Numer e‑materiału: 2.7.4.1

Imię i nazwisko autora: Katarzyna Drausal

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Darf ich jobben? / Czy mogę pracować?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+

Cel ogólny lekcji:

Kształtowanie umiejętności wyrażania pozwolenia i zakazu na temat pracy dorywczej.

Cele szczegółowe lekcji:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
4) praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, wybór zawodu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni możliwości pracy dorywczej;

  • opowie o zasadach pracy dla nastolatków;

  • sformułuje e‑mail na temat pracy dorywczej.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem,

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości,

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach.

Strategie uczenia się:

  • rozumienie informacji, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów,

  • odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim).

Metody, techniki i formy pracy:

  • podająca – technika: praca ze źródłem drukowanym;

  • praktyczna – techniki: metoda aktywizująca – gry dydaktyczne (Tafelfußballspiel), metoda sytuacyjna;

  • kognitywna – techniki: udzielanie objaśnienia;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki: multimedialne formy pracy.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca w plenum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z tekstem w części Wprowadzenie. Pyta uczniów, czego się dowiedzieli.

b) Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel zawiesza na tablicy kartki z następującymi wyrazami: den Hund/Obst/Gartenarbeit/ausführen/pflücken/machen itd. Następnie uczniowie, pracując w grupach czteroosobowych, tworzą mapy skojarzeń do podanych zwrotów. Swoje pomysły zapisują na karteczkach, które przywieszają na tablicy pod odpowiednim zwrotem. Nauczyciel dzieli klasę na pary, które omawiają zaprezentowane mapy myśli. Zwroty użyte w tym ćwiczeniu uczniowie otrzymują na kartkach:

Bei diesem Job denke ich an ...

Diesen Job assoziiere ich mit ...

Dieser Job gefällt mir (nicht), weil ...

  • Uczniowie realizują część Przeczytaj i wykonują polecenia do tekstu.

  • Nauczyciel zawiesza na tablicy siedem zdjęć prezentujących przykłady pracy dorywczej, np. den Hund ausführen, babysitten. Zadaniem uczniów jest wskazać te propozycje pracy dorywczej, które pojawiły się w nagraniu w części Plik audio. Następnie uczniowie wykonują polecenia do nagrania.

c) Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel dzieli klasę na dwa zespoły i wyjaśnia zasadę ćwiczenia Tafelfußball: każda grupa ma za zadanie przygotować po 5 zdań dotyczących reguł pracy młodzieży w Niemczech. Na tablicy nauczyciel rysuje boisko z dwiema bramkami. Grupy prezentują swoje zdania, a przeciwnicy mają za zadanie zdecydować, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe. Jeśli udzielą prawidłowej odpowiedzi, to strzelają gola w bramkę drużynie przeciwnej. Wygrywa drużyna, która strzeli więcej bramek.

Praca domowa:

  • Uczniowie wykonują Aufgabe 8 z części Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: wysłuchanie nagrania, zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem;

  • w trakcie lekcji: rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, praca nad poprawną wymową;

  • po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego, praca nad wymową i intonacją.

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec