Autor: Wojciech Malicki

Przedmiot: Informatyka

Temat: Grafika wektorowa cz. 1 – pierwsze kroki w programie Inkscape

Grupa docelowa:

Liceum ogólnokształcące i technikum, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami:
a) projektuje modele dwuwymiarowe i trójwymiarowe, tworzy i edytuje projekty w grafice rastrowej i wektorowej, wykorzystuje różne formaty obrazów, przekształca pliki graficzne, uwzględniając wielkość i jakość obrazów,
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) przygotowując opracowania rozwiązań złożonych problemów, posługuje się wybranymi aplikacjami w stopniu zaawansowanym:
a) tworzy i edytuje dwuwymiarowe oraz trójwymiarowe wizualizacje i animacje, stosuje właściwe formaty plików graficznych,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Scharakteryzujesz zalety grafiki wektorowej.

  • Poznasz podstawowe narzędzia programu Inkscape.

  • Stworzysz w programie Inkscape prostą figurę geometryczną.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  • Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Grafika wektorowa cz. 1 – pierwsze kroki w programie Inkscape”. Prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Prezentacja multimedialna”.

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel pyta uczniów o to, czym jest grafika wektorowa oraz jakie informacja na jej temat są w stanie wymienić. Chętni uczniowie włączają się do rozmowy. Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji poznają funkcje i możliwości programu Inscape. Podaje również cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem w części „Przeczytaj”. Nauczyciel upewnia się, czy wszystko jest dla uczniów zrozumiałe. Następnie uczniowie, pracując w parach, zadają sobie pytania do przeczytanego materiału, aby w ten sposób utrwalić poznane treści.

  • Uczniowie wspólnie w klasie oglądają na dużym ekranie prezentację multimedialną, zadają nauczycielowi pytania, jeśli coś jest dla nich niejasne. Na koniec pracy z multimedium podają przykład aktywności zawodowych, które może podjąć osoba biegle posługująca się grafiką wektorową.

  • W celu utrwalenia materiału wprowadzonego na lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1–5 oraz 8 z części „Sprawdź się” (indywidualnie lub w parach). Poprawność rozwiązania sprawdzają dzięki możliwościom platformy edukacyjnej.

Faza podsumowująca:

  • Uczniowie, pracując w grupach, przygotowują mapę myśli podsumowującą temat zajęć. Podają również odpowiedzi związane z celami lekcji:
    – Podaj zalety grafiki wektorowej.
    – Wymień podstawowe narzędzia programu Inkscape.

  • Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W odniesieniu do ich realizacji dokonuje szczegółowej oceny rozwiązania zastosowanego przez wybranego ucznia.

Praca domowa:

  • Pisemne wykonanie ćwiczeń nr 6 i 7 z części „Sprawdź się”. Na następnej lekcji nauczyciel sprawdza prace wybranych uczniów, udziela informacji zwrotnej i ocenia je.

Wskazówki metodyczne:

  • Po lekcji uczniowie na podstawie informacji z prezentacji multimedialnej przygotowują dwa obrazy na dowolny temat - jeden w grafice rastrowej, drugi – w wektorowej.