Autorka e‑materiału: Anna Olewińska‑Bylniak

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Madame Tussaud Museum / Muzeum Madame Tussaud

Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III

Treść nauczania – cele szczegółowe I.8, II.5, III.4, III.5, III.6, IV.3, V.1, V.3, V.5, V.6, V.8, IX.1, X, XIV

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo dotyczące muzeum figur woskowych.

  2. Uczeń używa wyrażeń umożliwiających kupno biletu wstępu do muzeum i innych tego typu instytucji.

  3. Uczeń potrafi napisać do kolegi/koleżanki z Anglii e‑mail, w którym opowiada o wizycie w muzeum figur woskowych Madame Tussaud.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat muzeum figur woskowych.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat muzeum figur woskowych Madame Tussaud.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk, skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. kognitywizm

  2. podejście komunikacyjne

  3. podejście humanistyczne

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem, praca z katalogiem interaktywnym)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca indywidualna

  3. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica multimedialna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów: Do you like visiting museums?Why/why not? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy wprowadzenie do sekcji Przeczytaj oraz zdjęcie Wax figure of Boris Johnson, the Prime Minister of the UK, odczytuje wprowadzenie i pyta: Have you heard about Madame Tussauds? What figures would you like to see there? Uczniowie odpowiadają, a następnie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj).

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Welcome to Madame Tussauds! Następnie, kolejne osoby w klasie odczytują zdania z Exercise 2 (Przeczytaj), a ochotnicy lub wyznaczeni przez nauczyciela uczniowie stwierdzają czy dane zdanie jest prawdziwe czy fałszywe. Uzasadniają odpowiedzi, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu.

  2. Uczniowie samodzielnie na urządzeniach mobilnych wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Następnie, nanoszą odpowiedzi na tablicę.

  1. Uczniowie pracują w parach lub niewielkich grupach i odpowiadają na pytanie z Exercise 4 (Przeczytaj): Would you like to visit Madame Tussauds? Why?/Why not?

  2. Nauczyciel wyświetla wprowadzenie do sekcji multimedium i Exercise 1 (Katalog interaktywny). Uczniowie wspólnie, na forum klasy łączą wyrazy w ćwiczeniu.

  3. Ochotnicy podchodzą do tablicy i odtwarzają kolejne nagrania z katalogu. Po każdym nagraniu uczniowie notują informacje na temat muzeów, które wykorzystają przy wykonywaniu ćwiczeń i ulotki w fazie podsumowującej.

  4. Uczniowie wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Katalog interaktywny). Uzasadniają je informacjami z notatek.

  5. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Katalog interaktywny).

  6. Uczniowie w parach porządkują dialog w Exercise 4 (Katalog interaktywny). Następnie, w parach odgrywają krótkie scenki zakupu biletu: jedna osoba jest bileterem, a druga osobą odwiedzającą muzeum. Uczniowie zamieniają się rolami.

  7. Uczniowie łączą wyrażenia z tłumaczenia w Exercise 5 (Katalog interaktywny). Sprawdzają odpowiedzi w parach. Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Następnie nauczyciel zasłania na tablicy angielskie wyrażenia, odczytuje ich polskie tłumaczenia i wyznacza kolejne osoby do podania angielskiej formy danego wyrażenia.

  8. Uczniowie rozmawiają w parach i odpowiadają na pytanie z Exercise 6 (Katalog interaktywny): Which section of Madame Tussauds would you like to visit and why? Na koniec, chętni dzielą się opiniami na forum klasy.

Faza podsumowująca:

1. Uczniowie, korzystając z treści zamieszczonych w katalogu interaktywnym z e‑materiału, przygotowują w parach ulotkę zachęcającą młodzież do odwiedzenia muzeum. Następnie prezentują ulotki na forum klasy.

2. Uczniowie w niewielkich grupach rozmawiają na temat z Exercise 7 (Sprawdź się): What is the difference between Madame Tussauds and other museums?

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują jedno lub dwa ćwiczenia spośród  Exercise 1–6 (Sprawdź się). Pozostałe ćwiczenia z sekcji mogą zostać wykorzystane przez nauczyciela w ramach sprawdzianu.

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You visited a Madame Tussauds museum and decided to tell your friend in England about it. In the email write:

  • when you visited the museum and who was there with you;

  • what you liked the most;

  • what other museum you want to visit.

Write 50–120 words.

Materiały pomocnicze: Katalog interaktywny z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej, uczniowie w parach tworzą dodatkowy slajd do katalogu, który zawiera ilustrację i wzorowany na katalogu opis wymyślonej przez nich samych/wymarzonej sekcji lub sali w muzeum Madame Tussauds, jaką chcieliby dodać do już istniejących.