Autorka e‑materiału: Aneta Wileńska‑Rudnik

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Welcome to the Grand Canyon / Witamy w Wielkim Kanionie

Grupa docelowa: klasa 6 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.8, III.1, III.4, V.2, V.6, VII.8, X

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z Wielkim Kanionem i podróżowaniem.

  2. Uczeń potrafi zredagować wpis na blog, w którym podaje lokalizację Wielkiego Kanionu, opisuje, co można tam robić, oraz doradza, co najlepiej ze sobą zabrać na wycieczkę w to miejsce.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy związane z Wielkim Kanionem i podróżowaniem.

  2. Uczeń rozwija wiedzę na temat Wielkiego Kanionu i podróżowania.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk, skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (gra edukacyjna, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów: What is a national park? Do you know any national parks in Poland? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie pierwszego akapitu tekstu Welcome to the Grand Canyon i odpowiedź na pytania: How many people visit the Grand Canyon? Where is the Grand Canyon located? Is it necessary to make a reservation to visit the park? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Uczniowie czytają pozostałe fragmenty tekstu i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy. Uzasadniają odpowiedzi, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Uczniowie sprawdzają kontekst, w którym wystąpiły w tekście wyrażenia z zadania.

  4. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy. Uzasadniają je, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu.

  5. Uczniowie wykonują Exercise 56 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi w parach, następnie w większych grupach, a finalnie na forum klasy. Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi.

  6. Nauczyciel tłumaczy uczniom zagadnienia w dziale Gramatyka. Następnie uczniowie wykonują  Exercise 7 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.

  7. Uczniowie wykonują Exercise 8 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach. Chętne osoby nanoszą je na tablicę multimedialną.

  8. W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Gra edukacyjna). Chętna osoba wykonuje zadanie na tablicy.

  9. Uczniowie grają w grę edukacyjną, po czym wykonują Exercise 2–4 (Gra edukacyjna). Porównują odpowiedzi w parach, następnie nauczyciel dzieli pary na dwie grupy. Uczniowie w grupach próbują ustalić wspólny klucz odpowiedzi. Obie grupy prezentują odpowiedzi na forum klasy (uzasadniając je), a następnie nauczyciel wskazuje błędy. Wygrywa grupa, która zrobi najmniej błędów.

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Ochotnicy odczytują odpowiedzi na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You spent your holidays in the USA. You want to write about your trip to the Grand Canyon. In your blog entry:

  • where it is;

  • what you can do there;

  • what clothes and things to take.

Your answer should have 50–120 words.

Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie powtarzają słownictwo z gry edukacyjnej z e‑materiału. Z każdym wyrazem układają zdanie nawiązujące do tematu lekcji, czyli wycieczki do Wielkiego Kanionu. Na kolejnej lekcji uczniowie pracują w dwóch grupach i na zmianę układają zdania z wybranym przez drugą grupę wyrazem. Za każde poprawne zdanie grupa otrzymuje punkt. Grupa, która uzyska większą liczbę punktów, wygrywa.