Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.5.10.4
Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Sportsachen sind wichtig! / Sprzęt sportowy jest ważny!
Grupa docelowa: II poziom edukacyjny, klasa V, poziom językowy A1+
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat sportu i jego uprawiania, dyscyplin oraz sprzętu sportowego.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencja w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni sportowców i sportsmenki;
przedstawi przykłady sprzętów sportowych;
opowie o wybranej dyscyplinie sportowej.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
otrzymuje informację zwrotną o postępach.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe;
strategie kognitywne;
strategie społeczne.
Metody/techniki nauczania:
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnienie;
praktyczna: odpowiedzi na pytania, pisanie krótkiej informacji tekstowej;
aktywizująca: karta zadań interaktywnych, burza mózgów;
programowana: multimedialne z użyciem komputera/telefonu komórkowego.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby opisali zdjęcie otwierające, stawiając im następujące pytania: Wer ist auf dem Bild? Wo befindet sich die Person? Welche Sportart treibt sie? Welche Sportsachen braucht sie?
Nauczyciel prosi o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że …” o wydatkach Niemców na sprzęt sportowy. Pyta uczniów, czy wiedzą, ile pieniędzy wydają na sprzęt Polacy lub członkowie ich rodzin. Nowe słówka i zwroty zostają przez nauczyciela zapisane na tablicy, następnie uczniowie zapisują słownictwo w zeszycie i wraz z nauczycielem ćwiczą poprawną wymowę i intonację nowych słów poprzez powtórzenia chóralne.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu i znalezienie w nich zwrotów całkiem dla nich obcych. Słownictwo ponownie zostaje zapisane na tablicy i w zeszytach.
Uczniowie czytają tekst „Was braucht man zum Sporttreiben?”, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów wyjaśnionych przez nauczyciela. Nauczyciel zwraca ponownie uwagę w tej części lekcji na ważność wymowy i intonacji. Zachęca do powtórzeń parami zawartych w słowniczku wyrazów.
Nauczyciel prosi o pogrupowanie wyrażeń na sportowców, dyscypliny sportowe, sprzęt sportowy oraz inne.
Uczniowie dopasowują sprzęt sportowy do odpowiedniego sportowca lub dyscypliny sportowej. Następnie wykonują polecenia do tekstu w części Przeczytaj (Übung 1‑2).
Uczniowie pracują z mapą pojęć i wykonują parami polecenia do Mapy pojęć. Na podstawie Übung 1 i 3 w części Mapa pojęć przygotowują dla innej grupy ćwiczenie z obrazkiem/zdjęciem/ilustracją znalezionymi w internecie. Jeśli lekcja odbywa się zdalnie, uczniowie wyszukują zdjęcia podczas zajęć. W przypadku lekcji stacjonarnej powinni wyszukać zdjęcia w domu i przynieść je na lekcję. Zadaniem uczniów jest wyszukanie potrzebnego słownictwa i stworzenie zagadki, w której należy dopasować bądź napisać nazwy rzeczy, które się na nim znajdują. Następnie grupy wymieniają się zadaniem, rozwiązują je i porównują z pierwowzorem stworzonym przez autorów zagadki.
Uczniowie używają nowe słownictwo w treści zadań w części Sprawdź się (Aufgabe 1‑6).
Propozycja interakcji: Uczniowie pracują w grupach, np. 4‑osobowych. Jeden uczeń mówi: Ich sehe etwas, was du nicht siehst i wyobraża sobie jakąś dyscyplinę sportu. Pozostali uczniowie mają możliwość zadania 10 pytań, dzięki którym powinni odgadnąć, o jaką dyscyplinę sportu chodzi. Pytania muszą mieć charakter rozstrzygający:
Braucht man dazu einen Helm?
Braucht man dazu spezielle Brille? etc.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie wypowiadają się na temat posiadanego przez nich sprzętu sportowego. Robią to na forum, zgodnie z wytycznymi w Aufgabe 7 w części Sprawdź się. Zadają pytania o dyscyplinę, odzież i sprzęt sportowy zgodnie z wytycznymi w Aufgabe 8 oraz opowiadają o jednej z dyscyplin na podstawie stworzonych pytań.
Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Czego się dzisiaj nauczyliście?, oczekując od uczniów wymienienia słownictwa, które zapamiętali podczas odbytej lekcji. Ponowne powtórzenia chóralne są dobrą metodą na powtórzenie trudnego słownictwa, z którym uczniowie mieli największy problem.
Praca domowa:
Znajdź fotografię przedstawiającą sportowca lub sportsmenkę. Wklej ją do zeszytu i podpisz nazwami sprzętu sportowego, którego ta osoba używa uprawiając sport.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: Nauczyciel prosi uczniów o wypisanie znanych pojęć sportowych podzielonych na następujące kategorie: sportowcy i sportsmenki, dyscypliny sportowe, sprzęt sportowy, następnie porównują zestawienie z mapą myśli;
w trakcie lekcji: Uczniowie wykorzystują wcześniej przygotowane i opisane zdjęcia/ilustracje/obrazki i tworzą galerię. Odwiedzają parami poszczególne pozycje i pytają siebie wzajemnie, jaka dyscyplina jest przedstawiona, jaki sprzęt oraz jakie ubranie są potrzebne do jej uprawiania. Zadają również pytania o uprawianą dyscyplinę sportową przez kolegę/koleżankę oraz posiadany przez nią/niego sprzęt sportowy. W rozmowach korzystają ze słownictwa zawartego w mapie pojęć. Mapa pojęć jest zaprezentowana na tablicy multimedialnej. W razie braku słownictwa podczas wypowiedzi każdy uczeń ma ją natychmiast do dyspozycji;
po lekcji: Uczniowie tworzą w grupach trzyosobowych katalog słówek z lekcji na www.quizlet.com i wykorzystują przy tym słownictwo z mapy pojęć.
Indeks górny Źródło: Contentplus >Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus >Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0