planuje działania zapobiegające zanieczyszczeniu i degradacji środowiska.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm,
strategia waloryzująca,
strategia operacyjna.
Metody i techniki:
metoda kierowanego odkrywania – uczenie przez pytania,
metoda informacji zwrotnej,
animacja,
ćwiczenia przedmiotowe.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Materiały pomocnicze: materiały informacyjne i dydaktyczne zamieszczone na stronach internetowych Polskiej Fundacji Ochrony Zasobów Wodnych oraz NASA.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wstępna:
Nauczyciel/ka przedstawia temat i cele zajęć.
Prowadzący/a zajęcia rozpoczyna dyskusję, zadając kilka pytań: „Gdzie w naturalnym środowisku występuje woda i jakim procesom podlega?
Faza realizacyjna
Dyskusja na forum klasy.
W ramach podsumowania dyskusji uczniowie wymieniają charakterystyczne zjawiska, zbiorniki lub cieki występujące w regionie, w którym mieści się szkoła lub skąd pochodzą uczniowie.
Nauczyciel/ka dzieli uczniów na pięć grup ze względu na liczbę głównych procesów cyklu hydrologicznego.
Uczniowie danej grupy czytają część materiału dotyczącą przydzielonemu im procesowi.
Grupy prezentują na forum klasy kolejne procesy, związane z nimi pojęcia i wnioski. Nauczyciel/ka nadzoruje przebieg wypowiedzi i uzupełnia braki.
Nauczyciel/ka, odnosząc się do przedstawionych informacji, przeprowadza eksperyment, zagotowując wodę w czajniku elektrycznym, podkładając kartkę powyżej wrzątku i gromadząc skondensowane krople wody na kartce.
Faza podsumowująca
Z pomocą nauczyciela/ki uczniowie wykonują zadania 1–8 z bloku ćwiczeń interaktywnych.
Nauczyciel/ka podsumowuje treść przedstawioną na zajęciach, powtarzając przebieg cyklu hydrologicznego w oparciu o animację w e‑materiale.
Nauczyciel/ka zachęca do rozmowy dotyczącej udziału człowieka w cyklu hydrologicznym i jego wpływu na hydrosferę oraz do zadawania pytań, na które udzieli odpowiedzi.
Praca domowa: uczniowie wykonują ćwiczenie 9 dotyczące sił wpływających na przebieg procesów cyklu hydrologicznego.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: animacja przedstawiająca cykl hydrologiczny może wzbogacić inne zajęcia związane z hydrosferą.