Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.4.1
Imię i nazwisko autora: Katarzyna Drausal
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Darf ich jobben? / Czy mogę pracować?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+
Cel ogólny lekcji:
Kształtowanie umiejętności wyrażania pozwolenia i zakazu na temat pracy dorywczej.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni możliwości pracy dorywczej;
opowie o zasadach pracy dla nastolatków;
sformułuje e‑mail na temat pracy dorywczej.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem,
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości,
otrzymuje informację zwrotną o postępach.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów,
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim).
Metody, techniki i formy pracy:
podająca – technika: praca ze źródłem drukowanym;
praktyczna – techniki: metoda aktywizująca – gry dydaktyczne (Tafelfußballspiel), metoda sytuacyjna;
kognitywna – techniki: udzielanie objaśnienia;
programowana – z użyciem komputera, techniki: multimedialne formy pracy.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca w plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z tekstem w części Wprowadzenie. Pyta uczniów, czego się dowiedzieli.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel zawiesza na tablicy kartki z następującymi wyrazami: den Hund/Obst/Gartenarbeit/ausführen/pflücken/machen itd. Następnie uczniowie, pracując w grupach czteroosobowych, tworzą mapy skojarzeń do podanych zwrotów. Swoje pomysły zapisują na karteczkach, które przywieszają na tablicy pod odpowiednim zwrotem. Nauczyciel dzieli klasę na pary, które omawiają zaprezentowane mapy myśli. Zwroty użyte w tym ćwiczeniu uczniowie otrzymują na kartkach:
Bei diesem Job denke ich an ...
Diesen Job assoziiere ich mit ...
Dieser Job gefällt mir (nicht), weil ...
Uczniowie realizują część Przeczytaj i wykonują polecenia do tekstu.
Nauczyciel zawiesza na tablicy siedem zdjęć prezentujących przykłady pracy dorywczej, np. den Hund ausführen, babysitten. Zadaniem uczniów jest wskazać te propozycje pracy dorywczej, które pojawiły się w nagraniu w części Plik audio. Następnie uczniowie wykonują polecenia do nagrania.
c) Faza podsumowująca:
Nauczyciel dzieli klasę na dwa zespoły i wyjaśnia zasadę ćwiczenia Tafelfußball: każda grupa ma za zadanie przygotować po 5 zdań dotyczących reguł pracy młodzieży w Niemczech. Na tablicy nauczyciel rysuje boisko z dwiema bramkami. Grupy prezentują swoje zdania, a przeciwnicy mają za zadanie zdecydować, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe. Jeśli udzielą prawidłowej odpowiedzi, to strzelają gola w bramkę drużynie przeciwnej. Wygrywa drużyna, która strzeli więcej bramek.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Aufgabe 8 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: wysłuchanie nagrania, zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem;
w trakcie lekcji: rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, praca nad poprawną wymową;
po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego, praca nad wymową i intonacją.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0