Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Podstawowe zasady zrównoważonego rozwoju

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

XIII. Człowiek a środowisko geograficzne – konflikty interesów: wpływ działalności człowieka na atmosferę na przykładzie smogu, inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne, rolnictwa, górnictwa i  turystyki na środowisko geograficzne, transportu na warunki życia i  degradację środowiska przyrodniczego, zagospodarowania miast i wsi na krajobraz kulturowy, konflikt interesów człowiek – środowisko, procesy rewitalizacji i działania proekologiczne.

Uczeń:

8) identyfikuje konflikty interesów w relacjach człowiek – środowisko i  rozumie potrzebę ich rozwiązywania zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju oraz podaje własne propozycje sposobów rozwiązania takich konfliktów;

10) przyjmuje postawę współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego Ziemi.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • definiuje pojęcie zrównoważonego rozwoju,

  • wymienia zasady zrównoważonego rozwoju,

  • identyfikuje dziedziny, w których należy wprowadzać zasady zrównoważonego rozwoju.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody nauczania: blended learning, IBSE

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny

Materiały pomocnicze

Wybrane aspekty realizacji zasady równoważonego rozwoju samorządu terytorialnego, M. Sitek, P. Zientarski (red.), Kancelaria Senatu, Warszawa 2019.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z audiobookiem. Nauczyciel wspólnie z uczniami prowadzi dyskusję na temat tego, czym jest rozwój zrównoważony i w jaki sposób można go realizować. Uczniowie wspólnie tworzą listę zasad zrównoważonego rozwoju i wykonują stosowne notatki w zeszycie.

  • Nauczyciel sprawdza zrozumienie zagadnienia przez uczniów.

  • Uczniowie dobierają się w pary i wspólnie wykonują ćwiczenia znajdujące w e‑materiale. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadań.

  • W drugiej części lekcji uczniowie w parach zastanawiają się, w jaki sposób sami mogą przyczyniać się do rozwoju zrównoważonego. Następnie każda para na forum klasy przedstawia swoją propozycję. Każda następna para powinna przedstawić inny pomysł i nie może powtórzyć pomysłu poprzedników. Równocześnie każdy uczeń notuje w zeszycie pomysły, które przedstawiają inni.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Przygotowanie pracy pisemnej na temat stosowania zasad zrównoważonego rozwoju w wybranej przez ucznia dziedzinie (np. w transporcie).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audiobook można wykorzystać do samodzielnego pogłębiania wiedzy przez ucznia oraz podczas innych lekcji poświęconych zagadnieniu rozwoju zrównoważonego.