Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Aneta Wileńska‑Rudnik
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Welcome to the Grand Canyon / Witamy w Wielkim Kanionie
Grupa docelowa: klasa 6 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.8, III.1, III.4, V.2, V.6, VII.8, X
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z Wielkim Kanionem i podróżowaniem.
Uczeń potrafi zredagować wpis na blog, w którym podaje lokalizację Wielkiego Kanionu, opisuje, co można tam robić, oraz doradza, co najlepiej ze sobą zabrać na wycieczkę w to miejsce.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy związane z Wielkim Kanionem i podróżowaniem.
Uczeń rozwija wiedzę na temat Wielkiego Kanionu i podróżowania.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk, skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (gra edukacyjna, dyskusja w parach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów: What is a national park? Do you know any national parks in Poland? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie pierwszego akapitu tekstu Welcome to the Grand Canyon i odpowiedź na pytania: How many people visit the Grand Canyon? Where is the Grand Canyon located? Is it necessary to make a reservation to visit the park? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Uczniowie czytają pozostałe fragmenty tekstu i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy. Uzasadniają odpowiedzi, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Uczniowie sprawdzają kontekst, w którym wystąpiły w tekście wyrażenia z zadania.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy. Uzasadniają je, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu.
Uczniowie wykonują Exercise 5 i 6 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi w parach, następnie w większych grupach, a finalnie na forum klasy. Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi.
Nauczyciel tłumaczy uczniom zagadnienia w dziale Gramatyka. Następnie uczniowie wykonują Exercise 7 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.
Uczniowie wykonują Exercise 8 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach. Chętne osoby nanoszą je na tablicę multimedialną.
W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Gra edukacyjna). Chętna osoba wykonuje zadanie na tablicy.
Uczniowie grają w grę edukacyjną, po czym wykonują Exercise 2–4 (Gra edukacyjna). Porównują odpowiedzi w parach, następnie nauczyciel dzieli pary na dwie grupy. Uczniowie w grupach próbują ustalić wspólny klucz odpowiedzi. Obie grupy prezentują odpowiedzi na forum klasy (uzasadniając je), a następnie nauczyciel wskazuje błędy. Wygrywa grupa, która zrobi najmniej błędów.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Ochotnicy odczytują odpowiedzi na forum klasy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You spent your holidays in the USA. You want to write about your trip to the Grand Canyon. In your blog entry:
where it is;
what you can do there;
what clothes and things to take.
Your answer should have 50–120 words.
Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie powtarzają słownictwo z gry edukacyjnej z e‑materiału. Z każdym wyrazem układają zdanie nawiązujące do tematu lekcji, czyli wycieczki do Wielkiego Kanionu. Na kolejnej lekcji uczniowie pracują w dwóch grupach i na zmianę układają zdania z wybranym przez drugą grupę wyrazem. Za każde poprawne zdanie grupa otrzymuje punkt. Grupa, która uzyska większą liczbę punktów, wygrywa.