Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Tomasz Cap

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Zastosowania fizyki jądrowej

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
16) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii.
XI. Fizyka jądrowa. Uczeń:
8) wymienia przykłady zastosowania zjawiska promieniotwórczości w technice i medycynie;

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
18) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii.
XII. Fizyka jądrowa. Uczeń:
14) wymienia przykłady zastosowania zjawiska promieniotwórczości w technice i medycynie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. omawia główne zastosowania fizyki jądrowej;

  2. tłumaczy, gdzie i w jaki sposób wykorzystywane są izotopy promieniotwórcze.

Strategie nauczania:

odwrócona klasa

Metody nauczania:

odwrócona klasa

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w parach

Środki dydaktyczne:

rzutnik lub ekran do wyświetlania multimedium

Materiały pomocnicze:

komputery

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Uczniowie zostają podzieleni na grupki (np. 5 grup) i dostają do opracowania wybrane przez nauczyciela zastosowania fizyki jądrowej i nauk jej pokrewnych. Nauczyciel przydziela zastosowania uczniom na podstawie multimedium bazowego. Uczniowie mają za zadanie przygotować krótką prezentację (na około 2‑3 min) na zadany temat. Nauczyciel może poprosić uczniów o odnalezienie informacji na temat konkretnego zastosowania w Internecie, może rozdać materiały do przeczytania, lub np. podać adres konkretnych stron Internetowych.

Faza realizacyjna:

Uczniowie pracują w grupkach (np. przez 15 minut) i szukają informacji na zadane tematy. Po określonym czasie każda grupka krótko omawia dane zastosowanie fizyki jądrowej przed resztą klasy. Po omówieniu danego zastosowania nauczyciel umieszcza je na mapie pojęciowej (np. rysując mapę na tablicy) i jeżeli to konieczne, uzupełnia brakujące informacje.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel uzupełnia mapę pojęciową o nieomówione przez uczniów zastosowania. Nauczyciel może np. pokazać pełną mapę pojęciową z multimedium i omówić kilka dodatkowych zastosowań.

Praca domowa:

Wybrane zadania z zestawu ćwiczeń, w zależności od omówionych na lekcji zastosowań.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium bazowe może być użyte jako materiał wprowadzający, gdy nauczyciel chciałby zastosować strategię odwróconej klasy.