Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Struktura wieku ludności i czynniki ją kształtujące.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa:

VIII. Przemiany struktur demograficznych i społecznych oraz procesy osadnicze: rozmieszczenie i liczba ludności, przemiany demograficzne, migracje, zróżnicowanie narodowościowe, etniczne i religijne, kręgi kulturowe, sieć osadnicza, procesy urbanizacji, rozwój obszarów wiejskich.
Uczeń:

2) analizuje i wyjaśnia zmiany liczby ludności świata oraz przestrzenne zróżnicowanie wielkości wskaźników: urodzeń, zgonów i przyrostu naturalnego;

3) opisuje etapy rozwoju demograficznego ludności na przykładach wybranych krajów świata oraz ocenia konsekwencje eksplozji demograficznej lub regresu demograficznego w wybranych państwach;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia czynniki, które kształtują strukturę wieku ludności,

  • odczytuje informacje dotyczące wieku społeczeństwa z piramidy wieku,

  • porównuje społeczeństwo młode i stare,

  • wyjaśnia, na czym polega proces starzenia się ludności (społeczeństw),

  • analizuje strukturę wieku ludności w wybranych państwach.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody nauczania: burza mózgów, dyskusja, plakat/rybi szkielet, pogadanka, grafika interaktywna

Formy zajęć: praca indywidualna, praca grupowa, praca zbiorowa

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, podręcznik, arkusz papieru, kolorowe karteczki lub paski papieru, guma mocująca, pisaki

Materiały pomocnicze:

Jagielski A., Geografia ludności, PWN, Warszawa 1978

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie wprowadzenia z e‑materiału; inicjuje burzę mózgów do odpowiedzi na pytania zawarte we wprowadzeniu (Od czego to zależy? Co kształtuje strukturę wieku różnych społeczeństw?).

  • Wspólnie z uczniami ustalają główne czynniki wpływające na kształtowanie struktury wieku społeczeństw.

  • Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel przykleja do tablicy dużą planszę przedstawiającą szkielet ryby, wpisuje pytanie (problem) w głowę ryby: Co kształtuje strukturę wieku różnych społeczeństw?

  • Uczniowie dopisują wybrane wcześniej czynniki główne (4) – przy liniach symbolizujących „duże ości” (załącznik).

  • Klasa zostaje podzielona na 5 grup; każda z nich poszukuje przyczyn, które mają wpływ na dany czynnik główny.

  • Nauczyciel rozdaje każdej grupie kolorowe kartki lub paski papieru, na nich uczniowie zapisują ustalone w grupie przyczyny – są to „małe ości”, które uczniowie przypinają do „dużych ości”;

  • Następnie uczniowie wybierają te przyczyny, które ich zdaniem są najistotniejsze, najczęściej się powtarzają.

  • Nauczyciel wyświetla z e‑materiału schemat faz rozwoju demograficznego – uczniowie poznają pojęcia eksplozji demograficznej i regresu demograficznego; nauczyciel inicjuje pogadankę na temat młodego i starego społeczeństwa oraz wspólnie z uczniami wyjaśniają, na czym polega proces starzenia się społeczeństw.

  • Następnie nauczyciel z e‑materiału wyświetla piramidy wieku dla społeczeństw Szwecji i Meksyku; wyjaśnia uczniom, co przedstawiają te wykresy.

  • Uczniowie analizują piramidy wieku, starają się z nich odczytać jak najwięcej cech społeczeństwa Szwecji i Meksyku; określają, czy są to społeczeństwa młode czy stare.

  • Następnie nauczyciel wyświetla piramidy Etiopii i Japonii – prosi uczniów o porównanie i o znalezienie przyczyn różnic, które można zauważyć na wykresach.

  • Uczniowie nadal przebywają w w pięciu grupach, które pracowały nad rybim szkieletem – każda z grup otrzymuje zadanie analizy jednej z piramid w grafice interaktywnej (piramidy wieku dla krajów: Włochy, Arabia Saudyjska, Rosja, Syria, Czad).

  • Po upływie kilku minut przedstawiciele grup omawiają wybrane piramidy wieku, nauczyciel uzupełnia, podsumowuje pracę każdej grupy.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami - ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.

  • Następnie nauczyciel wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału - uczniowie wykonują wskazane ćwiczenia z e‑materiału.

  • Uczniowie omawiają ćwiczenia, dzielą się swoimi doświadczeniami, nauczyciel w razie potrzeby wspiera ich.

Praca domowa

  • Wykonaj pozostałe ćwiczenia z e‑materiału.

  • Porównaj podane piramidy wieku dla Indii – w 2017 roku i prognozę na 2050 rok. Przedstaw prognozowane zmiany w strukturze wieku ludności Indii oraz w średniej długości życia społeczeństwa.

Rlxnrq6C59yjY

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

  • grafikę interaktywną można wykorzystać w fazie wprowadzającej do lekcji dotyczących przyczyn i konsekwencji procesu starzenia się ludności oraz jego zróżnicowania na świecie (zakres podstawowy VIII.5)

  • wybraną część grafiki interaktywnej można wykorzystać w fazie wprowadzającej do lekcji dotyczącej struktury demograficznej ludności Polski (zakres podstawowy XV.2)

RMtAEaea3znWc

Pobierz załącznik

Załącznik – przykład schemat do wypełnienia (rybi szkielet).
Plik PDF o rozmiarze 3.16 MB w języku polskim