Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Informatyka
Temat: Montaż wideo w praktyce cz. I
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Omówisz, czym jest montaż, jakie są jego rodzaje i jak zmieniał się rodzaj montowania filmów w historii kinematografii.
Poznasz technikę stosowania rytmu filmowego i wyjaśnisz, jak ją wykorzystać.
Wybierzesz odpowiednie techniki montażowe do realizacji własnego filmu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika;
burza mózgów;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji, formułuje cel zajęć oraz kryteria sukcesu.
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”.
Faza realizacyjna:
Zasadnicza część zajęć odbywa się w formie burzy mózgów. Nauczyciel prowadzi dyskusję, zadaje pytania, komentuje odpowiedzi uczniów oraz włącza się do rozmowy. Celem wymiany zdań jest zrozumienie zjawiska montażu. Dobór pytań dostosowywany jest do dynamiki dyskusji. Mogą wśród nich znaleźć się następujące:
Czym jest montaż?
Czym charakteryzuje sie montaż ciągły?
Jakie są rodzaje montażu?
Jak zmieniał się rodzaj montowania filmów w historii kinematografii?
Czym jest rytm filmu?
Po zakończeniu pracy metodą burzy mózgów nauczyciel włącza film dotyczący realizacji filmu. Uczniowie w parach wykonują polecenie 1.
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Galeria filmów”. Wspólnie z uczniami ogląda materiał filmowy prezentujący różne rodzaje planów. Uczniowie podczas pracy indywidualnej opisują rytm, jaki ma montaż w tych ujęciach.
Uczniowie wyjaśniają (w parach lub kilkuosobowych grupach), w jaki sposób wybór i połączenie różnych rodzajów kadrów wpłynęły na dynamikę i dramaturgię filmu.
Faza podsumowująca:
Na podstawie materiału zamieszczonego w sekcji „Galeria filmów” uczniowie wspólnie tworzą mapę myśli ukazującą plany filmowe.
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Galeria filmów”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Przygotuj wstępne materiały do filmu dla znajomych, który będzie przedstawiał życie studentów w wielkim mieście. Wybierz jeden z aspektów takiego życia: dynamikę, hałas, bezpieczeństwo, naukę, zagrożenie, nocne życie, spokój lub inny, który uznasz za odpowiedni motyw filmowy.
Następnie na darmowej platformie udostępniającej ścieżki audio i wideo wybierz pliki, które będą odpowiadać twojemu pomysłowi.
Przejrzyj je i ułóż wstępną kolejność montażu.
Materiały pomocnicze:
David Bordwell, Kristin Thompson, Film Art. Sztuka filmowa, Warszawa 2010.
Karel Reisz, Gavin Millar, Technika montażu filmowego, Warszawa 2021.
Walter Murch, W mgnieniu oka. Sztuka montażu filmowego, Warszawa 2021.
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać multimedium w sekcji „Galeria filmów” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania dołączone do e‑materiału „Montaż wideo w praktyce cz. I”.