Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.1.3
Imię i nazwisko autora: Magdalena Agnetta
Przedmiot: język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: 70 ist das neue 60! Die steigende Lebenserwartung/Siedemdziesiątka to nowa sześćdziesiątka! Wzrastająca przewidywana długość życia
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat przewidywanej długości życia, przejścia na emeryturę oraz jakości życia seniorów.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się,
kompetencje obywatelskie,
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART
Uczeń:
opisuje przewidywaną długość życia w wybranych krajach;
zastanawia się, w jakim wieku ludzie powinni przechodzić na emeryturę;
analizuje, jakie czynniki mają wpływ na długość życia.
Cele motywacyjne
Uczeń:
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
sam decyduje, jakie informacje przedstawić;
sam decyduje, o czym będzie mówił podczas lekcji;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
uczy się sztuki przemawiania i argumentowania.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe,
strategie kognitywne,
strategie metakognitywne.
Metody i formy nauczania:
podająca: pogadanka,
praktyczna: dyskusja dydaktyczna – panelowa, burza mózgów,
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel, wprowadzając ten temat, może zastosować metodę odwróconej lekcji. Poleca uczniom z wyprzedzeniem, aby przygotowali się do wystąpienia w stylu TED Talks. Temat wystąpienia: Lebenserwartung und das Renteneintrittsalter – wie ist deine Meinung dazu?.
Wskazówki dla uczniów:
a) Przygotujcie tłumaczenia najważniejszych zwrotów, by czuć się pewnie podczas wystąpienia.
b) Przygotowując się do wystąpienia, zapoznajcie się z wprowadzeniem do lekcji oraz tekstem Arbeit im Seniorenalter.
c) Zapytajcie swoją rodzinę lub znajomych, jakie mają doświadczenia z wiekiem emerytalnym.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi kilkoro uczniów, aby wczuli się w rolę mówców TED i zaprezentowali efekty swojej pracy.
Zadaniem pozostałych uczniów jest zanotowanie najciekawszych punktów wystąpienia.
Po kilku wystąpieniach nauczyciel proponuje zapisanie na tablicy krótkiego podsumowania w formie tabeli.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie, pracując w grupach, starają się uzupełnić tabelę informacjami z tekstu oraz multimedium.
Nauczyciel dopisuje na tablicy brakujące punkty.
Nauczyciel pyta uczniów, co szczególnie podobało im się podczas lekcji oraz jakie nowe informacje okazały się dla nich przydatne.
Praca domowa
Uczeń wyszukuje informacje na temat popularnych prac podejmowanych wśród seniorów w wieku emerytalnym. Uczeń pisze kilka zdań zawierających informacje, które znalazł, i prezentuje je na forum klasy.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej:
przed lekcją: uczeń analizuje dane zamieszczone na mapie i tworzy hipotezy na ich podstawie. Uczeń wyszukuje słownictwo potrzebne do opisu mapy;
w trakcie lekcji: każdy uczeń otrzymuje od nauczyciela karteczkę z jedną nazwą kraju prezentowanego na mapie. Zadaniem utworzonych w ten sposób grup jest przygotowanie listy czynników, które mogą wpływać na długość życia w danym kraju, np. styl życia, dieta, opieka zdrowotna, środowisko itp. Uczniowie prezentują wyniki zadania w formie infografiki.
po lekcji: uczeń powtarza słownictwo z danego zakresu oraz na podstawie danych porównuje sytuację Polski z innymi krajami.