Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Michał Pranke

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Rola turystyki i krajoznawstwa w poznawaniu zróżnicowania i piękna krajobrazów przyrodniczych i kulturowych Polski oraz w ich promowaniu w kraju i za granicą

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa III

Podstawa programowa

XIV. Zróżnicowanie krajobrazowe Polski: krajobraz wód powierzchniowych, bagienno‑łąkowy, leśny, górski ponad granicą lasu, rolniczy – wiejski, podmiejski i rezydencjalny, małomiasteczkowy, wielkich miast, przemysłowy, górniczy, komunikacyjny.

Uczeń:

5) przedstawia rolę turystyki i krajoznawstwa w poznawaniu zróżnicowania i piękna krajobrazów przyrodniczych i kulturowych Polski oraz ich promowaniu w kraju i za granicą.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • opisuje rolę turystyki i krajoznawstwa w poznawaniu zróżnicowania i piękna krajobrazów przyrodniczych i kulturowych Polski,

  • wskazuje na mapie Polski regiony szczególnie wartościowe turystycznie,

  • proponuje sposoby promowania poszczególnych regionów Polski.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody nauczania: blended learning, IBSE, dyskusja, burza mózgów

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy, mapa Polski, atlasy geograficzne, aplikacja Google Maps

Materiały pomocnicze

Kulczyk S., Atrakcyjność turystyczna krajobrazu – przykłady podejścia systemowego, „Turystyka Kulturowa” 2014, nr 4, s. 6–15.

Kulczyk S., Krajobraz i turystyka. O wzajemnych relacjach, Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa 2013. Dostępne w internecie: wsgr.uw.edu.pl (dostęp 26.02.2021).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Wprowadzenie do tematyki zajęć. Uczniowie wyjaśniają, jak rozumieją pojęcie turystyki i jakie są jej funkcje.

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem do materiału i w krótkiej dyskusji dzielą się swoimi spostrzeżeniami.

  • Uczniowie wykonują w parach mapy myśli. Podczas pracy mogą korzystać z e‑materiału (część „Przeczytaj”). Wskazani przez nauczyciela uczniowie bądź ochotnicy prezentują mapy myśli na forum klasy, nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadania.

  • Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym. Nauczyciel sprawdza zrozumienie materiału przez uczniów. Uczniowie w dyskusji omawiają funkcję poznawczą turystyki, posiłkują się przykładami z własnego doświadczenia.

  • Uczniowie wyjaśniają pojęcie promocji i budowania wizerunku miejsca, kraju. Oceniają znaczenie działań promocyjnych dla turystyki. Nauczyciel podaje poszczególne regiony Polski, miasta lub miejscowości kraju, a uczniowie w dyskusji lub burzy mózgów podają sposoby ich promocji (w kraju i za granicą). Zwracają uwagę na różne kanały informacyjne, za pomocą których można promować atrakcyjność turystyczną danych miejsc (internet, telewizja, film, gry komputerowe, prasa itp.), a także wskazują, na które walory regionu bądź miejsca warto zwrócić uwagę potencjalnych turystów. W trakcie wykonywania tego zadania uczniowie korzystają z atlasów geograficznych i lokalizują omawiane miejsca i regiony.

  • Następne zadanie uczniów polega na przygotowaniu w parach lub małych zespołach (decyduje nauczyciel) materiału promocyjnego na temat Polski, w którym zostaną przedstawione miejsca o wysokich walorach turystycznych. Dzięki takiemu materiałowi potencjalny odbiorca ma poznać zróżnicowanie krajobrazów oraz najciekawsze miejsca w Polsce. Uczniowie w tym celu wykorzystują zdobytą na lekcji i dotychczasową wiedzę oraz zasoby internetowe. Materiał może zostać przygotowany np. za pomocą programu PowerPoint.

  • Nauczyciel może zaproponować uczniom także zadanie utworzenia trasy wycieczki krajoznawczej po Polsce, która będzie obejmować miejsca atrakcyjne turystycznie zdaniem uczniów (wykorzystanie atlasów geograficznych lub aplikacji Google Maps).

  • Prezentacja prac uczniów.

  • W podsumowującej dyskusji uczniowie wskazują najbardziej popularne regiony, miejsca i atrakcje turystyczne Polski, wymieniają także przykłady miejsc i atrakcji mniej znanych, a wartych promowania w kraju i za granicą.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.

Praca domowa

  • Przygotuj materiał promocyjny zachęcający potencjalnych turystów do odwiedzenia regionu Twojego zamieszkania (nauczyciel zostawia uczniom dowolność w wyborze formy – może to być praca pisemna, ulotka, plakat, prezentacja multimedialna itp.).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny może zostać wykorzystany w ramach innych lekcji dotyczących turystyki (zakres podstawowy: XII. 3, XIII. 5; zakres rozszerzony: XII. 5). Może zostać wykorzystany także w ramach samokształcenia uczniów.