Dla nauczyciela
Autor: Wojciech Malicki
Przedmiot: Informatyka
Temat: Grafika wektorowa cz. 1 – pierwsze kroki w programie Inkscape
Grupa docelowa:
Liceum ogólnokształcące i technikum, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz zalety grafiki wektorowej.
Poznasz podstawowe narzędzia programu Inkscape.
Stworzysz w programie Inkscape prostą figurę geometryczną.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Grafika wektorowa cz. 1 – pierwsze kroki w programie Inkscape”. Prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów o to, czym jest grafika wektorowa oraz jakie informacja na jej temat są w stanie wymienić. Chętni uczniowie włączają się do rozmowy. Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji poznają funkcje i możliwości programu Inscape. Podaje również cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z tekstem w części „Przeczytaj”. Nauczyciel upewnia się, czy wszystko jest dla uczniów zrozumiałe. Następnie uczniowie, pracując w parach, zadają sobie pytania do przeczytanego materiału, aby w ten sposób utrwalić poznane treści.
Uczniowie wspólnie w klasie oglądają na dużym ekranie prezentację multimedialną, zadają nauczycielowi pytania, jeśli coś jest dla nich niejasne. Na koniec pracy z multimedium podają przykład aktywności zawodowych, które może podjąć osoba biegle posługująca się grafiką wektorową.
W celu utrwalenia materiału wprowadzonego na lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1–5 oraz 8 z części „Sprawdź się” (indywidualnie lub w parach). Poprawność rozwiązania sprawdzają dzięki możliwościom platformy edukacyjnej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, pracując w grupach, przygotowują mapę myśli podsumowującą temat zajęć. Podają również odpowiedzi związane z celami lekcji:
– Podaj zalety grafiki wektorowej.
– Wymień podstawowe narzędzia programu Inkscape.Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W odniesieniu do ich realizacji dokonuje szczegółowej oceny rozwiązania zastosowanego przez wybranego ucznia.
Praca domowa:
Pisemne wykonanie ćwiczeń nr 6 i 7 z części „Sprawdź się”. Na następnej lekcji nauczyciel sprawdza prace wybranych uczniów, udziela informacji zwrotnej i ocenia je.
Wskazówki metodyczne:
Po lekcji uczniowie na podstawie informacji z prezentacji multimedialnej przygotowują dwa obrazy na dowolny temat - jeden w grafice rastrowej, drugi – w wektorowej.