Numer e‑materiału: Temat 68
Autor e‑materiału: Magdalena Pielach, Iwona Oleksa
Tytuł e‑materiału: Wszystkie dzieci świata
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 1

Cel ogólny lekcji: Uczeń, poprzez poszerzenie wiedzy na temat sposobów okazywania szacunku, tolerancji i przyjaźni wobec dzieci z różnych stron świata doskonali refleksyjne myślenie oraz umiejętność nazywania poznanych wartości, oceny postępowania innych ludzi, odwoływania się w ocenie do przyjętych zasad i wartości.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
VIII. Edukacja muzyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania muzyki. Uczeń:
2) słucha muzyki w połączeniu z aktywnością ruchową, gestami dźwiękotwórczymi: klaskanie, pstrykanie, tupanie, uderzanie o uda itp. oraz z towarzyszeniem prostych opracowań instrumentalnych;
2 Osiągnięcia w zakresie ekspresji muzycznej. Śpiew. Uczeń:
4) śpiewa dbając o prawidłową postawę, artykulację i oddech, przy zachowaniu naturalnej skali głosu;
3 Improwizacja ruchowa, rytmika i taniec. Uczeń:
1) przedstawia ruchem treść muzyczną (np. dynamikę, nastrój, wysokość dźwięku, tempo, artykulację) oraz treść pozamuzyczną (np. fabułę, odczucia, przekład znaczeniowy słów);
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
2) wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji; zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi;
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
3) wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami, zadaniem, sytuacjami szkolnymi, lekturą czy wydarzeniem kulturalnym;
6 Osiągnięcia w zakresie samokształcenia. Uczeń:
3) wykorzystuje nabyte umiejętności do rozwiązywania problemów i eksploracji świata, dbając o własny rozwój i tworząc indywidualne strategie uczenia się.
III. Edukacja społeczna
1 Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska społecznego. Uczeń:
4) ocenia swoje postępowanie i innych osób, odnosząc się do poznanych wartości, takich jak: godność, honor, sprawiedliwość, obowiązkowość, odpowiedzialność, przyjaźń, życzliwość, umiar, powściągliwość, pomoc, zadośćuczynienie, przepraszanie, uznanie, uczciwość, wdzięczność oraz inne, respektowane przez środowisko szkolne;
9) szanuje zwyczaje i tradycje różnych grup społecznych i narodów, przed stawia i porównuje zwyczaje ludzi, np. dotyczące świąt w różnych regionach Polski, a także w różnych krajach;
10) wykorzystuje pracę zespołową w procesie uczenia się, w tym przyjmując rolę lidera zespołu i komunikuje się za pomocą nowych technologii.
V. Edukacja plastyczna
2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń:
1) rysuje kredką, kredą, ołówkiem, patykiem (płaskim i okrągłym), piórem, węglem, mazakiem;
3) wydziera, wycina, składa, przylepia, wykorzystując gazetę, papier kolorowy, makulaturę, karton, ścinki tekstylne itp.;
7) wykonuje prace i impresje plastyczne jako formy przekazania i przedstawienia uczuć, nastrojów i zachowań (np. prezent, zaproszenie);
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Rysuje ilustrację do fragmentu wiersza na temat przyjaźni pomiędzy ludźmi na świecie.

  • Śpiewa piosenkę i akompaniuje na instrumencie perkusyjnym.

  • Tańczy ułożony w grupie układ taneczny.

  • Wykonuje pracę plastyczną: drzewko pokoju.

  • Ocenia zachowanie innych osób w aspekcie przestrzegania zasad tolerancji.

  • Wyjaśnia znaczenie słów: tolerancja, szacunek i przyjaźń.

  • Podaje przykłady zachowania wskazującego na szacunek wobec innej osoby.

  • Rysuje plakat „My dzieci z różnych stron świata”,

  • Opisuje swojego przyjaciela.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

  • Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.