Konspekt (scenariusz) lekcji

Imię i nazwisko autora:

Tomasz Sobiepan

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Co to są urządzenia elektryczne?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.

VII. Prąd elektryczny. Uczeń:
6) wykorzystuje dane znamionowe urządzeń elektrycznych do obliczeń.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.

VIII. Prąd elektryczny. Uczeń:
9) wykorzystuje dane znamionowe urządzeń elektrycznych do obliczeń.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. uświadomi sobie, jak wiele urządzeń elektrycznych znajduje się wokół niego.

  2. usystematyzuje je, ze względu na różne ich cechy.

  3. wykorzysta swoją wiedzę do rozwiązania zagadek i zadań na ten temat.

Strategie nauczania:

strategia kształcenia wyprzedzającego

Metody nauczania:

- wykład informacyjny,
- burza mózgów,
- audiobook.

Formy zajęć:

- praca w parach,
- praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

- audiobook,
zestaw zadań.

Materiały pomocnicze:

e‑materiał: Co to są urządzenia elektryczne.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

- Zaciekawienie uczniów wg części „Czy to nie ciekawe?”.
- Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji.

Faza realizacyjna:

- Uczniowie słuchają indywidualnie audiobooka. - Nauczyciel wyświetla „pusty” schemat w części „Warto przeczytać” i uczniowie wspólnie zgadują, co należy umieścić w poszczególnych polach, odwołując się do własnego doświadczenia. Pomysły zgłaszane są na zasadzie „burzy mózgów”.
- Uczniowie utrwalają wiedzę przez rozwiązanie w parach zadania: 1, 3, 7, 8 z zestawu ćwiczeń.
- Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje pracę uczniów i w razie potrzeby udziela wskazówek i podpowiedzi.

Faza podsumowująca:

- Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie definicji urządzenia elektrycznego.
- Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań nr: 2, 4, 5, 6 z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Audiobook można użyć także podczas zastępstwa lub jako element nauczania zdalnego.