Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Michał Pranke
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Rola turystyki i krajoznawstwa w poznawaniu zróżnicowania i piękna krajobrazów przyrodniczych i kulturowych Polski oraz w ich promowaniu w kraju i za granicą
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa III
Podstawa programowa
XIV. Zróżnicowanie krajobrazowe Polski: krajobraz wód powierzchniowych, bagienno‑łąkowy, leśny, górski ponad granicą lasu, rolniczy – wiejski, podmiejski i rezydencjalny, małomiasteczkowy, wielkich miast, przemysłowy, górniczy, komunikacyjny.
Uczeń:
5) przedstawia rolę turystyki i krajoznawstwa w poznawaniu zróżnicowania i piękna krajobrazów przyrodniczych i kulturowych Polski oraz ich promowaniu w kraju i za granicą.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
opisuje rolę turystyki i krajoznawstwa w poznawaniu zróżnicowania i piękna krajobrazów przyrodniczych i kulturowych Polski,
wskazuje na mapie Polski regiony szczególnie wartościowe turystycznie,
proponuje sposoby promowania poszczególnych regionów Polski.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody nauczania: blended learning, IBSE, dyskusja, burza mózgów
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy, mapa Polski, atlasy geograficzne, aplikacja Google Maps
Materiały pomocnicze
Kulczyk S., Atrakcyjność turystyczna krajobrazu – przykłady podejścia systemowego, „Turystyka Kulturowa” 2014, nr 4, s. 6–15.
Kulczyk S., Krajobraz i turystyka. O wzajemnych relacjach, Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa 2013. Dostępne w internecie: wsgr.uw.edu.pl (dostęp 26.02.2021).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Wprowadzenie do tematyki zajęć. Uczniowie wyjaśniają, jak rozumieją pojęcie turystyki i jakie są jej funkcje.
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem do materiału i w krótkiej dyskusji dzielą się swoimi spostrzeżeniami.
Uczniowie wykonują w parach mapy myśli. Podczas pracy mogą korzystać z e‑materiału (część „Przeczytaj”). Wskazani przez nauczyciela uczniowie bądź ochotnicy prezentują mapy myśli na forum klasy, nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadania.
Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym. Nauczyciel sprawdza zrozumienie materiału przez uczniów. Uczniowie w dyskusji omawiają funkcję poznawczą turystyki, posiłkują się przykładami z własnego doświadczenia.
Uczniowie wyjaśniają pojęcie promocji i budowania wizerunku miejsca, kraju. Oceniają znaczenie działań promocyjnych dla turystyki. Nauczyciel podaje poszczególne regiony Polski, miasta lub miejscowości kraju, a uczniowie w dyskusji lub burzy mózgów podają sposoby ich promocji (w kraju i za granicą). Zwracają uwagę na różne kanały informacyjne, za pomocą których można promować atrakcyjność turystyczną danych miejsc (internet, telewizja, film, gry komputerowe, prasa itp.), a także wskazują, na które walory regionu bądź miejsca warto zwrócić uwagę potencjalnych turystów. W trakcie wykonywania tego zadania uczniowie korzystają z atlasów geograficznych i lokalizują omawiane miejsca i regiony.
Następne zadanie uczniów polega na przygotowaniu w parach lub małych zespołach (decyduje nauczyciel) materiału promocyjnego na temat Polski, w którym zostaną przedstawione miejsca o wysokich walorach turystycznych. Dzięki takiemu materiałowi potencjalny odbiorca ma poznać zróżnicowanie krajobrazów oraz najciekawsze miejsca w Polsce. Uczniowie w tym celu wykorzystują zdobytą na lekcji i dotychczasową wiedzę oraz zasoby internetowe. Materiał może zostać przygotowany np. za pomocą programu PowerPoint.
Nauczyciel może zaproponować uczniom także zadanie utworzenia trasy wycieczki krajoznawczej po Polsce, która będzie obejmować miejsca atrakcyjne turystycznie zdaniem uczniów (wykorzystanie atlasów geograficznych lub aplikacji Google Maps).
Prezentacja prac uczniów.
W podsumowującej dyskusji uczniowie wskazują najbardziej popularne regiony, miejsca i atrakcje turystyczne Polski, wymieniają także przykłady miejsc i atrakcji mniej znanych, a wartych promowania w kraju i za granicą.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.
Praca domowa
Przygotuj materiał promocyjny zachęcający potencjalnych turystów do odwiedzenia regionu Twojego zamieszkania (nauczyciel zostawia uczniom dowolność w wyborze formy – może to być praca pisemna, ulotka, plakat, prezentacja multimedialna itp.).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny może zostać wykorzystany w ramach innych lekcji dotyczących turystyki (zakres podstawowy: XII. 3, XIII. 5; zakres rozszerzony: XII. 5). Może zostać wykorzystany także w ramach samokształcenia uczniów.