Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska, Paweł Zabierowski |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Fotowoltaika |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony Treść e‑materiału rozszerza zapis podstawy programowej dla kształcenia podstawowego oraz rozszerza zapis podstawy programowej dla kształcenia rozszerzonego. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia; ogniwo słoneczne (na przykład wymontowane z ogrodowej lampy solarnej), woltomierz (zakres do 10 V), miliamperomierz (zakres do 50 mA), opornik suwakowy, lampa halogenowa z zasilaczem 24 V, uchwyt do lampy. |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Półprzewodniki typu n”, „Półprzewodniki typu p”, „Budowa diody półprzewodnikowej”, „Natura korpuskularna promieniowania elektromagnetycznego”, „Efekt fotoelektryczny zewnętrzny” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wyjaśnia na przykładzie krzemu, jak w półprzewodniku pojawiają się nośniki prądu, elektrony i dziury, na drodze wzbudzenia termicznego. Wyjaśnia, czym są półprzewodniki typu p i n. Uczniowie w dyskusji zastanawiają się, jakie procesy zachodzą po połączeniu półprzewodników typu p i n. Z pomocą nauczyciela dochodzą do wniosku, że powstaje na złączu bariera potencjału (pole elektryczne). Nauczyciel wyjaśnia, jak światło oddziałuje z półprzewodnikiem, wytwarzając w nim dodatkowe pary elektron‑dziura na skutek zjawiska fotoelektrycznego wewnętrznego. Uczniowie w burzy mózgów znajdują sposoby, jak nie dopuścić do rekombinacji dodatkowych par elektron‑dziura, dochodząc do wniosku, że nośniki może rozdzielić pole elektryczne. Łącząc tę informację z faktem, że w złączu p‑n istnieje silne pole elektryczne, dochodzimy do wniosku, że oświetlona dioda typu p‑n staje się źródłem prądu. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie oglądają film edukacyjny i odpowiadają na pytania aktywizujące. | |
Praca domowa: | |
Zadania z zestawu ćwiczeń: obowiązkowo zadania 1 – 5 oraz jedno z pozostałych zadań do wyboru. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium bazowe można wykorzystać na lekcji i połączyć z odpowiedzią i przedyskutowaniem pytań aktywizujących. Może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |