Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Uniwersalna wymowa wiersza Wisławy Szymborskiej Żona Lota

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
6) rozpoznaje w tekstach literackich: ironię i autoironię, komizm, tragizm, humor, patos; określa ich funkcje w tekście i rozumie wartościujący charakter;
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
7) odróżnia dyskusję od sporu i kłótni;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
10. gromadzi i przetwarza informacje, sporządza bazę danych;
Lektura obowiązkowa
37) wybrane wiersze następujących poetów: Stanisław Baliński, wybrane wiersze z okresu emigracyjnego, Kazimierz Wierzyński, wybrane wiersze z okresu emigracyjnego, Czesław Miłosz, w tym wybrane wiersze z tomu Ocalenie oraz Traktat moralny (fragmenty), Tadeusz Różewicz, Miron Białoszewski, Jarosław Marek Rymkiewicz, Wisława Szymborska, Zbigniew Herbert, w tym wybrane wiersze z tomów Pan Cogito oraz Raport z oblężonego miasta, Halina Poświatowska, Stanisław Barańczak, Marcin Świetlicki, Jan Polkowski, Wojciech Wencel;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • określi wymowę wiersza Wisławy Szymborskiej Żona Lota;

  • wykaże, w jaki sposób zmienia się postać żony Lota w wierszu Szymborskiej w stosunku do tradycyjnego rozumienia epizodu biblijnej przypowieści;

  • zgromadzi wiedzę na temat funkcjonowania kataklizmów w kulturze.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z biblijną historią dotyczącą zniszczenia Sodomy i Gomory.
    https://biblia.deon.pl/rozdzial.php?id=19
    Na tej podstawie uczniowie przygotowują notatkę na temat żony Lota - jaki jest udział tej postaci w całej historii.

Faza wprowadzająca:

  1. Wyświetlenie na tablicy tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.

  2. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi chętną osobę o omówienie przeczytanej w domu historii biblijnej. Następnie odtwarza audio z nagraniem wiersza Wisławy Szymborskiej Żona Lota. Wskazani uczniowie omawiają związek bohaterki wiersza z historią biblijną.

  2. Informuje następnie uczniów (na podstawie książki Ewy Jaskółowej Kto to był?: żona Lota w poezji polskiej XX wieku, czyli rozbijanie stereotypu:)
    Motyw żony Lota został wykorzystany w literaturze XX wieku jako: przywołanie humorystyczne, ironiczne i satyryczne, znak oceny sytuacji politycznej i historycznej, jako sygnał osobistych refleksji oraz przemyśleń, symbol obowiązującej powszechnie prawdy, symbol grzechu i cierpienia, znak spotkania z Bogiem i utrwalenia historycznego doświadczenia, symbol losu człowieka i jego spełnienia. Tak różnorodne nawiązania do postaci, której biblijni autorzy nie chcieli eksponować, postaci, która prawdopodobnie nie budziła ich zainteresowania, bo stanowiła jedynie przykład prezentacji skutków nieposłuszeństwa, świadczą o tym, jak tajemnica intryguje i inspiruje twórców, jak wiele rodzi interpretacji. Tę wielość dopuszcza z jednej strony Biblia, z której zaczerpnięty został motyw, z drugiej zaś - tekst poetycki, który sam jest interpretacją znaku biblijnego i kulturowego.

  3. Nauczyciel prezentuje za pomocą rzutnika prezentację na temat obrazów kataklizmu w wierszach, dziełach sztuki i na fotografiach. Prosi uczniów o opisanie, do jakich kataklizmów można odnieść omawiany wiersz Szymborskiej.

  4. Dyskusja. Uczniowie wybierają jedną z katastrof przedstawionych w prezentacji i dyskutują na temat jej znaczenie dla kultury. Nauczyciel wyznacza dokładny czas dyskusji.

  5. Uczniowie pracują indywidualnie. Na podstawie obejrzanej prezentacji TED redagują wypowiedź: Czy zgadzasz się z interpretacją Katarzyny Długołęckiej, która zalicza żonę Lota z wiersza Szymborskiej do bohaterów zbuntowanych? Przedstaw swoje stanowisko, odwołując się do treści wykładu i tekstu wiersza.
    Ćwiczenia 1. i 2. z tej sekcji uczniowie mogą wykonać w parach.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel jako podsumowanie przytacza słowa z książki Ewy Jaskółowej Kto to był?: żona Lota w poezji polskiej XX wieku, czyli rozbijanie stereotypu:
    Pisarze dwudziestowieczni podjęli próbę dotarcia do dramatu kobiety, którego w tamtym świecie nikt nie zauważył. Ślad zostawiony w biblijnym przekazie porusza najpierw ewangelistę, który w jednej z przypowieści Chrystusa przywołuje dramat żony Lota, następnie ślad ów będzie na różne sposoby oglądany w utworach literackich. Dla poetów XX wieku postać biblijna pozostaje tajemnicza, choć jej tajemnicę próbują „rozjaśnić” dociekaniami współczesnego człowieka.
    Ogląd jej doświadczenia wyrasta przede wszystkim z przeżycia własnego piszących autorów. I jest to w równym stopniu doświadczenie lektury biblijnego tekstu, jak i ich własne doświadczenie egzystencjalne.

  2. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli? Na koniec prosi chętnego ucznia o podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.

Praca domowa:

  1. Na podstawie wykładu Katarzyny Długołęckiej i wiersza Wisławy Szymborskiej wymień możliwe przyczyny, które skłoniły podmiot liryczny do odwrócenia się. Która z nich wydaje Ci się najbardziej bliska współczesnemu człowiekowi? Uzasadnij.
    Polecenie 1. z sekcji „Prezentacja TED”.

Materiały pomocnicze:

  • https://biblia.deon.pl/rozdzial.php?id=19

  • https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/10345/1/Jaskolowa_Kto_to_byl_Zona_Lota_w_poezji_polskiej.pdf

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.