Dla nauczyciela
Autorki e‑materiału: Dorota Giżyńska
Autorki scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Coworking Spaces / Biurka na wynajem
Grupa docelowa: klasa 4 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treść nauczania – cele szczegółowe I.4, II.5, III.1, III.4, III.8, V.5, V.6, V.8, V.11, V.12, VII.4, VII.5, VII.14, VII.15, VIII.2, VIII.3, X, XIII
Poziom kształcenia: podstawowy
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K7] kompetencje z zakresu przedsiębiorczości
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z modelem pracy polegającym na wynajmowaniu wspólnej przestrzeni.
Uczeń opisuje zalety pracy we wspólnych przestrzeniach, oraz przedstawia i uzasadnia swoją opinię na ten temat.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat nowoczesnego modelu pracy.
Uczeń kształtuje świadomość własnych preferencji w zakresie modelu pracy/nauki.
Uczeń rozwija postawę współpracy i otwartości na innych.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konstruktywizm
konektywizm
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem, praca z ilustracją interaktywną)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów: Do you prefer to study on your own or together with friends? Why? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Uczniowie odnoszą się do sloganu Create a world where people work to make a life, not just a living z polecenia do Exercise 2 (Przeczytaj). Wyjaśniają jego znaczenie i wyrażają opinię na temat twierdzenia.
Uczniowie czytają tekst “Us” Not “Me” At Work i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Sprawdzają je na forum klasy i uzasadniają, powołując się na odpowiednie fragmenty tekstu.
Uczniowie czytają tekst ponownie i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 4 oraz 5 (Przeczytaj). Podają je na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.
Uczniowie rozmawiają w parach i odpowiadają na pytania w Exercise 6 (Przeczytaj):
What are the three values of UsWork?
What do you think about this attitude to work? Do you think it boosts personal growth and encourages motivation? If so, how? If not, why?
Would you like to work in a shared space? Why/why not?
Chętni relacjonują na forum klasy odpowiedzi kolegów i koleżanek. Alternatywnie pytania mogą być przedmiotem dyskusji ogólnoklasowej.
W ramach przygotowania do pracy z filmem uczniowie wykonują Exercise 1 (Film). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.
Uczniowie zapoznają się z filmem na forum klasy i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Film). Podają odpowiedzi na forum klasy i uzasadniają je.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Film). Sprawdzają odpowiedzi w parach, a następnie na forum klasy.
Uczniowie pracują w parach lub niewielkich grupach. Tworzą zasady etykiety pracy we wspólnej przestrzeni na podstawie podanych podpowiedzi w Exercise 4 (Film). Na koniec przedstawiają prace na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 4 i 5 (Sprawdź się). Podają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie rozmawiają w niewielkich grupach i odpowiadają na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się):
What are the four most important things you need in a shared workplace?
Does coworking space seem the best workplace for you? Why or why not?
What are the positive aspects of working in a shared space?
Na koniec reprezentanci grup podsumowują dyskusje na forum klasy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–3, 6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się):
Your school has an extra budget and has invited the students to share their opinions on how the money could be spent. You think that students would benefit from a co‑learning space. Write a post on your school’s blog and express your views. On the blog:
explain why the students need such a space;
present how they could use it;
describe two rules of the space;
suggest ways of arranging the space.
Your speech should be 100–150 words long.
Materiały pomocnicze:
Film z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Na podstawie filmu z e‑materiału uczniowie, pracując w parach, tworzą ulotkę informacyjną zawierającą 9 jednozdaniowych porad zachęcających do korzystania ze wspólnej przestrzeni, np.: If you choose to work in a coworking space on a computer, bring you own computer charger. Każde zdanie ulotki powinno odnosić się do odrębnego aspektu pracy wspomnianego w filmie.