Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Tomasz Cap |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Zastosowania fizyki jądrowej |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | odwrócona klasa |
Metody nauczania: | odwrócona klasa |
Formy zajęć: | praca indywidualna, praca w parach |
Środki dydaktyczne: | rzutnik lub ekran do wyświetlania multimedium |
Materiały pomocnicze: | komputery |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Uczniowie zostają podzieleni na grupki (np. 5 grup) i dostają do opracowania wybrane przez nauczyciela zastosowania fizyki jądrowej i nauk jej pokrewnych. Nauczyciel przydziela zastosowania uczniom na podstawie multimedium bazowego. Uczniowie mają za zadanie przygotować krótką prezentację (na około 2‑3 min) na zadany temat. Nauczyciel może poprosić uczniów o odnalezienie informacji na temat konkretnego zastosowania w Internecie, może rozdać materiały do przeczytania, lub np. podać adres konkretnych stron Internetowych. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie pracują w grupkach (np. przez 15 minut) i szukają informacji na zadane tematy. Po określonym czasie każda grupka krótko omawia dane zastosowanie fizyki jądrowej przed resztą klasy. Po omówieniu danego zastosowania nauczyciel umieszcza je na mapie pojęciowej (np. rysując mapę na tablicy) i jeżeli to konieczne, uzupełnia brakujące informacje. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel uzupełnia mapę pojęciową o nieomówione przez uczniów zastosowania. Nauczyciel może np. pokazać pełną mapę pojęciową z multimedium i omówić kilka dodatkowych zastosowań. | |
Praca domowa: | |
Wybrane zadania z zestawu ćwiczeń, w zależności od omówionych na lekcji zastosowań. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium bazowe może być użyte jako materiał wprowadzający, gdy nauczyciel chciałby zastosować strategię odwróconej klasy. |