Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Podstawowe zasady zrównoważonego rozwoju
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
XIII. Człowiek a środowisko geograficzne – konflikty interesów: wpływ działalności człowieka na atmosferę na przykładzie smogu, inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne, rolnictwa, górnictwa i turystyki na środowisko geograficzne, transportu na warunki życia i degradację środowiska przyrodniczego, zagospodarowania miast i wsi na krajobraz kulturowy, konflikt interesów człowiek – środowisko, procesy rewitalizacji i działania proekologiczne.
Uczeń:
8) identyfikuje konflikty interesów w relacjach człowiek – środowisko i rozumie potrzebę ich rozwiązywania zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju oraz podaje własne propozycje sposobów rozwiązania takich konfliktów;
10) przyjmuje postawę współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego Ziemi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje pojęcie zrównoważonego rozwoju,
wymienia zasady zrównoważonego rozwoju,
identyfikuje dziedziny, w których należy wprowadzać zasady zrównoważonego rozwoju.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody nauczania: blended learning, IBSE
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny
Materiały pomocnicze
Wybrane aspekty realizacji zasady równoważonego rozwoju samorządu terytorialnego, M. Sitek, P. Zientarski (red.), Kancelaria Senatu, Warszawa 2019.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z audiobookiem. Nauczyciel wspólnie z uczniami prowadzi dyskusję na temat tego, czym jest rozwój zrównoważony i w jaki sposób można go realizować. Uczniowie wspólnie tworzą listę zasad zrównoważonego rozwoju i wykonują stosowne notatki w zeszycie.
Nauczyciel sprawdza zrozumienie zagadnienia przez uczniów.
Uczniowie dobierają się w pary i wspólnie wykonują ćwiczenia znajdujące w e‑materiale. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadań.
W drugiej części lekcji uczniowie w parach zastanawiają się, w jaki sposób sami mogą przyczyniać się do rozwoju zrównoważonego. Następnie każda para na forum klasy przedstawia swoją propozycję. Każda następna para powinna przedstawić inny pomysł i nie może powtórzyć pomysłu poprzedników. Równocześnie każdy uczeń notuje w zeszycie pomysły, które przedstawiają inni.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Przygotowanie pracy pisemnej na temat stosowania zasad zrównoważonego rozwoju w wybranej przez ucznia dziedzinie (np. w transporcie).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Audiobook można wykorzystać do samodzielnego pogłębiania wiedzy przez ucznia oraz podczas innych lekcji poświęconych zagadnieniu rozwoju zrównoważonego.