Scenariusz

Autor

Learnetic

Temat zajęć

Mapy myśli

Grupa docelowa

Szkoła podstawowa, klasa VI

Ogólny cel kształcenia

Poszukiwanie, porządkowanie wykorzystanie informacji z różnych źródeł; redagowanie notatek.

Kształtowane kompetencje kluczowe

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia

18.12.2006r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie

uczenia się przez całe życie

• Porozumiewanie się w języku ojczystym

• Umiejętność uczenia się

Cele (szczegółowe) operacyjne

Uczniowie:

  • rozwijają umiejętność słuchania i analizy tekstów nadawanych za pomocą środków audiowizualnych,

  • odróżniają notatkę od innych form wypowiedzi,

  • wyszukują w wypowiedzi potrzebne informacje,

  • porządkują i hierarchizują informacje zawarte w tekście,

  • określają słowa kluczowe,

  • rozwijają umiejętność naśladowania instrukcji przekazywanej podczas filmu,

  • tworzą w grupach notatkę w postaci mapy mentalnej,

  • prezentują swoje notatki,

  • oceniają precyzję mapy.

Metody/techniki kształcenia

  • metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy: “burza mózgów”, gry dydaktyczne

  • metoda asymilacji wiedzy: dyskusja, pogadanka

  • metoda praktyczna: tworzenie tekstu, ćwiczenia

  • metoda eksponująca: pokaz filmu

Formy organizacji pracy

  • zbiorowa

  • grupowa

  • indywidualna

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przejrzenie swoich notatek w zeszytach. Jak są skonstruowane? Zadaje pytanie, czy spotkali się z pojęciem mapy myśli.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel wyświetla fragment filmu Mapy myśli, do słów: Zobaczcie, jak to działa.

  2. Po projekcji uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia interaktywne od 1 do 9, które pomogą im podsumować wiedzę zdobytą podczas oglądania filmu i przygotować się do wykonania własnej mapy myśli. Po rozwiązaniu ćwiczeń uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają odpowiedzi.

  3. Następnie nauczyciel zapisuje na lekcji hasło, które jest głównym tematem mapy myśli (np. dyscypliny sportowe, gatunki filmowe, gatunki literackie, itp.) Uczniowie podchodzą do tablicy i rozbudowują mapę na podstawie własnych skojarzeń, pamiętając o zastosowaniu najważniejszych zasad tworzenia map myśli. Nauczyciel powinien dysponować kolorową kredą lub flamastrami w różnych kolorach.

  4. Następnie nauczyciel dzieli uczniów na kilkuosobowe zespoły. Prosi, by wyciągnęli zeszyt z dowolnego przedmiotu, odnaleźli notatkę i wypisali z niej słowa - klucze. Informuje, że posłużą im one do stworzenia własnej mapy myśli.

  5. Nauczyciel wyświetla drugą część filmu Mapy myśli do słów: Rozbudowujcie swoją mapę myśli. Uczniowie podążając za instrukcją przedstawioną w filmie, wykonują mapę myśli na podstawie wybranej notatki z zeszytu. Po zakończonej pracy uczniowie odczytują notatkę i prezentują przygotowaną przez siebie mapę myśli.

  6. Nauczyciel prosi o zastanowienie się nad korzyściami płynącymi ze stosowania mapy myśli oraz wskazanie sytuacji, kiedy można ją stosować. Uczniowie konfrontują swoje odpowiedzi z informacjami zaprezentowanymi w ostatniej części filmu (od słów: Rozbudowujcie swoją mapę myśli). Następnie wykonują ćwiczenie interaktywne nr 10.

  7. Na koniec tej fazy dyskusja wokół powiedzenia Johna Husbandsa: Tony Buzan nie wynalazł mózgu, ale wynalazł do niego instrukcję.

Faza podsumowująca

1. W ramach podsumowania nauczyciel przygotowuje kartę ewaluacyjną z następującymi pytaniami, np.

  • Kto jest pomysłodawcą map myśli?

  • Ile razy szybciej można przyswoić wiedzę korzystając z mapy myśli?

  • Na czyim odkryciu bazowali autorzy mapy myśli?

  • Jakie elementy mogą się znaleźć w mapie myśli?

  • Wymień 3 zasady tworzenia map myśli.

  • W jakim celu można wykorzystywać mapy myśli?

  • Kto najczęściej stosuje mapy myśli?

  • Ile kolorów powinno się stosować podczas tworzenia mapy myśli?

Praca domowa

  1. Wyszukaj w gazecie, tygodniku lub w internecie interesujący cię artykuł, na jego podstawie sporządź tradycyjną notatkę i w formie mapy myśli. Przygotowując mapę myśli, zadbaj o jej warstwę graficzną i merytoryczną. Możesz to zrobić na papierze lub za pomocą poznanego na lekcji programu komputerowego. Do notatki dodaj krótkie uzasadnienie, która metoda wydaje ci się bardziej efektywna i dlaczego.

mb3d3547d36001afe_1520001429923_0

Metryczka

Tytuł

Mapy myśl

Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał się odnosi

Jak notować, żeby zapamiętać?

Przedmiot

Język polski

Etap edukacyjny

II/szkoła podstawowa

Podstawa programowa

I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.

1. Czytanie i słuchanie. Uczeń:

2) określa temat i główną myśl tekstu;

3) identyfikuje nadawcę i odbiorcę wypowiedzi (autora, narratora, czytelnika, słuchacza);

4) identyfikuje wypowiedź jako tekst informacyjny, literacki, reklamowy;

6) odróżnia zawarte w tekście informacje ważne od informacji drugorzędnych;

8) rozumie dosłowne i przenośne znaczenie wyrazów w wypowiedzi;

9) wyciąga wnioski wynikające z przesłanek zawartych w tekście ;

III. Tworzenie wypowiedzi.

4) świadomie posługuje się różnymi formami językowymi

2. Świadomość językowa. Uczeń:

2) przekształca zdania złożone w pojedyncze i odwrotnie, a także zdania w równoważniki zdań i odwrotnie – odpowiednio do przyjętego celu;

Nowa podstawa programowa

II. Kształcenie językowe.

4. Ortografia i interpunkcja. Uczeń:

1) pisze poprawnie pod względem ortograficznym oraz stosuje reguły pisowni;

2) poprawnie używa znaków interpunkcyjnych: kropki, przecinka, znaku zapytania, znaku wykrzyknika, cudzysłowu, dwukropka, średnika, nawiasu.

III. Tworzenie wypowiedzi.

1. Elementy retoryki. Uczeń:

3) tworzy logiczną, semantycznie pełną i uporządkowaną wypowiedź, stosując

odpowiednią do danej formy gatunkowej kompozycję i układ graficzny; rozumie rolę akapitów w tworzeniu całości myślowej wypowiedzi;

4) dokonuje selekcji informacji;

5) zna zasady budowania akapitów;

6) rozróżnia i wskazuje środki perswazji, rozumie ich funkcję.

2. Mówienie i pisanie. Uczeń:

3) tworzy plan odtwórczy i twórczy tekstu;

4) redaguje notatki;

IV. Samokształcenie. Uczeń:

2) doskonali różne formy zapisywania pozyskanych informacji;

3) korzysta z informacji zawartych w różnych źródłach, gromadzi wiadomości, selekcjonuje informacje;

9) rozwija umiejętności efektywnego posługiwania się technologią informacyjną oraz zasobami internetowymi i wykorzystuje te umiejętności do prezentowania własnych zainteresowań.

Kompetencje kluczowe

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 18.12.2006r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym

  • Umiejętność uczenia się

Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia

Uczniowie:

  • rozwijają umiejętność słuchania i analizy tekstów nadawanych za pomocą środków audiowizualnych,

  • odróżniają notatkę od innych form wypowiedzi,

  • wyszukują w wypowiedzi potrzebne informacje,

  • porządkują i hierarchizują informacje zawarte w tekście

  • określają słowa kluczowe,

  • rozwijają umiejętność naśladowania instrukcji przekazywanej podczas filmu,

  • tworzą w grupach notatkę w postaci mapy mentalnej,

  • prezentują swoje notatki,

  • oceniają precyzję mapy.

Powiązanie z e‑podręcznikiem

http://www.epodreczniki.pl/reader/c/222087/v/latest/t/student-canon/m/j0000008P3B6v21