Autor e‑materiału: Marcin Legeżyński

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Happy Birthday! / Sto lat!

Grupa docelowa: klasa 4 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.5, I.6, I.14, II.2, II.5, III.4, V.2, V.3, V.8, X

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane ze świętowaniem urodzin.

  2. Uczeń umie wymienić przedmioty potrzebne na przyjęciu urodzinowym.

  3. Uczeń redaguje e‑mail na temat swojego przyjęcia urodzinowego.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat własnych urodzin.

  2. Uczeń rozwija wiedzę na temat planowania przyjęcia urodzinowego.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk, skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem/prezentacją multimedialną)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla ilustrację (Przeczytaj) i prosi uczniów o opisanie tego, co ilustracja przedstawia. Następnie pyta uczniów: Do you like celebrating birthdays? How do you celebrate? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają list Megan (Przeczytaj) i odpowiadają na pytania: Would you like to have a party like this? Why? Why not?

  2. Uczniowie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Odpowiadają na forum klasy pełnymi zdaniami, powołując się na odpowiednie fragmenty tekstu.

  3. Uczniowie w parach wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Odpowiedzi sprawdzane są przez cały zespół klasowy.

  4. Uczniowie czytają list raz jeszcze i samodzielnie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  5. Uczniowie w parach wpisują zdania zgodne z treścią tekstu w Exercise 5 (Przeczytaj). Ochotnicy prezentują propozycje zdań na forum klasy i zapisują je na tablicy.

  6. Uczniowie, bez zerkania w treść listu, samodzielnie tworzą jak najdłuższą listę przedmiotów związanych z urodzinami, które zostały wymienione w tekście. Pracują na czas (5 min.). Po upływie tego czasu w parach porównują listy i sprawdzają pisownię użytych wyrazów z tekstem lub słownikiem.

  7. Nadal pracując w parach, uczniowie na przemian podają koledze/koleżance słowo w języku polskim związane z urodzinami, a zadaniem tej osoby jest zapisanie usłyszanego słowa po angielsku i jego przeliterowanie.

  8. W ramach przygotowania do pracy z prezentacją multimedialną uczniowie odpowiadają na forum klasy na pytania odnoszące się do zdjęcia wprowadzającego prezentację: What does the picture show? What do you do at your birthday parties? Po czym wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  9. Uczniowie zapoznają się z prezentacją i wykonują Exercise 2 (Prezentacja multimedialna). Podają i uzasadniają odpowiedzi na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują w parach Exercise 34 (Prezentacja multimedialna). Odczytują odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie, pracując w grupach trzy- lub czteroosobowych, planują zorganizowanie urodzin dla wybranej osoby, uwzględniając pytania z Exercise 7 (Sprawdź się):

  • What can you use to decorate your house for a party?

  • What party game do you like?

  • What do guests have at your birthday parties?

Po zakończeniu pracy uczniowie porównują koncepcje na forum klasy. W trakcie pracy nauczyciel pomaga uczniom w znajdowaniu potrzebnego słownictwa.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): What does a perfect birthday party look like? Write about it to a friend from England. In your email: Your answer shouldn’t be longer than 50 words.

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału, pionki do gry, plansze do gry w bingo, materiały plastyczne do wykonania planszy do gry w bingo.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Nauczyciel rozdaje plansze do gry w bingo, a uczniowie tworzą karty do gry. Na każdej planszy znajduje się sześć rysunków nawiązujących do słownictwa z prezentacji. Są one ułożone w dwóch rzędach. Uczniowie pracują w parach. Jedna osoba z pary jest odpowiedzialna za górny rząd, a druga za dolny rząd. Nauczyciel rozdaje pionki, wyświetla na tablicy poszczególne zdjęcia z prezentacji przedstawiające przedmioty/aktywności związane z urodzinami. Chętny uczeń nazywa przedmiot/aktywność. Jeżeli odkryty rysunek pojawia się na planszy, gracze zakrywają go pionkiem. Rozgrywka trwa do momentu, kiedy ostatnie pole zostanie zakryte. Uczniowie wołają wówczas: Bingo!