Autorka e‑materiału: Daria Wieliczko

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: London, Here we Come! / Jedziemy do Londynu!

Grupa docelowa: klasa 7 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V, VII, IX

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.8, I.9, I.10, II.2, II.5, II.6, III.1, III.4, IV.6, IV.9, V.6, V.11, VII.2, VII.8, IX.1

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z podróżowaniem i zwiedzaniem Londynu.

  2. Uczeń potrafi formułować propozycje dotyczące miejsc wartych odwiedzenia i reagować na nie.

  3. W rozmowie dotyczącej wyboru miejsca, które warto odwiedzić, uczeń potrafi przekonać rozmówcę do swojej opinii.

  4. Uczeń potrafi przedstawić i uzasadnić swoją opinię na temat miejsc wartych odwiedzenia w Polsce.

Cele motywacyjne:

  1. Nabywanie umiejętności językowych pozwalających na wejście w interakcje społeczne: składanie propozycji, reagowanie na nie, wyrażanie i uzasadnianie swojego stanowiska.

  2. Poszerzanie wiedzy kulturowej na temat Londynu i własnego kraju.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy)

  3. organizowanie wiedzy tematycznej)

  4. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)

Metody/techniki nauczania:

  1. kognitywizm

  2. podejście komunikacyjne

  3. podejście humanistyczne

  4. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  5. metoda transmisyjna

  6. metoda problemowa

  7. metoda cyfrowa

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca całego zespołu klasowego

  3. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. karty zadań interaktywnych

  2. ilustracja interaktywna

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcie kilkorga przyjaciół wykonujących selfie w Londynie i mówi: The photo shows a group of young people in London. What are they doing and why? How are they feeling? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Nauczyciel prosi uczniów, żeby w ramach przygotowania do czytanki wykonali Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba dopasowuje na tablicy multimedialnej nazwy miejsc do zdjęć.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst London, Here We Come! (Przeczytaj) i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj) przy tablicy multimedialnej.

  2. Uczniowie wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Odczytują zdania na forum klasy.

  3. Uczniowie czytają tekst jeszcze raz i samodzielnie lub w parach wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Odczytują odpowiedzi na forum klasy.

  4. Nauczyciel prosi uczniów, żeby w parach przeanalizowali wyrażenia umieszczone w słowniku i odnaleźli w czytance zdania, w których występują. Następnie uczniowie, pracując w parach, sprawdzają stopień opanowania przez siebie podanych wyrażeń – jeden uczeń podaje słowo po angielsku, a zadaniem drugiego jest podanie polskiego odpowiednika danego wyrażenia. Następnie jeden uczeń podaje polskie słowo, a zadaniem kolegi jest przetłumaczenie wyrażenia na język angielski. Nauczyciel pyta na forum klasy, które słowa sprawiły uczniom problemy, a które okazały się łatwe do zapamiętania. Dodatkowo uczniowie mogą ułożyć własne zdania z wybranymi wyrazami.

  5. Nauczyciel informuje uczniów, że za chwilę wysłuchają rozmowy dwojga przyjaciół – MiiOlivera. W ramach przygotowania do ćwiczenia nauczyciel prosi uczniów, żeby wykonali Exercise 1 (Multimedium, Warm‑up). Chętna osoba nanosi rozwiązania na tablicę multimedialną. (Ewentualnie nauczyciel może nanieść rozwiązania na tablicę multimedialną, popełniając przy tym niewielkie błędy, a następnie poprosić uczniów o weryfikację).

  6. Nauczyciel prosi uczniów, żeby wysłuchali nagrania i odpowiedzieli na pytanie z Exercise 1 (Plik audio): What are they discussing? Uczniowie udzielają odpowiedzi w parach, a następnie na forum klasy, ewentualnie dodatkowo podają kilka szczegółów z nagrania, które zapamiętali.

  7. Uczniowie słuchają nagrania po raz drugi, a następnie samodzielnie wykonują Exercise 2 (Plik audio). Chętne osoby nanoszą rozwiązania na tablicę multimedialną.

  8. Uczniowie wykonują w parach Exercise 3 (Plik audio). Odczytują odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę.

  9. Uczniowie słuchają nagrań w Exercise 4 (Plik audio) i wybierają odpowiedzi. Pracują na forum klasy.

  10. Nauczyciel prosi uczniów, żeby w parach przećwiczyli dialogi z Exercise 9, wczuwając się w odgrywane sytuacje.

  11. Nauczyciel prosi uczniów o stworzenie własnych dialogów na podstawie tych z Exercise 9. Uczniowie odgrywają scenki w parach i na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie słuchają nagrań w Exercise 5 (Plik audio) i zapisują odpowiedzi. Omawiają odpowiedzi na forum klasy.

  2. Uczniowie odgrywają w parach scenki podobne do tych w Exercise 5 (Plik audio).

  3. Uczniowie rozmawiają w grupach na tematy z Exercise 7 (Sprawdź się):

  • What are the 3 tourist attractions you can visit in London?

  • Do you like sightseeing? Why/why not?

  • Which city in the world would you like to visit the most?

Po zakończeniu pracy przedstawiciele grup podsumowują rozmowy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się)

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Your class is hosting exchange students from a school in Austria. Both classes are going to visit one Polish city. Write an e‑mail to Lisa, your Austrian friend, about which city to go to. Provide information on:

  • why you have chosen this particular city;

  • which tourist attractions your classes can visit;

  • one tourist attraction that you think is the most exciting.

Your answer should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują i nagrywają w parach dialog oparty na modelu z pliku audio. Prezentują go na forum klasy na kolejnej lekcji.