Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Promieniowanie rentgenowskie - zastosowania |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne: Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | monitor interaktywny (lub komputer z rzutnikiem) albo tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Promieniowanie rentgenowskie - charakterystyka”, „W jaki sposób powstaje promieniowanie rentgenowskie”, „Promieniowanie rentgenowskie – zastosowanie”, „Widmo promieniowania rentgenowskiego” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie, zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel przedstawia własności promieniowania rentgenowskiego, zwracając uwagę na jego przenikliwość i podkreślając, że ta cecha jest wykorzystana w wielu zastosowaniach. Uczniowie w dyskusji przedstawiają swoją wiedzę o prześwietleniu rentgenowskim, a nauczyciel ewentualnie ją uzupełnia. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie dyskutują rozwiązanie zadanie 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Zadania z zestawu ćwiczeń 1 - 4 obowiązkowo, do wyboru jedno zadanie z pozostałych. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Grafikę interaktywną można wykorzystać także na przykład na lekcji zastępczej, dostarczając uczniom chwili kształcącej zabawy. Może ona też być wykorzystana przez uczniów poza lekcjami. |