Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.4.11.2
Imię i nazwisko autora: Magdalena Sieradz
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Wie fühlst du dich? / Jak się czujesz?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie i doskonalenie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat chorób (przeziębienie i grypa) i związanych z nimi symptomów.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
wymieni symptomy przeziębienia/grypy;
opisze czyjeś samopoczucie;
napisze e‑mail do koleżanki/kolegi, w którym poinformuje o swojej chorobie.
Cele motywacyjne:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
pracuje na autentycznych materiałach językowych;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
czytanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego - tłumaczenie słów.
Metody/techniki nauczania:
podająca – techniki: wyjaśnianie, praca ze źródłem drukowanym, praca z nagraniem audio;
praktyczna – techniki: metoda aktywizująca – drama;
kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
fiszki.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło: Tee gegen Erkältung. Wyjaśnia słowo „Erkältung”, a następnie pyta uczniów, jakie składniki powinny się znaleźć w herbatce na przeziębienie. Uczniowie podają słowa w języku polskim. Jeśli nie znają ich niemieckich odpowiedników, podaje je nauczyciel i zapisuje na tablicy w języku niemieckim (languaging).
Uczniowie porównują swoje pomysły z tekstem ze wstępu „Czy wiesz, że...”. Lista składników herbaty na przeziębienie jest uzupełniana, o ile tekst zawiera składniki, które nie były dotychczas wymienione.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują obrazki z części Przeczytaj. Pracując w grupach 3‑osobowych, opisują, co widzą na obrazkach. W razie trudności nauczyciel wspiera uczniów językowo (languaging) i zapisuje ich hipotezy na temat przedstawionej na obrazkach sytuacji na tablicy.
Uczniowie czytają tekst z części Przeczytaj i porównują jego treść z własnymi przemyśleniami na temat zaprezentowanej na obrazkach ilustracji. Następnie rozwiązują Übung 1‑3 w części Przeczytaj.
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Jedna grupa koncentruje się na wypowiedziach mamy zawartych w pliku audio, druga na wypowiedziach Fabiana. Podczas słuchania uczniowie starają się wynotować kluczowe słowa z ich wypowiedzi. Następnie sprawdzają poprawność słów i wyrażeń z transkrypcją. Wyniki pracy grupowej omawiane są na forum klasy.
Uczniowie słuchają tej części pliku audio, w której Fabian odwiedza lekarza. Podczas słuchania notują w dwóch grupach wypowiedzi Fabiana i lekarza i ponownie sprawdzają poprawność wykonania zadania z transkrypcją tekstu. Wyniki pracy grupowej omawiane są na forum klasy.
W celu utrwalenia nowego słownictwa uczniowie wykonują ćwiczenia z części Sprawdź się (Aufgabe 1, 3 i 5).
Uczniowie pracują w parach i wybierają jedną z sytuacji:
Fabian skarży się mamie lub babci na złe samopoczucie i podaje symptomy swojej choroby;
Fabian jest u lekarza, opowiada o swoich dolegliwościach, zaś lekarz daje mu zalecenia. Następnie, wykorzystując elementy dramy, przygotowują scenki: rozmowa z mamą/babcią lub wizyta u lekarza.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie prezentują swoje scenki na forum.
Praca domowa:
Aufgabe 8 w części Sprawdź się ma charakter podsumowujący. Ponieważ pisanie na lekcji zajmuje dużo czasu, warto to ćwiczenie zadać jako pracę domową.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: tekst z pliku audio jest językowo dość wymagający; warto zachęcić szczególnie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi takimi jak niedosłuch, deficyt przetwarzania fonologicznego, czy trudności z koncentracją, do zapoznania się z plikiem audio i załączoną do niego transkrypcją przed lekcją; nauczyciel może przekazać uczniom ze SPE karteczki z taką informacją na koniec poprzedniej lekcji;
w trakcie lekcji: plik audio służy jako model tekstowy do przygotowania i zaprezentowania własnych scenek dotyczących symptomów choroby i wizyty u lekarza;
po lekcji: kilkakrotne odsłuchiwanie pliku tekstowego może służyć ćwiczeniu wymowy i intonacji oraz powtórzeniu słownictwa.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0